Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Tips

Nog drie krachtige tips om de klant te overtuigen (deel 2)

Met de ‘principles of persuasion’ heeft Robert Cialdini, de Amerikaanse hoogleraar in de Psychologie, een handleiding geschreven om consumenten te overtuigen een aankoop te doen. Onmisbare lectuur voor de e-marketeer dus.


In de vorige blogpost bespraken we al drie strategieën om de klant te overtuigen. Vandaag geven we tastbare voorbeelden van hoe je sociale bevestiging, sympathie en autoriteit kan invullen om je klant over de streep te trekken.

Sociale bevestiging

Mensen hechten veel belang aan de mening van anderen. Om die reden doen websites die reviews toelaten of er rond gebouwd zijn, het ontzettend goed. Boek je bijvoorbeeld een hotel op websites zoals Booking.com dan betrap je je er vast zelf op dat je eerst naar het waarderingscijfer kijkt, vooraleer je het hotel verder wilt verkennen.

Daarom is het belangrijk om gebruik te maken van interactieve media zoals Facebook en/of blogs. Daar kan je de klanten op een ongedwongen manier inzicht geven in het succes van bepaalde producten of diensten. Heb je bijvoorbeeld een groot aantal nieuwsbrief-abonnees? Geef dan de klant, die het aantal tot een mooi rond getal brengt, voldoende aandacht op je website.

Sympathie

Het mag niet verbazen dat consumenten meer geneigd zijn om iets aan te kopen als ze een merk sympathiek en betrouwbaar vinden. Wend daarom verschillende kanalen aan om jezelf voor te stellen en inzicht te geven in je activiteiten. Schrijf weblogs waaruit je persoonlijkheid en mening blijken, maak video’s om jezelf, je producten en diensten en het bedrijf aanschouwelijker te maken. Wees bovendien actief en behulpzaam via sociale mediakanalen zoals Twitter.  Zo geef je de klanten de kans om je beter te leren kennen en te vertrouwen.

Autoriteit

Populariteit is niet de enige maatstaf om vertrouwen te winnen bij je publiek. Kennis en expertise wegen ook door. Heb je niet veel kaas gegeten van je product of dienst? Dan val je zo door de mand. Heb je wel heel wat te vertellen? Onderbouw je kennis dan met duidelijke voorbeelden en case study’s. Zo win je niet alleen het vertrouwen, maar ook het respect van je klanten.

Ook e-mailmarketing is een krachtig instrument om het klantenengagement op te bouwen en te versterken. Lees hier het succesverhaal van Holapress.

(foto: Booking.com)

jan 13, 2012Ann Flipkens
Previous storyDrie krachtige strategieën om de klant te overtuigenNext storyHoe creëer je overzicht in je onoverzichtelijke B2B-gegevens?
Home Nog drie krachtige tips om de klant te overtuigen (deel 2)
10 jaar geleden E-mailmarketing, Tipsconversie, coversie optimaliseren, e-mail tips, e-mailmarketing, e-mailmarketing tips, klantenengagement, klantenwerving, overtuigende marketingcampagne, overtuigende nieuwsbrief, principes van overtuiging, principles of persuasion, Robert Cialdini2,123
Ann Flipkens
Twitter
Comments: 2
  1. Thijs
    10 jaar geleden

    Leuk artikel! Een interessante manier van het wekken van de indruk autoriteit is ook het verwijzen naar autoriteiten die jou of jouw product beoordeeld hebben. Dit (en nog een hoop meer) doet Groupon bijvoorbeeld heel sterk bij het intro scherm.

    Hoe Groupon ieder van de 6 principes toepast heb ik een infographic
    Cialdini in praktijk – Groupon samengesteld. Hope you like it!

    • Thomas Vangelooven
      10 jaar geleden

      Ziet er goed uit Thijs!

De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Mobile, Reporting, Tips, Trends

Differentieer je mobiel publiek

Naast de webbased e-mailclients zijn de mobiele lezers ook stevig aan hun opmars bezig. Dat creëert opnieuw een extra uitdaging voor de e-marketeer. Want e-mailberichten lezen op het kleine scherm is nu eenmaal anders dan op het reguliere computerscherm. sep 12, 2012Ann Flipkens

Content, E-mailmarketing

Hoe lok je je bezoekers naar je website? Tips voor teasers

Conversie is het sleutelwoord bij een succesvolle campagne. Leuk, je contacten lezen je nieuwsbrief. Maar natuurlijk wil je niet dat het daar ophoudt. Het wordt pas echt interessant als je lezers door gaan klikken naar andere externe informatie. Hoe kan je ervoor zorgen dat je lezers ook effectief op die pagina’s terechtkomen? Wervende en verleidelijke […]

Design

Respecteer de linkermarge!

Als je een e-mailbericht opmaakt, dan moet je met behoorlijk wat parameters rekening houden. Is de ‘call to action’ goed in de verf gezet, hebben de figuren allemaal een alternatieve tekst meegekregen? Vandaag voegen we een nieuwe aan de lijst toe. Hebben we de linkermarge gerespecteerd? jun 20, 2012Ann Flipkens

Cases

BrokerMail: “unieke combinatie zorgt voor 100 procent tevreden klanten”

Content is de sleutel voor efficiënte e-mailcommunicatie. Zo denkt BrokerMail er ook over. Het gemeenschappelijke initiatief van NewsMaster Publishing en Nextmove biedt een uniek ‘e-newsletter’-concept aan, specifiek voor zelfstandige verzekeringsmakelaren met of zonder bankactiviteiten. feb 1, 2012Michelle Dassen

Cases, Design, Thema-mailings, Tips

Volg deze gids en blink uit in de e-mailgekte

Met de eindejaarsfeesten voor de deur wordt de concurrentie tussen bedrijven opgevoerd. Als e-mailmarketeer slaag je erin om de klant rechtstreeks te bereiken, maar daar hebben je concullega’s ook vast aan gedacht. Ontdek hier hoe je kan opvallen tussen alle andere e-mails. dec 7, 2011Ann Flipkens

Wij willen korting!

Nieuw contacten in je e-marketinglijsten, daar gaan we nog steeds voor. Alleen, hoe kan je al die potentiële contacten verleiden om in te schrijven? mei 16, 2012Ann Flipkens

E-commerce, List Building, Tips

Schrijf eens een echte brief!

Het uitbouwen van een goede en relevante adressenlijst is een kritische succesfactor voor e-mailmarketing. Dat is een open deur intrappen. Maar besef je dat soms in je commerciële omgeving potentiële, maar slapende e-mailadressen zitten? En hoe krijg je ze actief? feb 22, 2012Thomas Vangelooven

Thema-mailings, Tips

Win het gevecht met de terugkerende vakantieganger

Je kent het fenomeen. Je komt terug van vakantie en je inbox puilt uit van de ongelezen berichten. Je overloopt kritisch de binnengekomen berichten en bent al iets vlotter in het verwijderen van ongelezen e-mails. Wat niet belangrijk lijkt of geen herkenning oproept, gaat meestal onherroepelijk de vuilbak in. