Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Strategie, Trends

Nederland : afleverratio’s van het hoogste niveau

De Nederlandse E-mail Benchmark 2015, van de DDMA in samenwerking met de Nederlandse providers, is bekend. Het bevat een aantal opmerkelijke inzichten. Omdat het steeds interessant is om te leren van goed afgeschermde biotopen, willen we hier toch even wat dieper op ingaan.

nl_benchmark_aantalDe cijfers zijn gebaseerd op een monsterlijk groot staal. Het gaat in het totaal over 144.175 e-mailcampagnes die in Nederland in 2014 gestuurd werden naar Nederlandse adressen. Daarnaast werden alleen die campagnes weerhouden die minstens naar 500 e-mailadrerssen verstuurd werden. En om zeker te zijn dat het over echte klassieke e-marketing ging, werden alle transactionele en gebeurtenis gedreven berichten uitgesloten. Meer dan 3,6 miljard e-mails laten de tikker aardig oplopen.

Gericht aan

Hert valt op dat e-mailmarketing nog steeds een B2C tool is. In deze benchmark maken ze voor 68 procent deel uit. De rest, 32 procent is B2B. Ondanks alle technologie die de diverse webplatforms aanbieden is het gros van de bekeken e-mailcampagnes nog steeds van het statische type. Slecht 20 procent van de bekeken campagnes zijn dynamisch waarbij men de inhoud aanpast op het profiel of het gedrag van de ontvanger. Slechts 4% gebruikt gepersonaliseerde onderwerpregels. Opvallend is dat de verzendbestanden meestal niet zeer groot zijn. De helft van de campagnes komen niet voorbij de 5000 adressen. Eerste opmerkelijke vaststelling. Alleen de B2C campagnes werken met zeer grote verzendlijsten.

Vertrekt op

Het blijft een klassieker. Waanneer is het beste moment om een e-mailcampagne de wereld in te sturen. De benchmark in Nederland leert ons dat donderdag de meest gegeerde dag is met 22,7 procent. Dinsdag is de tweede in de rij met 19,7 procent. Het weekend en de maandag scoren laag. Tweede opmerkelijke vaststelling. Hoewel het weekend bijna uitsluitend gericht is op consumenten, zijn er toch zakelijk e-mailberichten. Toch is de donderdag voor consumenten ook de favoriete dag, wel gevolgd door de vrijdag als nummer twee. Naar tijdstip komt 16:00 als de winnaar naar voor, zowel zakelijk als naar consumenten. Die laatsten lopen in de avond verder door, terwijl de zakelijke adressen in de ochtend rond 11:00 ook een hoge piek beleven.

Afleveren aan

Niet minder dan 98,88 procent van de e-mailberichten worden afgeleverd. En de bounce ratio blijft nog steeds zakken. Dat is de derde opmerkelijke vaststelling. De verklaring kan je voor een deel vinden in het feit dat Nederland zo wat de strengste opt-in wetgeving heeft van heel Europa. Je kan niet zo maar een e-mailadres toevoegen. Anderzijds zijn zo  je lijsten ongelooflijk zuiver. Dat vertaalt zich in de afleverbaarheid, maar ook in de leesdichtheid van de e-mailberichten. De bevestigde openratio is in Nederland, over alle campagnes heen, niet minder dan 35,54 procent. En dan geven ze in een voetnoot mee dat allicht nog hoger ligt want de grote campagnes met 100.000 adressen of meer, trekken het beeld eerder naar omlaag. De doorklikratio in deze benchmark zit op 7,33 procent. Een duidelijk bewijs dat een zuivere lijst meer oplevert dan een bijeengezochte e-marketinglijst. Als het doorklikken wordt gewogen per dag, dan blijken maandag en donderdag de beste resultaten te geven.

Mobiel

Het mobiel lezen van de e-mailberichten zit nog steeds in de licht. In de benmark zien ze deze van kwartaal tot kwartaal stijgen. In Q1 van 2014 zat men nog op 35 procent en in Q4 op 40 procent in verhouding tot de gelezen berichten. De meeste lezen en klikken toch nog – zij wel voorlopig – op de klassieke desktop. De vierde opmerkelijke vaststelling is dat consumenten met een kwart voorlopen op de zakelijke contacten als het over mobiel lezen gaat.

