Een nieuw Nederlands onderzoek dat dit jaar werd uitgevoerd door het Nederlandse CG Selecties onder 1000 Nederlanders in een toevallige steekproef leerde ons dit. E-mail is het eerste waar de Nederlanders aan denken.
We zijn er ons als e-marketeers van bewust dat e-mail niet meer uit een mensenleven is weg te denken. Het is altijd leuk dat we dit keer op keer door onafhankelijk onderzoek bevestigd zien. Wat nog leuker is om vast te stellen dat men steeds vaker met e-mail de dag begint. Soms letterlijk voor de eerste koffie is doorgelopen. De vraag die men stelde was eenvoudig: wat is het eerste communicatiemiddel dat je na het wakker worden aanspreekt?
E-mail als eerste
Net niet de helft van de respondenten (48 %) antwoorde dat de digitale dag met het lezen van e-mail begint. Op de tweede plaats staat het in Nederland veel gebruikte berichten-programma Whatsapp. Nu moeten gemiddelden natuurlijk ook genuanceerd worden. Bij de jongste generatie staat e-mail helemaal niet bovenaan. Daar heeft Whatsapp duidelijk de voorkeur. Maar eens de kaap van 35 jaar gepasseerd gaat e-mail als eerste digitale’ contact met de dag’ ver boven de 50 procent. Voor de ene is dit een teken dat e-mail zal verdwijnen, voor de andere dat e-mail duidelijk een leeftijdsgebonden communicatiekanaal is. Altijd stof voor een heerlijke discussie.
Zelfs op vakantie
Het onderzoek leverde nog een paar leuke vaststellingen op. Er werd ook geïnformeerd naar de meest gebruikte devices voor het lezen van e-mail. In Nederland doet 55 procent het nog met een desktop of een laptop. De smartphone is voor 32 procent van de respondenten de e-maillezer en slechts 13 procent doet het met een tablet. Binnen de onderzoeksgroep gaf 68 procent aan reclame het liefst via e-mail te ontvangen. Dat biedt perspectieven. En van de zakelijke deelnemers checkt 28 procent zijn e-mail elke dag, zelfs als ie met vakantie is!