Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Tips

Nog drie krachtige tips om de klant te overtuigen (deel 2)

Met de ‘principles of persuasion’ heeft Robert Cialdini, de Amerikaanse hoogleraar in de Psychologie, een handleiding geschreven om consumenten te overtuigen een aankoop te doen. Onmisbare lectuur voor de e-marketeer dus.


In de vorige blogpost bespraken we al drie strategieën om de klant te overtuigen. Vandaag geven we tastbare voorbeelden van hoe je sociale bevestiging, sympathie en autoriteit kan invullen om je klant over de streep te trekken.

Sociale bevestiging

Mensen hechten veel belang aan de mening van anderen. Om die reden doen websites die reviews toelaten of er rond gebouwd zijn, het ontzettend goed. Boek je bijvoorbeeld een hotel op websites zoals Booking.com dan betrap je je er vast zelf op dat je eerst naar het waarderingscijfer kijkt, vooraleer je het hotel verder wilt verkennen.

Daarom is het belangrijk om gebruik te maken van interactieve media zoals Facebook en/of blogs. Daar kan je de klanten op een ongedwongen manier inzicht geven in het succes van bepaalde producten of diensten. Heb je bijvoorbeeld een groot aantal nieuwsbrief-abonnees? Geef dan de klant, die het aantal tot een mooi rond getal brengt, voldoende aandacht op je website.

Sympathie

Het mag niet verbazen dat consumenten meer geneigd zijn om iets aan te kopen als ze een merk sympathiek en betrouwbaar vinden. Wend daarom verschillende kanalen aan om jezelf voor te stellen en inzicht te geven in je activiteiten. Schrijf weblogs waaruit je persoonlijkheid en mening blijken, maak video’s om jezelf, je producten en diensten en het bedrijf aanschouwelijker te maken. Wees bovendien actief en behulpzaam via sociale mediakanalen zoals Twitter.  Zo geef je de klanten de kans om je beter te leren kennen en te vertrouwen.

Autoriteit

Populariteit is niet de enige maatstaf om vertrouwen te winnen bij je publiek. Kennis en expertise wegen ook door. Heb je niet veel kaas gegeten van je product of dienst? Dan val je zo door de mand. Heb je wel heel wat te vertellen? Onderbouw je kennis dan met duidelijke voorbeelden en case study’s. Zo win je niet alleen het vertrouwen, maar ook het respect van je klanten.

Ook e-mailmarketing is een krachtig instrument om het klantenengagement op te bouwen en te versterken. Lees hier het succesverhaal van Holapress.

(foto: Booking.com)

jan 13, 2012Ann Flipkens
Previous storyDrie krachtige strategieën om de klant te overtuigenNext storyHoe creëer je overzicht in je onoverzichtelijke B2B-gegevens?
Home Nog drie krachtige tips om de klant te overtuigen (deel 2)
11 jaar geleden E-mailmarketing, Tipsconversie, coversie optimaliseren, e-mail tips, e-mailmarketing, e-mailmarketing tips, klantenengagement, klantenwerving, overtuigende marketingcampagne, overtuigende nieuwsbrief, principes van overtuiging, principles of persuasion, Robert Cialdini2,123
Ann Flipkens
Twitter
Comments: 2
  1. Thijs
    11 jaar geleden

    Leuk artikel! Een interessante manier van het wekken van de indruk autoriteit is ook het verwijzen naar autoriteiten die jou of jouw product beoordeeld hebben. Dit (en nog een hoop meer) doet Groupon bijvoorbeeld heel sterk bij het intro scherm.

    Hoe Groupon ieder van de 6 principes toepast heb ik een infographic
    Cialdini in praktijk – Groupon samengesteld. Hope you like it!

    • Thomas Vangelooven
      11 jaar geleden

      Ziet er goed uit Thijs!

De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Social media

Laat je e-mail voeden door sociale media!

E-mail is natuurlijk in eerste instantie het uitgelezen instrument om content in de inbox van je contact te brengen. Maar je kan je e-mailmarketing ook laten voeden door een ander luik in je e-marketingstrategie: de sociale media! mrt 7, 2012Ann Flipkens

Design, Reporting

Actie, nog meer actie!

Geen enkele e-marketeer zendt een campagne uit omdat ie ‘s morgens wakker is geschoten met de gedachte dat het vandaag wel eens leuk zou zijn om eens iets met e-mail te doen. Neen, hij wil actie van de lezers van zijn berichten. mei 2, 2012Ann Flipkens

Trends

Wat brengt 2012 voor de e-mailmarketeer?

Naar jaarlijkse gewoonte blikken e-mailmarketeers graag vooruit op wat het nieuwe jaar in petto heeft. Neem hier zelf eens een kijkje in onze glazen bol. dec 16, 2011Ann Flipkens

Cases, Reporting

Web-based e-mailclients nemen de leiding

Waar en hoe lezen je contacten je e-mail? Deze wijsheid is goud waard als je  e-mailmarketing zo nauwkeurig mogelijk wil afstellen op je lezer. E-mails lezen in een e-mailclient op je computer is een geheel andere ervaring dan e-mails lezen in een web-based omgeving. Voor één van onze grootgebruikers LimburgActueel.be zochten we dit even uit. […]

E-mailmarketing, Mobile, Strategie, Trends

Service voor de mobiele lezers

Smartphones veroveren de wereld. Daar is iedere e-marketeer zich van bewust. Afhankelijk van de bron, citeert men cijfers die zeggen dat 40 tot 50 procent van de mobiele telefoontoestellen tot die categorie behoren. Een smartphone dient niet alleen om te bellen. Het wordt in tweede instantie gebruikt om e-mail te lezen. mei 4, 2012Ann Flipkens

Cases, Content, Design, Strategie, Testing, Tips

9 sleutelelementen voor elk bericht

De opmaak van een nieuwsbrief is steeds weer een uitdaging. Je moet zorgen voor een leuke eerste indruk. Maar tegelijkertijd moet alles wat je in een eerste blik voor ogen krijgt wel overwogen zijn. De nieuwsbrief van het Britse Moo die in onze inbox viel, beantwoordt aan al die eisen. nov 9, 2012Ann Flipkens

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Tips, Trends

Vijf misverstanden over video in e-mailberichten

Met de komst van HTML 5 ging de wereld van de e-mailmarketing langzaam maar zeker open voor video. Recent onderzoek wijst uit dat bewegend beeld de conversie ratio’s alleen maar ten goede komen. Toch leven er over het meegeven van video in e-mail behoorlijk wat misverstanden. nov 30, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, List Building, Tips

Recupereer de verstrooide inschrijvers

We leven nu eenmaal in een jachtige wereld en daar spelen multimedia heerlijk op in. Maar als je je aandacht tegelijkertijd over drie plekken (smartphone, tablet en de wereld rondom je) moet verdelen, dan is een tikfout in de stijl van @teelnet.be of @gmail.cmo snel gemaakt… aug 10, 2012Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,618

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,909

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail