Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Strategie, Trends

Nederland : afleverratio’s van het hoogste niveau

De Nederlandse E-mail Benchmark 2015, van de DDMA in samenwerking met de Nederlandse providers, is bekend. Het bevat een aantal opmerkelijke inzichten. Omdat het steeds interessant is om te leren van goed afgeschermde biotopen, willen we hier toch even wat dieper op ingaan.

nl_benchmark_aantalDe cijfers zijn gebaseerd op een monsterlijk groot staal. Het gaat in het totaal over 144.175 e-mailcampagnes die in Nederland in 2014 gestuurd werden naar Nederlandse adressen. Daarnaast werden alleen die campagnes weerhouden die minstens naar 500 e-mailadrerssen verstuurd werden. En om zeker te zijn dat het over echte klassieke e-marketing ging, werden alle transactionele en gebeurtenis gedreven berichten uitgesloten. Meer dan 3,6 miljard e-mails laten de tikker aardig oplopen.

Gericht aan

Hert valt op dat e-mailmarketing nog steeds een B2C tool is. In deze benchmark maken ze voor 68 procent deel uit. De rest, 32 procent is B2B. Ondanks alle technologie die de diverse webplatforms aanbieden is het gros van de bekeken e-mailcampagnes nog steeds van het statische type. Slecht 20 procent van de bekeken campagnes zijn dynamisch waarbij men de inhoud aanpast op het profiel of het gedrag van de ontvanger. Slechts 4% gebruikt gepersonaliseerde onderwerpregels. Opvallend is dat de verzendbestanden meestal niet zeer groot zijn. De helft van de campagnes komen niet voorbij de 5000 adressen. Eerste opmerkelijke vaststelling. Alleen de B2C campagnes werken met zeer grote verzendlijsten.

Vertrekt op

Het blijft een klassieker. Waanneer is het beste moment om een e-mailcampagne de wereld in te sturen. De benchmark in Nederland leert ons dat donderdag de meest gegeerde dag is met 22,7 procent. Dinsdag is de tweede in de rij met 19,7 procent. Het weekend en de maandag scoren laag. Tweede opmerkelijke vaststelling. Hoewel het weekend bijna uitsluitend gericht is op consumenten, zijn er toch zakelijk e-mailberichten. Toch is de donderdag voor consumenten ook de favoriete dag, wel gevolgd door de vrijdag als nummer twee. Naar tijdstip komt 16:00 als de winnaar naar voor, zowel zakelijk als naar consumenten. Die laatsten lopen in de avond verder door, terwijl de zakelijke adressen in de ochtend rond 11:00 ook een hoge piek beleven.

Afleveren aan

Niet minder dan 98,88 procent van de e-mailberichten worden afgeleverd. En de bounce ratio blijft nog steeds zakken. Dat is de derde opmerkelijke vaststelling. De verklaring kan je voor een deel vinden in het feit dat Nederland zo wat de strengste opt-in wetgeving heeft van heel Europa. Je kan niet zo maar een e-mailadres toevoegen. Anderzijds zijn zo  je lijsten ongelooflijk zuiver. Dat vertaalt zich in de afleverbaarheid, maar ook in de leesdichtheid van de e-mailberichten. De bevestigde openratio is in Nederland, over alle campagnes heen, niet minder dan 35,54 procent. En dan geven ze in een voetnoot mee dat allicht nog hoger ligt want de grote campagnes met 100.000 adressen of meer, trekken het beeld eerder naar omlaag. De doorklikratio in deze benchmark zit op 7,33 procent. Een duidelijk bewijs dat een zuivere lijst meer oplevert dan een bijeengezochte e-marketinglijst. Als het doorklikken wordt gewogen per dag, dan blijken maandag en donderdag de beste resultaten te geven.

Mobiel

Het mobiel lezen van de e-mailberichten zit nog steeds in de licht. In de benmark zien ze deze van kwartaal tot kwartaal stijgen. In Q1 van 2014 zat men nog op 35 procent en in Q4 op 40 procent in verhouding tot de gelezen berichten. De meeste lezen en klikken toch nog – zij wel voorlopig – op de klassieke desktop. De vierde opmerkelijke vaststelling is dat consumenten met een kwart voorlopen op de zakelijke contacten als het over mobiel lezen gaat.

Trends

Deze benchmark leverde ook een aantal opmerkelijke trends op. De groei van de cijfers is vooral te danken aan de campagnes die consument gericht zijn. De zakelijke e-mailmarketing stijgt nog steeds, maar veel trager. Misschien waren zij de ‘early adoptors’ en is de kruissnelheid zo wat bereikt. De campagnes worden ook meer gericht. Meer e-mails worden uitgestuurd naar kleinere lijsten. Allicht is dit een tussenweg tussen de dynamische en de standaard e-mail. Een trend om even bij stil te staan.

 

jun 19, 2015Thomas Vangelooven
Previous storyE-mailmarketing is de start van elke goede relatieNext storyDoe een keer retro
Home Nederland : afleverratio’s van het hoogste niveau
8 jaar geleden E-mailmarketing, Strategie, Trends297
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Testing, Tips

Kortere onderwerpregels scoren betere ratio’s!

In het “email marketing metrics report” van het Amerikaanse ‘Mailermailer’ wordt aangetoond dat kortere onderwerplijnen duidelijk de lezer kunnen bekoren. Een analyse met een paar praktische TIPS… okt 6, 2009Ann Flipkens

E-mailmarketing, Privacy, Wetgeving

Hoe communiceer jij veranderingen in je Algemene Voorwaarden?

Als je al in volle voorbereiding bent voor de GDPR, dan is de kans groot dat je een aantal zaken hebt aangepast in je algemene voorwaarden. Hoe kan je je deze wijzigingen – zoals het hoort – duidelijk communiceren naar je klanten? Vandaag belichten we een zeer goed voorbeeld van Linkedin. Wanneer je een wettelijke […]

Content, E-mailmarketing, Strategie

Heb je al nagedacht over je UVP?

Je ‘unique value proposition’ moet je toekomstige leden van je e-marketing lijst overtuigen hun e-mailadres achter te laten. Dit klinkt heel erg logisch. Maar heb je er zelf al over nagedacht? okt 10, 2012Ann Flipkens

Thema-mailings

Volg de seizoenen!

Onderzoek van het Amerikaanse Elite Email bracht een merkwaardige trend aan het licht. Zowel e-marketeers als hun contacten volgen de seizoenen. jun 13, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, Marketing automation, Wetgeving

Ontvang hem hier: E-mail barometer 2016 – 2017 E-mail Barometer 2016 - 2017

E-mail Barometer 2016 – 2017 Wat is er slimmer dan e-mail marketeers aan het woord laten over e-mailmarketing anno 2016-2017? Flexmail interviewde marketeers over hun gebruik van e-mailmarketing en kon op basis hiervan een E-mail Barometer opstellen voor het jaar 2016. Wat zijn hun tips, waar lopen ze tegenop maar vooral wat kan nog beter? […]

Tips

De winnaar is de slimste, niet de grootste

Als je aan een doorsnee e-marketeer vraagt waarmee je hem het gelukkigst maakt, dan is het antwoord vaak ‘een zo groot mogelijke lijst met e-mailadressen’. Een andere e-marketeer die zichzelf slim noemt, zou het anders formuleren. jan 8, 2016Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Strategie, Targeting, Tips

Hoe vaak is te vaak?

Wat is de beste frequentie? Hoe vaak moet je een e-mail zenden naar je contact vooraleer het te vaak is? Een juist antwoord op deze vraag bestaat niet. Helaas varieert dit van bericht tot bericht en van product tot product. Maar voor de beginners in het vak willen we graag nog eens enkele vuistregels meegeven. […]

E-mailmarketing, Strategie, Thema-mailings

Het juiste bericht voor de job

E-mail marketing kan eigenlijk verschillende vormen en uitingen aannemen. Ervaren e-marketeers weten wel dat voor elk doel een specifiek vorm van e-mail bestaat. Voor de nieuwelingen onder de lezers zetten we even enkele types op een rijtje. Voor de oude rotten in het vak misschien het moment om even het geheugen op te frissen. Wie […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,618

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,909

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail