We zagen in een e-mailbericht een webplatform haar uiterste best doen om ons te bekeren tot het gebruik van e-mailberichten om onze marketing te bedrijven. E-mailmarketing is goedkoop was de onderwerpregel die ons moest verleiden. Dat heeft gewerkt, maar verder lazen we alleen maar argumenten die een vals beeld ophingen.
Inderdaad, klassieke direct mail kanalen hebben een zeer zichtbare kost. Er is het drukwerk, er zijn de verwerkingskosten voor de verzending en dan zijn er ook nog de centjes die de post wil hebben om je boodschap ter plekke te dragen. Zo maar stellen dat e-mailmarketing deze kost naar nul zal reduceren is een beetje kort door de bocht.
Geen zegel maar…
Inderdaad, op een e-mailbericht moet je voorlopig nog geen zegel kleven. Dat klopt. Maar het verzamelen en het opbouwen van een goede en performante e-marketinglijst kost niet alleen tijd, maar ook de inzet van mankracht en middelen. Postadressen kan je zo uit de telefoongids plukken, voor e-mailadressen heb je een opt-in nodig.
Geen drukwerk maar…
Een folder of een promotionele brief die naar een prospect gaat doorloopt vele stadia van geboorte tot het toevertrouwen van de envelop aan tante post. Doelgroep definiëren, tekst schrijven en herschrijven om tenslotte lang te sleutelen aan de lay-out. Bij een goed e-mailbericht moet je dezelfde stappen nemen. Alleen liggen de accenten misschien een tikkeltje anders. Een goede onderwerpregel is een tikkeltje belangrijker dan de openingszin. En html is net wat anders dan een opmaakprogramma.
E-mailmarketing is kostbaar…
Wie omwille van de kostprijs omschakelt naar e-mailmarketing kan dit beter achterwege laten. Want hij of zij zal niet eens de moeite nemen om te investeren in een goed e-mailmarketing platform. Want zulke platformen zijn nu net de kersen die de e-mailtaart zo kostbaar maken. Het beheren van je e-mailmarketing inspanningen, maar vooral het beheren van de respons. Om snel en efficiënt nieuwe acties te plannen. Om zo een hogere return te realiseren. Laatje dus niet verleiden met ‘goedkope’ onderwerpregels!