Als er iets getest wordt in e-mailmarketing, dan is het wel de onderwerpregel. Kijk maar even naar jezelf. Maar de onderwerpregel is maar slechts één van de mogelijke onderdelen van je e-mailstrategie die je kan testen. En volgens een onderzoek van het Amerikaanse MarketingSherpa is het niets eens het meest rendabele om te doen.
Zij bekeken de resultaten van een reeks AB-testen over de diverse onderdelen van e-marketing. Daarbij werd de effectiviteit berekend aan de hand van de groei aan conversie. Zij kwamen tot de volgende top drie.
Het doelpubliek
Elk doelpubliek heeft zo haar eigen verwachtingspatroon. Natuurlijk ga je als e-marketeer daar rekening mee houden. Je doet dat al in je onderwerpregel. Maar doe je het ook met de inhoud? Ga je een AB-test uitvoeren met de eerste paragraaf van je e-mailbericht? Want als je de lezer zo ver krijgt om te lezen, – de structuur van de onderwerpregel zat immers goed – dan kan je het nog verknallen met je openingszet in de body van je bericht. Dit onderdeel testen krijgt een effectiviteitsscore van 42 procent!
De landingspagina
Dit aspect krijgt een effectiviteitsscore van 41 procent. En daarmee scoor je bijna zo hoog als bij het doelpubliek. Beiden gaan dan ook voor een stuk hand in hand. De inhoud moet ook hier aangepast zijn aan je doelpubliek. Maar nog belangrijker is de plaatsing van de ‘call to action’ in je landingspagina. Heb je deze getest? Want als je lezer al je bericht gelezen heeft en doorgeklikt heeft naar je landingspagina, dan is het wel echt zonde om hier geen conversie uit te halen.
De onderwerpregel
Natuurlijk kon de onderwerpregel niet ontbreken in de top drie. Het is en blijft de ‘trigger’ die de lezer moet verleiden. De reden waarom dit onderdeel op plaats drie van de effectiviteitsscore staat is logisch. Niet het lezen van je e-mailbericht is het uiteindelijke doel. Mensen aanzetten tot kopen, daar is het om te doen. En dat kan je het best verhogen door vooral goud en zilver van de effectiviteitswedstrijd te testen. Daarom pleiten we er voor om eens uit je comfortzone te stappen en je prioriteiten van het testen te herschikken. Je zal versteld staan van de resultaten!