Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing

Nederlands rapport wil belasting op internettoegang

In Nederland is enorme beroering ontstaan bij de presentatie van het eindrapport van de tijdelijke commissie ‘Innovatie en Toekomst Pers’. In dit rapport wordt er uitgekeken naar wat de toekomst van de pers bij onze Noorderburen zou kunnen zijn. Eén van de voorstellen behelst het belasten van de huiselijke internet aansluitingen met enkele euro’s.Dit geld zou gaan naar verschillende initiatieven om de traditionele pers in leven te houden. De meest innovatieve drager onder de media moet de achtergebleven broertjes en zusjes verder helpen. Protest is er alom te horen. Natuurlijk was het gemor het luidst vanuit de hoek van de internet providers. Die zien de groei van hun aansluitingen nu al stagneren.

Nieuws is niet meer wat het ooit geweest is. Honderd jaar terug moest je over veel geld beschikken om een drukpers te bekostigen. Vrijheid van mening was een relatief iets. Vandaag kan je met een eenvoudige huisaansluiting op internet en een eenvoudige computer die je in het grootwarenhuis samen met een bak bier koopt al nieuws maken.

Digitale marketing jongens en meisjes die het concept van de nieuwsbrief omarmden vormen vandaag al een alternatief nieuwscircuit. Een ondernemer weet immers dat zijn product maar aandacht krijgt als hij ook relevante informatie en nieuws aan zijn gemailde nieuwsbrief toevoegt.

Het enige verschil met een gedrukte krant is de volgorde. Daar brengt men informatie die men aanvult met reclame. Alleen is dat laatste niet evident meer. De reclame haakt af. Omdat ze nu één op één communiceren met de doelgroep door middel van een digitale nieuwsbrief. En zo is de cirkel rond.

Om de zieltogende pers te redden zoekt men naar inkomsten. En dat worden de aansluitingen op internet. En dat zal zeker gevolgen hebben. Het aantal internetaansluitingen zal wel niet drastisch dalen, maar de groei zal er ook uit zijn. De doelgroep die digitaal te bereiken is, zal stagneren. Geen goede zaak voor wie digitaal communiceren als speerpunt voorzien heeft.

Nu wordt meestal de soep niet zo heet gegeten als ze uitgeschept wordt. Half internettend Nederland heeft haar verontwaardiging al geuit. De kans dat de taks er zal komen is klein. Allicht zal in de vorm van een achterhoede gevecht nog een ander oude denkpiste boven komen drijven. De digitale postzegel voor een e-mail. Een e-mail zenden kost je dan x cent. Dit ter voorkoming van spam zegt de éne. Ter vulling van het begrotingsgat zegt de andere.

In ieder geval mag het duidelijk zijn dat de maatschappij duidelijk het bijna gratis internet verkeer begint te viseren. En dat is een slechte zaak. Want net zoals je bijvoorbeeld bij de klassieke post je moet inhouden om binnen de standaard afmetingen te blijven, zal je straks misschien bij e-mail hetzelfde moeten doen. Omdat anders de ontvanger moet betalen. En daar sta je dan met je boodschap voor een gesloten deur. Geen fraai vooruitzicht.

jun 23, 2009Ann Flipkens
Previous storyBewegende doelen zijn moeilijk te rakenNext storyOutlook onder vuur…
Home Nederlands rapport wil belasting op internettoegang
11 jaar geleden E-mailmarketing179
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Design, E-mailmarketing, Inspiratie!, Tips

Neem eens een artiest onder de arm

E-mailmarketing is meer dan alleen maar een goede onderwerpregel en uitgebalanceerde tekst. Het oog moet ook door beeld geprikkeld worden. Want een goed beeld vertelt niet alleen het stuk van het verhaal, maar bij veel van je contacten blijft het ook beter hangen. mei 7, 2015Ann Flipkens

E-mailmarketing, Tips

Nadenken over de frequentie van je e-marketing

E-marketing is een handig instrument. Je kan snel beslissen een extra campagne te lanceren. Tussen gedachte en daad kan het tijdsverloop minimaal zijn. Van enkele minuten tot een uurtje. Alleen, schuilt hier geen gevaar? dec 4, 2013Thomas Vangelooven

Content

Laat je niet verleiden door een al te grote aaibaarheidsfactor!

Sinds enkele maanden is het toepassen van video in e-mails de overheersende stroom geworden. Maar nog belangrijker is dat je bij het gebruik van bewegend beeld rekening houdt met wat algemeen als de juiste werkwijze wordt beschouwd. jun 29, 2009Ann Flipkens

List Building

Wat als de extensie van het e-mailadres verandert?

Op 1 augustus 2012 vervallen de e-mailadressen van @wanadoo.nl en @orange.nl. De Nederlandse internetaanbieder Online zal deze adressen gaan omvormen naar @online.nl. Dit is het gevolg van de overeenkomst die Online sloot met de oorspronkelijke eigenaars van de domeinnamen. Voor e-marketeers is er werk aan de winkel. jul 19, 2012Ann Flipkens

Cases, Content, Thema-mailings

Verhoog je conversieratio met een menselijke insteek

Is jouw conversieratio niet wat het moet zijn? Dan stemt de boodschap van je e-mail misschien niet overeen met de vorm. Ontdek het in dit artikel.  mei 26, 2011Michelle Dassen

De belangrijkste meetcijfers op een rijtje

Eén van de sterke punten vane-mailmarketing is de mogelijkheid om meteen gedetailleerde informatie over het succes van de campagne te ontvangen. Maar voor de onervaren e-mailmarketeer kan de hoeveelheid informatie overdonderend zijn. Om het bos nog door de bomen te zien, bespreken we hier de populariteit van bepaalde cijfers. jan 5, 2011Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, List Building

Een digitale relatie moet je voeden!

Het is een gekende en veel geroepen vaststelling. Een prospect bewegen om een nieuwe klant te worden kost vele keren meer dan een bestaande tot je eigen klantenkring te behouden.  Een goed uitgebouwd e-mail marketing programma is de ideale weg om je relaties op te volgen. aug 14, 2009Thomas Vangelooven

Cases, Design, E-mailmarketing, Strategie, Trends

Een animated gif als een conversie aanjager

Het is een discussie die veel marketingmensen bezighoudt. Kan je een animated gif meegeven in een e-mailbericht? Gaan de spamfilters daar niet terughoudend op reageren? En vooral, wat zal de reactie van de lezer zijn? Geen verkeerde reactie zo blijkt uit een case study van computerbouwer Dell. mei 16, 2014Michelle Dassen

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,665

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail