Het Amerikaanse Mailermailer heeft in 2009 al het e-mailverkeer dat via haar platform passeerde geanalyseerd. Ruim 900 miljoen onderwerplijnen verder filterden ze er de volgende woordenwolk uit.
Het principe is je allicht bekend. Hoe groter het woord, hoe frequenter het gebruikt wordt in het schrijven van de onderwerpregels. Dat wordt dan ook nog een keer gecombineerd met het openen en dus ook lezen van het bericht. Het is natuurlijk allemaal bekeken met een Amerikaanse bril op. Maar een paar opmerkelijke vaststellingen kunnen net zo goed opgaan voor onze e-mailmarketing in de lage landen.
Nieuws
Middenin de woordenwolk krijgen nieuws en nieuwsbrief bijna gelijkaardige hoge gebruiksscores. Dat ondersteunt opnieuw de stelling dat relevante inhoud en nieuws nog steeds de beste insteek is om aan e-mailmarketing te doen. De lezer ligt blijkbaar nog steeds op vinkenslag om het laatste over zijn vakgebied te weten te komen. De term ‘update’ mag in dezelfde orde gezien worden.
Plezier
De internaut wil blijkbaar ook geen enkel pleziertje missen. Een evenement, een party en dat alles in combinatie met ‘vanavond’ is blijkbaar ook goed om de aandacht te trekken. Oproepen tot actie is volgens de ongeschreven spelregels van de e-marketing het meest effectief als de kans om te reageren kort is. `s Morgens een e-mail ontvangen met vanavond roept blijkbaar een reflex tot openen op.
Gratis
Opvallend is dat ‘gratis’ ook hoog scoort. ‘Gratis’ is in principe te mijden, want het trekt de aandacht van spamfilters. Deze woordenwolk toont aan dat het gebruik van het woordje ‘gratis’ wel kan, indien het gecombineerd wordt met de juiste woorden. ‘Gratis verzending’, ‘gratis onderhoud’ en nog andere relevante combinaties kunnen volgens dit onderzoek wel gebruikt worden.