Trends

Deze benchmark leverde ook een aantal opmerkelijke trends op. De groei van de cijfers is vooral te danken aan de campagnes die consument gericht zijn. De zakelijke e-mailmarketing stijgt nog steeds, maar veel trager. Misschien waren zij de ‘early adoptors’ en is de kruissnelheid zo wat bereikt. De campagnes worden ook meer gericht. Meer e-mails worden uitgestuurd naar kleinere lijsten. Allicht is dit een tussenweg tussen de dynamische en de standaard e-mail. Een trend om even bij stil te staan.

 

jun 19, 2015Thomas Vangelooven
Previous storyE-mailmarketing is de start van elke goede relatieNext storyDoe een keer retro
Home Nederland : afleverratio’s van het hoogste niveau
5 jaar geleden E-mailmarketing, Strategie, Trends257
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Mobile, Strategie, Trends

Service voor de mobiele lezers

Smartphones veroveren de wereld. Daar is iedere e-marketeer zich van bewust. Afhankelijk van de bron, citeert men cijfers die zeggen dat 40 tot 50 procent van de mobiele telefoontoestellen tot die categorie behoren. Een smartphone dient niet alleen om te bellen. Het wordt in tweede instantie gebruikt om e-mail te lezen. mei 4, 2012Ann Flipkens

Afleverbaarheid

Aflevering van e-mailcampagnes soms bedroevend laag

Een onderzoek heeft uitgewezen dat in Amerika en Canada één vijfde van de uitgezonden e-mail de ‘inbox’ van de geadresseerde niet bereikt.Als de post één brief op vijf niet zou uitreiken, dan zou de voogdijminister, met pek en veren overladen, uit de hoofdstad verjaagd worden. aug 3, 2009Thomas Vangelooven

Tips

Interactie vergoeden met punten

Conversie, we schreven het reeds meermaals, daar doen we het om. Maar conversie lukt pas goed als je de prospect of klant aan het lezen krijgt. En na dat lezen moet ook het doorklikken volgen. InterContinental Hotels Group heeft er een nieuwe tactiek voor in het leven geroepen. okt 13, 2010Thomas Vangelooven

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Strategie, Testing, Tips, Trends

Nogmaals, de juiste dag?

E-mailmarketing is de juiste boodschap bij de juiste persoon brengen op het juiste tijdstip. Het eerste is het vak van de marketeers, het tweede vloeit voort uit de samenstelling van je e-marketinglijst en en het laatste, ja, dat is een ‘weet’. okt 11, 2013Ann Flipkens

Content, E-mailmarketing, GDPR, Privacy, Wetgeving

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

Disclaimer:  Dit artikel kan niet beschouwd worden als juridisch advies voor je bedrijf in het klaarmaken voor EU data privacy wetgeving zoals de GDPR. Wat het wel geeft is achtergrondinformatie om je de GDPR- wetgeving beter te doen begrijpen. Deze juridische informatie is niet hetzelfde als juridisch advies. We raden aan om een advocaat onder […]

Content, Tips

Wees duidelijker dan ‘klik hier’

Stap één, de lezer leest het e-mailbericht. Stap twee, de lezer klikt op de link. Stap drie, de lezer van je e-mailbericht draagt bij aan de omzet. Dit is het ideale plaatje. Maar de tweede stap, daar zijn we soms minder sterk in. jun 7, 2013Ann Flipkens

Tips

Schilder met de alt-tag

Werken met afbeeldingen in een e-mailbericht is altijd een beetje gokken. Zeker als je als je de complete boodschap in prentjes wil verpakken. Heel wat e-mailclients hebben immers de optie ‘afbeeldingen voorvertonen’ standaard af staan. Toch is er een truc om over die drempel heen te stappen. apr 25, 2014Ann Flipkens

Content, Design, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Strategie, Testing, Tips

Woorden in een CTA kunnen spreken!

Elk e-mailbericht is een verpakking voor een call to action. Vaak besteden we veel aandacht aan de relevante content die we in het e-mailbericht een plaatsje geven. Maar al even vaak maken we geen tijd voor de tekst in onze button die moet verleiden tot klikken. Het is nochtans de moeite waard. apr 24, 2014Thomas […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,658

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail