Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Testing

Nederlandstalig woordgebruik in e-mail onderwerpregels

De bijdrage die gisteren op deze blog verscheen bracht ons op een ideetje. Wat als we die woordenwolk eens loslaten op de campagnes die via Flexmail verstuurd werden?

Bovenstaande figuur brengt de top tien van de worden die te voorschijn komen uit de 6000 onderwerpregels die we in de proef staken. Uiteraard werden algemene woorden zoals lidwoorden en voegwoorden geschrapt.

Top tien

De top tien wordt aangevoerd door persbericht. En vervolgens krijgen we in dalende volgorde van gebruik uitnodiging, nieuw, nieuwsbrief, new, newsletter, update, wensen, beste, news en tenslotte gratis. Als je dit vergelijkt met de top tien die uit het Amerikaanse onderzoek naar voren kwam, dan komen – weliswaar vertaald – niet minder dan vijf gelijkende woorden naar voren. En dan is er nog de zilveren medaille – uitnodiging – die kan gekoppeld worden aan het Amerikaanse party. E-mail marketing blijkt een universeel gegeven te zijn.

Spamfilter

Als de hele wereld blijkbaar dezelfde terminologie gebruikt, dan wordt het leven van de programmeurs van de spamfilter wel erg gemakkelijk. Wat ons opvalt is dat in de Nederlandstalige woorden wolk niet minder dan vier Engelstalige woorden staan. Naast het feit dat dit niet echt getuigt van originaliteit, moeten de verzenders wel beseffen dat een Nederlandstalige e-mailclient Engelse woorden in onderwerpregels per definitie verdacht vindt.

Gratis

Nederlandstalige e-marketeers springen blijkbaar iets minder kwistig om met het woord gratis. Het is de hekkensluiter van onze lijst. In het Amerikaanse onderzoek mist het met de vierde plaats net het podium. Omdat ‘free’ duidelijk op de blokkeerlijst staat voor het Engelse taalgebied zijn er regelmatig discussies op diverse fora te vinden die stellen dat het Nederlandstalige broertje ook vermeden moet worden. Wie er ook gelijk heeft laten we hier even in het midden. Wat we wel weten is dat in het leven de term gratis meestal kleine lettertjes met zich meedraagt. Wat wegklikken zonder te lezen eerder regel dan uitzondering maakt. Wie kent een originele vervanger?

okt 9, 2009Michelle Dassen
Previous storyWoorden in onderwerpregels kunnen botsen met spamfiltersNext storyLezers slaan de inleiding van je e-mail over!
Home Nederlandstalig woordgebruik in e-mail onderwerpregels
13 jaar geleden Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Testing347
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, List Building, Personalisatie, Strategie, Targeting, Tips, Trends

Haal meer uit je e-mailmarketing met “lead scoring”

Lead scoring is een strategie die in de wereld van de marketing steeds verder oprukt. Het principe is eenvoudig. Alle acties die je prospecten, contacten en andere relaties ondernemen, worden gequoteerd. Een bepaalde score leidt dan weer tot een vervolg. Vermits e-mailmarketing leeft van de actie van de lezer, is dit platform ook een perfecte […]

E-mailmarketing, Inspiratie!, Social media, Trends

Drop eens wat sociale media in de inbox

E-mailmarketing en sociale media, dat is een dunne lijn om te bewandelen. Hoe vaak ga je in een e-mail bericht hier de nadruk op leggen? Duo doet het even grondig. In één van de opvolging berichten na inschrijving op hun e-marketing lijst, brengen ze de nieuwe contacten ook ineens de sociale kanalen onder de aandacht. […]

Content, E-mailmarketing, List Building, Personalisatie, Strategie

De perfecte welkomstboodschap (deel I)

Een nieuwe inschrijving in een e-marketinglijst verdient alle aandacht. Het is immers een prille start van een nieuwe e-relatie. Daarom mag je zeker je nieuwe contact niet vergeten welkom te heten. Tegelijkertijd kan je al je eerste stappen van je e-marketing loslaten op het verse e-mailadres. We geven tien tips hoe je dit kan realiseren. […]

Content, Reporting

Hoe diep duik je in de (content) statistiek?

E-mailmarketing is het best meetbare instrument dat je je in de wereld van de marketing kunt dromen. Bij goede e-mailplatformen wordt werkelijk alles geregistreerd en is alles beschikbaar in de vorm van rapporten. Vandaag willen we geen open deur intrappen, maar we willen wel even testen of je wel degelijk diep graaft. jun 8, 2012Ann […]

Afleverbaarheid

Weer een spammer minder

Spam is de grootste vijand van de e-marketeer. Niet alleen dreigt elke e-mailcampagne te verdrinken tussen al die ongewenste e-mail, maar ondertussen beschouwt vrijwel iedere provider grote reeksen van e-mailberichten als te wantrouwen. En daar hebben ze de spambox voor uitgevonden. Microsoft heeft nu één van die grote spammers het zwijgen kunnen opleggen. feb 26, […]

E-commerce, E-mailmarketing, Reporting, Strategie

Het leven van een e-mailcampagne

In het e-mailplatform van Flexmail zal iedere account straks een nieuw dashboard zien verschijnen. Het plaatst op een ordelijke wijze een reeks relevante cijfers waarmee je niet alleen je e-marketing kan aanscherpen, maar ook je complete sales kan bijsturen. apr 5, 2013Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, List Building, Strategie

Geen tweede kans voor een goede eerste indruk!

Een nieuw e-mailadres loopt via een opt-in binnen in je e-marketinglijst van je nieuwsbrief. En jij antwoordt standaard met een ‘dankjewel’.En daarmee is de basis van een lange digitale relatie gelegd? Neen, niets is minder waar. Je krijgt geen tweede kans om een goede eerste indruk te maken! jan 27, 2010Thomas Vangelooven

E-mail wordt in de toekomst allicht minder goedkoop

Het versturen van e-mails vinden we bijna even normaal als ademen. Net zoals we het gevoel hebben dat we voor de lucht die we inademen niet moeten betalen, hebben we allen het gratis gevoel als we e-mail in grote aantallen versturen. Daar zou in de toekomst wel eens verandering in kunnen komen. aug 12, 2009Ann […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,615

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,908

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail