Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Wetgeving

Nederlandse e-mail regels nu nog duidelijker

Overheden beginnen steeds meer oog te krijgen voor de nieuwe media. Ook e-mailmarketing werd van een wetgevend kader voorzien. In Nederland is deze wet al even in voege. Maar de DDMA en de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie brachten hierop ter verduidelijking een nieuwe code in bij de Stichting Reclame Code.

Deze code is sinds het begin van dit jaar van kracht en brengt de wettelijke bepalingen naar de werkvloer. We zetten even enkele aspecten op een rijtje. Handig om weten als je met je e-marketingstrategie in Nederland aan de slag moet.

De wil van de ontvanger

De toestemming van de ontvanger blijft het basisprincipe. Die ontvanger moet daar niet alleen een mondelinge toestemming voor verlenen. Er moet een actieve handeling van de eigenaar van het e-mailadres aan te pas komen. Verkrijg je dat e-mailadres in het kader van een verkoop, dan mag je het gebruiken.

Maar dit akkoord is slechts geldig om gelijkaardige producten aan te bieden zoals in de oorspronkelijke verkoop. Als je een boek verkocht aan je contactpersoon, dan heb je geen toestemming om hem een ijskast aan te bieden. Bovendien moet elke e-mail die je aan een Nederlandse contactpersoon richt, voorzien zijn van een mogelijkheid om uit te schrijven. Kleine lettertjes in de voorwaarden zijn niet voldoende.

Vertel een vriend

Het inzetten van de vriendenkring van je e-mailcontact is een mooie techniek om je commerciële boodschap te verspreiden. Maar ook hier wijst de code van de DDMA op een aantal regeltjes. Als er binnen zo een ‘vertel-een-vriend’ actie een e-mail vertrekt, dan moet het ‘van’ adres deze van de vriend zijn. Je mag deze niet vervangen door jouw adres. Voor de ‘reply to’ geldt overigens hetzelfde principe.

Adverteerder is verantwoordelijk

Het gebeurt dat je voor je e-mailmarketing een gegevensbestand van een derde inzet. Hiervoor is altijd voorzichtigheid geboden, maar de code voorziet een paar spelregels. Je bent als gebruiker van het bestand verantwoordelijk. Je moet er op toezien dat de beheerder van de adressenlijst zich duidelijk identificeert als de beheerder van het e-mailadres. Deze moet de contactgegevens minimaal via een werkend link in het bericht verwerken.

Voor de velden ‘van’ en ‘reply to’ gelden dezelfde principes als bij een ‘vertel-een-vriend’ actie. Het zijn de gegevens van bestandseigenaar die er in opgenomen moeten worden. Overigens moet de adverteerder zich er ook van overtuigen dat de beheerder op een correcte manier de adressen heeft ingezameld. Vooral de boodschap dat dit bestand door derden kan gebruikt worden is belangrijk.

De volledige code kan je hier nalezen.

mrt 2, 2012Ann Flipkens
Previous storyDrie trends leiden tot een optimale e-mailstrategieNext storyLaat je e-mail voeden door sociale media!
Home Nederlandse e-mail regels nu nog duidelijker
9 jaar geleden Wetgeving243
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  

Moeten we terug naar de goede oude tekstversie?

Heel wat internetplatformen bouwen steeds verder aan hun filters om binnenkomende e-mail af te handelen. Ook de afbeeldingen, die je in een e-mailbericht stopt, worden door die filters beoordeeld. jun 15, 2012Thomas Vangelooven

Thema-mailings

Verstuur je kerstwensen met e-cards

De kerstperiode is in aantocht en dat wil zeggen dat er weer volop kaartjes met kerst- en nieuwjaarswensen verstuurd worden. Vroeger werden er nog kaartjes en postzegels in de winkels gekocht en per post verstuurd, nu maakt men alsmaar meer gebruik van e-cards. Hieronder even op een rijtje hoe je zo’n digitale wenskaart verzendt en […]

E-mailcliënt mikt op senioren

Mediabedrijven vinden steeds meer de weg naar de 65-plussers. Makkelijk hanteerbare mobiele telefoons moeten senioren overhalen om actief deel te nemen aan de technologische vooruitgang. Ook de e-mailcliënt Red Stamp Mail ziet brood in die doelgroep. dec 29, 2010Ann Flipkens

Content, List Building, Reporting, Tips

Drie tips om je lezer actief te houden

Het is een vaststaand feit dat een opt-in e-mailadres geen mensenleven meegaat. Met een beetje zorg, kan je een lezer lang actief houden. Maar dan moet je er alles aan doen om het voor hen leuk te maken. Er is niets zo erg als elke week op hetzelfde tijdstip ongeveer dezelfde e-mail toe te krijgen. […]

E-mailmarketing, Tips

Gebruik de sociale media als etalage

E-mailmarketing draait om content, dat weten we reeds lang. Maar e-mailmarketing draait ook om zoveel mogelijk relevante e-mailadressen. Dat is zelfs het meest cruciale onderdeel. Vandaag combineren we beiden. dec 24, 2013Thomas Vangelooven

Strategie, Tips, Trends

E-marketeers rekenen op een extern platform

We hadden al een vermoeden, maar de resultaten van de Email Barometer, het jaarlijkse nationale e-mailmarketing onderzoek in België, hebben een duidelijke bevestiging opgeleverd. E-marketeers rekenen op een goed extern e-mailplatform om hun digitale marketing te voeren. apr 12, 2014Ann Flipkens

Cases, Strategie, Trends

De e-mailbarometer is gearriveerd!

Vandaag werd door Flexmail de E-mail Barometer gepresenteerd. Het is het resultaat van een nationale bevraging die in 2013 onder de Belgische e-marketeers werd uitgevoerd. apr 2, 2014Michelle Dassen

List Building

Het beste recept voor een goede opt-in is kiss!

Een onderzoek van de Nielsen Norman Group wees uit dat gebruikers soms onverwacht veel moeilijkheden ondervinden bij het inschrijven en het uitschrijven voor nieuwsbrieven. Bij het inschrijven slaagt 81% van de gebruikers in dit onderzoek er in om deze taak tot een goed einde te brengen. Uitschrijven lukt beter, 91 procent lukt er in. okt […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,757

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail