Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Tips

Nog drie krachtige tips om de klant te overtuigen (deel 2)

Met de ‘principles of persuasion’ heeft Robert Cialdini, de Amerikaanse hoogleraar in de Psychologie, een handleiding geschreven om consumenten te overtuigen een aankoop te doen. Onmisbare lectuur voor de e-marketeer dus.


In de vorige blogpost bespraken we al drie strategieën om de klant te overtuigen. Vandaag geven we tastbare voorbeelden van hoe je sociale bevestiging, sympathie en autoriteit kan invullen om je klant over de streep te trekken.

Sociale bevestiging

Mensen hechten veel belang aan de mening van anderen. Om die reden doen websites die reviews toelaten of er rond gebouwd zijn, het ontzettend goed. Boek je bijvoorbeeld een hotel op websites zoals Booking.com dan betrap je je er vast zelf op dat je eerst naar het waarderingscijfer kijkt, vooraleer je het hotel verder wilt verkennen.

Daarom is het belangrijk om gebruik te maken van interactieve media zoals Facebook en/of blogs. Daar kan je de klanten op een ongedwongen manier inzicht geven in het succes van bepaalde producten of diensten. Heb je bijvoorbeeld een groot aantal nieuwsbrief-abonnees? Geef dan de klant, die het aantal tot een mooi rond getal brengt, voldoende aandacht op je website.

Sympathie

Het mag niet verbazen dat consumenten meer geneigd zijn om iets aan te kopen als ze een merk sympathiek en betrouwbaar vinden. Wend daarom verschillende kanalen aan om jezelf voor te stellen en inzicht te geven in je activiteiten. Schrijf weblogs waaruit je persoonlijkheid en mening blijken, maak video’s om jezelf, je producten en diensten en het bedrijf aanschouwelijker te maken. Wees bovendien actief en behulpzaam via sociale mediakanalen zoals Twitter.  Zo geef je de klanten de kans om je beter te leren kennen en te vertrouwen.

Autoriteit

Populariteit is niet de enige maatstaf om vertrouwen te winnen bij je publiek. Kennis en expertise wegen ook door. Heb je niet veel kaas gegeten van je product of dienst? Dan val je zo door de mand. Heb je wel heel wat te vertellen? Onderbouw je kennis dan met duidelijke voorbeelden en case study’s. Zo win je niet alleen het vertrouwen, maar ook het respect van je klanten.

Ook e-mailmarketing is een krachtig instrument om het klantenengagement op te bouwen en te versterken. Lees hier het succesverhaal van Holapress.

(foto: Booking.com)

jan 13, 2012Ann Flipkens
Previous storyDrie krachtige strategieën om de klant te overtuigenNext storyHoe creëer je overzicht in je onoverzichtelijke B2B-gegevens?
Home Nog drie krachtige tips om de klant te overtuigen (deel 2)
11 jaar geleden E-mailmarketing, Tipsconversie, coversie optimaliseren, e-mail tips, e-mailmarketing, e-mailmarketing tips, klantenengagement, klantenwerving, overtuigende marketingcampagne, overtuigende nieuwsbrief, principes van overtuiging, principles of persuasion, Robert Cialdini2,123
Ann Flipkens
Twitter
Comments: 2
  1. Thijs
    11 jaar geleden

    Leuk artikel! Een interessante manier van het wekken van de indruk autoriteit is ook het verwijzen naar autoriteiten die jou of jouw product beoordeeld hebben. Dit (en nog een hoop meer) doet Groupon bijvoorbeeld heel sterk bij het intro scherm.

    Hoe Groupon ieder van de 6 principes toepast heb ik een infographic
    Cialdini in praktijk – Groupon samengesteld. Hope you like it!

    • Thomas Vangelooven
      11 jaar geleden

      Ziet er goed uit Thijs!

De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Social media

Laat je e-mail voeden door sociale media!

E-mail is natuurlijk in eerste instantie het uitgelezen instrument om content in de inbox van je contact te brengen. Maar je kan je e-mailmarketing ook laten voeden door een ander luik in je e-marketingstrategie: de sociale media! mrt 7, 2012Ann Flipkens

E-commerce, Personalisatie, Targeting, Tips

Wacht niet te lang

E-mailmarketing kan ook een ondersteunende houding aannemen tegenover de webshop van het bedrijf. Daarbij moet je niet alleen denken aan een promo om nieuwe producten aan te kondigen. dec 19, 2012Thomas Vangelooven

Reporting, Tips

Blijft je conversie achter? Vijf tips om dit uit te zoeken

Een e-mailcampagne stuur je uit in de zoete hoop dat die voor 100 procent gelezen wordt. Alleen dan is natuurlijk de kans op conversie het hoogst. Misschien is dit een onrealistische verwachting. Daarom is het goed om je lijsten te toetsen aan een benchmark binnen je sector. Merk je dan dat een bepaalde e-maillijst achter […]

De juiste inbox!

In de blog ‘Heb jij wel het juiste e-mailadres?’ refereerden we toen naar een onderzoek van het Engelse Contactlab. Zij leerden dat als je alle e-mailadressen in de Europese gemeenschap uitsmeerde over de volledige bevolking, dat iedere Europeaan op dat moment gemiddeld 2,3 e-mailadressen heeft. Recent onderzoek van BlueHornet in Amerika bevestigt nogmaals dit cijfer. […]

E-commerce, E-mailmarketing, Tips

Zend eens een catalogus

De juiste boodschap op het juiste moment. Dat is de standaardregel. Segmentering is daar een logisch gevolg van. Je dropt alleen het interesseveld bij een contact in de inbox. Vandaag willen we hier eens grondig van afwijken. feb 5, 2013Ann Flipkens

Strategie, Tips, Trends

Meten is weten: AB testing

De gouden tip binnen marketing bestaat niet. Testen is de enige oplossing. Zo ook bij e-mail marketing, optimaliseer je berichten door testing en leer uit je fouten. In ons platform kan je kiezen welk onderdeel je wil testen.  Daarna kies je je testgroepen en laat je de winnaar van de test automatisch naar de rest […]

Content, E-mailmarketing, List Building, Strategie, Tips

De perfecte welkomstboodschap (deel II)

We vertelden al in de vorige blog dat een nieuwe inschrijving in een e-marketinglijst alle aandacht verdient. Tegelijkertijd kan je al je eerste stappen van je e-marketing loslaten op het verse e-mailadres. De vijf tips die we vandaag geven, sluiten hier nauw bij aan… mei 29, 2012Ann Flipkens

Afleverbaarheid, Reporting

E-uitval als management parameter voor je e-marketinglijst?

Iedereen heeft het over conversie, doorklikratio’s en leesdichtheid. Daarmee wordt het succes van een e-mailcampagne afgemeten. Maar zouden dezelfde gegevens ook niet de basis van een parameter kunnen vormen waarbij je de gezondheid van een e-maillijst afweegt? Of er is de handicap van e-mailadressen die geen conversie meer geven. Of er is verlies aan activiteit […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,442

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,771

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail