Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Wetgeving

Nederlandse e-mail regels nu nog duidelijker

Overheden beginnen steeds meer oog te krijgen voor de nieuwe media. Ook e-mailmarketing werd van een wetgevend kader voorzien. In Nederland is deze wet al even in voege. Maar de DDMA en de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie brachten hierop ter verduidelijking een nieuwe code in bij de Stichting Reclame Code.

Deze code is sinds het begin van dit jaar van kracht en brengt de wettelijke bepalingen naar de werkvloer. We zetten even enkele aspecten op een rijtje. Handig om weten als je met je e-marketingstrategie in Nederland aan de slag moet.

De wil van de ontvanger

De toestemming van de ontvanger blijft het basisprincipe. Die ontvanger moet daar niet alleen een mondelinge toestemming voor verlenen. Er moet een actieve handeling van de eigenaar van het e-mailadres aan te pas komen. Verkrijg je dat e-mailadres in het kader van een verkoop, dan mag je het gebruiken.

Maar dit akkoord is slechts geldig om gelijkaardige producten aan te bieden zoals in de oorspronkelijke verkoop. Als je een boek verkocht aan je contactpersoon, dan heb je geen toestemming om hem een ijskast aan te bieden. Bovendien moet elke e-mail die je aan een Nederlandse contactpersoon richt, voorzien zijn van een mogelijkheid om uit te schrijven. Kleine lettertjes in de voorwaarden zijn niet voldoende.

Vertel een vriend

Het inzetten van de vriendenkring van je e-mailcontact is een mooie techniek om je commerciële boodschap te verspreiden. Maar ook hier wijst de code van de DDMA op een aantal regeltjes. Als er binnen zo een ‘vertel-een-vriend’ actie een e-mail vertrekt, dan moet het ‘van’ adres deze van de vriend zijn. Je mag deze niet vervangen door jouw adres. Voor de ‘reply to’ geldt overigens hetzelfde principe.

Adverteerder is verantwoordelijk

Het gebeurt dat je voor je e-mailmarketing een gegevensbestand van een derde inzet. Hiervoor is altijd voorzichtigheid geboden, maar de code voorziet een paar spelregels. Je bent als gebruiker van het bestand verantwoordelijk. Je moet er op toezien dat de beheerder van de adressenlijst zich duidelijk identificeert als de beheerder van het e-mailadres. Deze moet de contactgegevens minimaal via een werkend link in het bericht verwerken.

Voor de velden ‘van’ en ‘reply to’ gelden dezelfde principes als bij een ‘vertel-een-vriend’ actie. Het zijn de gegevens van bestandseigenaar die er in opgenomen moeten worden. Overigens moet de adverteerder zich er ook van overtuigen dat de beheerder op een correcte manier de adressen heeft ingezameld. Vooral de boodschap dat dit bestand door derden kan gebruikt worden is belangrijk.

De volledige code kan je hier nalezen.

mrt 2, 2012Ann Flipkens
Previous storyDrie trends leiden tot een optimale e-mailstrategieNext storyLaat je e-mail voeden door sociale media!
Home Nederlandse e-mail regels nu nog duidelijker
11 jaar geleden Wetgeving290
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Afleverbaarheid, Reporting

E-uitval als management parameter voor je e-marketinglijst?

Iedereen heeft het over conversie, doorklikratio’s en leesdichtheid. Daarmee wordt het succes van een e-mailcampagne afgemeten. Maar zouden dezelfde gegevens ook niet de basis van een parameter kunnen vormen waarbij je de gezondheid van een e-maillijst afweegt? Of er is de handicap van e-mailadressen die geen conversie meer geven. Of er is verlies aan activiteit […]

Flexmail MasterClass overtuigt opnieuw

De Flexmail MasterClass van vorige donderdag was opnieuw een succes. In intieme kring zetten Jacqueline Mahieux van Flexmail en gastspreker Kris Pattyn van Koppa hun visie uiteen over e-mail marketing. nov 24, 2010Thomas Vangelooven

Cases, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Inspiratie!, Personalisatie, Tips

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

E-mailmarketing is een ideaal instrument om tijdsgebonden boodschappen te versturen. En dat zonder je er ook maar één vinger naar moet uitsteken. Mits een goede koppeling met je database waar de datum die verzending moet uitlokken, opgeslagen zit, kun je op bijna automatische wijze conversie nastreven. jun 6, 2014Michelle Dassen

E-mailmarketing, Social media, Strategie, Tips

Stuur eens een agenda op!

Een opendeurdag voor de boeg? Of geef je een VIP party waar je graag je klanten terugziet? Of wil je alleen maar de solden aankondigen? Het zou leuk zijn als je dat rechtstreeks in je contact zijn agenda kan schrijven. jul 31, 2013Ann Flipkens

E-mail is dood, leve e-mail!

Facebook heeft het opnieuw gedaan. Het bedrijf van CEO Mark Zuckerberg heeft een nieuw berichtensysteem bedacht dat een nieuwe dimensie toevoegt aan e-communicatie. nov 17, 2010Thomas Vangelooven

List Building, Strategie, Targeting

Opbouwen van een contactendatabase: kwaliteit vs kwantiteit

E-mailmarketing start altijd bij het opbouwen van een contactendatabase. Houd daarbij rekening dat kwaliteit primeert boven kwantiteit. Lees hier hoe je een kwalitatieve adressenlijst opbouwt. mrt 11, 2011Thomas Vangelooven

Afleverbaarheid, E-mailmarketing

Outlook onder vuur…

Er is via Twitter een petitie opgestart om Microsoft aan te sporen in de volgende versie van het e-mail programma Outlook geen Word als viewer en opsteller te gebruiken, maar wel een HTML-verterende module. Al enkele duizenden internauten tekenden reeds de petitie. jun 24, 2009Ann Flipkens

Cases, Design, E-mailmarketing, Strategie, Trends

Een animated gif als een conversie aanjager

Het is een discussie die veel marketingmensen bezighoudt. Kan je een animated gif meegeven in een e-mailbericht? Gaan de spamfilters daar niet terughoudend op reageren? En vooral, wat zal de reactie van de lezer zijn? Geen verkeerde reactie zo blijkt uit een case study van computerbouwer Dell. mei 16, 2014Michelle Dassen

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,615

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,908

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail