Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Afleverbaarheid

Nederlandse spammer krijgt kwart miljoen euro boete

Het Nederlandse OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, heeft een privé persoon voor 250.000 euro aan boetes opgelegd. Dit voor het versturen van ongevraagde elektronische e-mailberichten. De eigenaar van de webstek www.adverterenisgratis.nl overtrad hiermee de wet.

Sinds mei 2004 is in Nederland verboden om elektronische berichten met een commercieel, ideëel of charitatief doel te versturen aan consumenten zonder voorafgaande toestemming van de ontvanger. Al sinds het ingaan van het spamverbod in 2004, klagen consumenten bij www.spamklacht.nl over e-mails waarin reclame wordt gemaakt voor de website www.adverterenisgratis.nl. Uit diepgaand onderzoek van OPTA blijkt dat de privépersoon achter deze webstek zeker minimaal 21 miljoen e-mails heeft verzonden.

Boete

Reeds in 2005 werd een waarschuwing uitgesproken tegen deze spammer. Recent is echter gebleken dat de overtreder, ondanks de boetes van OPTA, hardnekkig bleef doorgaan met het versturen van ongewenste e-mailberichten. Daarom werd naast de boete ook nog een dwangsom opgelegd. Elke dag dat hij doorgaat met het versturen van spam, verbeurt hij een dwangsom van 5.000 euro met een maximum van 100.000 euro.

Onderzoek

Het onderzoek tegen spammen kan ver gaan. In november 2007 hebben de rechercheurs van OPTA bij een onaangekondigd bezoek op het huisadres van de spammer, divers bewijsmateriaal in beslag genomen.
De overtreder wordt verweten dat hij zonder voorafgaande toestemming van de ontvanger en vooral zonder een geldige afmeldmogelijkheid elektronische berichten aan consumenten heeft verstuurd. De reden van de hoge boete moet vooral gezocht worden in de lange tijdsduur van de overtreding, de vele klachten en het grote aantal e-mailtjes dat de digitale snelweg werd opgejaagd.

Schade

In deze veroordeling spreekt de OPTA ook van schade bij de consument. Zij klasseren dit onder immateriële schade. Mensen hebben zich namelijk geërgerd. Maar ook het verlies van vertrouwen in internet en e-mail wordt als schade aangemerkt. De tijd dat de cowboys van de digitale snelweg ongestoord hun gang konden gaan is duidelijk voorbij. Gelukkig maar!

jul 28, 2009Ann Flipkens
Previous storyLet als e-marketeer op je reputatie!Next storyHang geen bijlage aan je e-mail, verwijs er naar!
Home Nederlandse spammer krijgt kwart miljoen euro boete
11 jaar geleden Afleverbaarheid151
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Trends, Wetgeving

E-mail, veiligheid en privacy…

Er is zoiets als het briefgeheim. De post mag nooit je brieven openen en daar in snuffelen. De overheid overigens ook niet, tenminste niet zonder een gerechtelijk bevel. En daar zijn we redelijk gerust over. mrt 22, 2014Thomas Vangelooven

List Building, Tips

Zet eens een banner!

We kunnen altijd nieuwe e-mailadressen gebruiken om onze e-mailcampagnes te voeden.  En daarvoor hebben we als goede e-marketeer reeds alle mogelijke middelen voor ingezet. Van een degelijk digitaal opt-in formulier tot manueel in te vullen formulieren aan het verkoopspunt. Maar heb je ooit al een banner geprobeerd? sep 12, 2013Ann Flipkens

Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Personalisatie, Strategie

Center Parcs zet op Engelse bodem e-mail in voor hogere conversie

Vakantiemaker Center Parcs is zeker geen onbekende. In het Verenigd Koninkrijk zijn ze met vier parken de absolute marktleider op het vlak van de verkorte vakanties. Met e-mailmarketing willen ze niet dadelijk meer vakanties verkopen, wel meer omzet per vakantie boeken. mei 25, 2014Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Tips

Gebruik echte mensen in je e-mail

Als je door het televisie aanbod zapt, dan is de kans groot dat je binnen de 2 seconden door hebt dat wat voor je neus afspeelt reclame is. Waarom? De cognitieve herkenning van te afgeborstelde mensen en steeds weerkerende beelden die de realiteit mooier maken, laten in het onderbewuste een belletje rinkelen. okt 19, 2012Thomas […]

Wetgeving

De Nederlandse cookiewet en e-mailmarketing

Alle Europese landen conformeren zich langzaam maar zeker aan de Europse richtlijn over het gebruik van cookies. Het gaat hier om de bescherming van de privacy van de internauten.  De Nederlandse wetgeving die sinds het begin van de zomer van kracht is, is de strengste van Europa. En heeft dus ook gevolgen voor ons. sep […]

Afleverbaarheid, Content, E-mailmarketing

Wie heeft de origineelste onderwerpregel?

E-mail marketing is nog steeds groeiend. Iedereen met een mailbox of twee, drie … weet dit. Dagelijks krijg je wel e-mails met aanbiedingen of met oplossingen voor problemen waarvan je zelfs niet eens wist dat je ze had. jul 9, 2009Ann Flipkens

List Building

Dag Hotmail, welkom aan Outlook.com

Als we dachten dat op het vlak van de webbased e-mail de posities op de markt ingenomen waren, dan waren we grondig fout. Met de strategische beslissing om Hotmail om te vormen naar Outlook.com heeft Microsoft de aanval ingezet op Gmail. En het is meer dan alleen maar een naamsverandering! aug 2, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, Inspiratie!, Personalisatie, Tips

Kleur je e-mailcampagne in

En mijn kleurtje dan? Vind jij een e-mail met heldere kleuren, een mooie banner en minder tekst ook aangenamer te lezen dan een e-mail waar je na twee zinnen al afgeleid wordt van je muiscursor? Ik in ieder geval wel en ik ben niet de enige. Een verbluffende 85% van de consumenten geven aan dat […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,657

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail