Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Testing

Nederlandstalig woordgebruik in e-mail onderwerpregels

De bijdrage die gisteren op deze blog verscheen bracht ons op een ideetje. Wat als we die woordenwolk eens loslaten op de campagnes die via Flexmail verstuurd werden?

Bovenstaande figuur brengt de top tien van de worden die te voorschijn komen uit de 6000 onderwerpregels die we in de proef staken. Uiteraard werden algemene woorden zoals lidwoorden en voegwoorden geschrapt.

Top tien

De top tien wordt aangevoerd door persbericht. En vervolgens krijgen we in dalende volgorde van gebruik uitnodiging, nieuw, nieuwsbrief, new, newsletter, update, wensen, beste, news en tenslotte gratis. Als je dit vergelijkt met de top tien die uit het Amerikaanse onderzoek naar voren kwam, dan komen – weliswaar vertaald – niet minder dan vijf gelijkende woorden naar voren. En dan is er nog de zilveren medaille – uitnodiging – die kan gekoppeld worden aan het Amerikaanse party. E-mail marketing blijkt een universeel gegeven te zijn.

Spamfilter

Als de hele wereld blijkbaar dezelfde terminologie gebruikt, dan wordt het leven van de programmeurs van de spamfilter wel erg gemakkelijk. Wat ons opvalt is dat in de Nederlandstalige woorden wolk niet minder dan vier Engelstalige woorden staan. Naast het feit dat dit niet echt getuigt van originaliteit, moeten de verzenders wel beseffen dat een Nederlandstalige e-mailclient Engelse woorden in onderwerpregels per definitie verdacht vindt.

Gratis

Nederlandstalige e-marketeers springen blijkbaar iets minder kwistig om met het woord gratis. Het is de hekkensluiter van onze lijst. In het Amerikaanse onderzoek mist het met de vierde plaats net het podium. Omdat ‘free’ duidelijk op de blokkeerlijst staat voor het Engelse taalgebied zijn er regelmatig discussies op diverse fora te vinden die stellen dat het Nederlandstalige broertje ook vermeden moet worden. Wie er ook gelijk heeft laten we hier even in het midden. Wat we wel weten is dat in het leven de term gratis meestal kleine lettertjes met zich meedraagt. Wat wegklikken zonder te lezen eerder regel dan uitzondering maakt. Wie kent een originele vervanger?

okt 9, 2009Michelle Dassen
Previous storyWoorden in onderwerpregels kunnen botsen met spamfiltersNext storyLezers slaan de inleiding van je e-mail over!
Home Nederlandstalig woordgebruik in e-mail onderwerpregels
11 jaar geleden Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Testing296
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Content, E-mailmarketing, List Building, Strategie, Tips

De perfecte welkomstboodschap (deel II)

We vertelden al in de vorige blog dat een nieuwe inschrijving in een e-marketinglijst alle aandacht verdient. Tegelijkertijd kan je al je eerste stappen van je e-marketing loslaten op het verse e-mailadres. De vijf tips die we vandaag geven, sluiten hier nauw bij aan… mei 29, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, Events, Tips

Congres- en beursseizoen van start: 4 tips om je doelgroep naar je event te lokken

Het congres- en beursseizoen is weer van start gegaan. Marketeers krijgen weer talloze kansen aangeboden om zich bij te schaven in hun sector en er op los te netwerken. Voor organisatoren is het dé gelegenheid bij uitstek om hun product in de schijnwerpers te zetten en de leads op te drijven. Hier vind je een […]

Cases

Wat zijn de resultaten in Nederland?

De DDMA, de Nederlandse branchevereniging voor voor dialoogmarketing heeft haar tweede Nationale E-mail Benchmark gepresenteerd. Ideaal voor ons al e-marketeers om even bij de Noorderburen te gluren om te checken of er geen lessen te leren zijn. jun 21, 2013Thomas Vangelooven

Testing

Natuurlijk test je de onderwerpregel!

Als er iets getest wordt in e-mailmarketing, dan is het wel de onderwerpregel. Kijk maar even naar jezelf. Maar de onderwerpregel is maar slechts één van de mogelijke onderdelen van je e-mailstrategie die je kan testen. En volgens een onderzoek van het Amerikaanse MarketingSherpa is het niets eens het meest rendabele om te doen. sep […]

E-mailmarketing, Thema-mailings, Tips

Een kortingsbon in je e-mail?

Voor e-marketeers is het steeds weer een vraagstuk. Hoe krijg ik mijn kortingsbon, coupon op een correcte wijze in handen van de klant. Het lijkt wel dat een traditioneel klassiek offline kortingsbon en een e-mail water en vuur zijn… mei 5, 2010Ann Flipkens

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Trends

De nieuwste knop binnen Gmail

Dat Google op een eigenzinnige manier omgaat met de e-mails die we versturen en ontvangen, is al lang geweten. Naast de sortering in tabbladen is Gmail begonnen aan de uitrol van een nieuwe knop. feb 28, 2014Thomas Vangelooven

Afleverbaarheid, List Building, Tips

Ook een e-maillijst verdient een lenteschoonmaak

Het is goed om regelmatig je e-mailmarketinglijst een goede schoonmaakbeurt te geven. Als je dat niet doet, dan loop je op middellange termijn het risico niet-actieve adressen mee te sleuren. apr 11, 2012Thomas Vangelooven

Het gros van het e-mail verkeer is spam

Het Amerikaanse Messagelabs ziet tijdens haar core-activiteit behoorlijk wat e-mail verkeer uit de hele wereld op haar servers passeren. En dit leidt tot een onthutsende vaststelling. Hoewel sinds vorige maand een daling van 2,1 procent werd waargenomen, blijft wereldwijd de spam ratio op 86,4 procent hangen. okt 26, 2009Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,750

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail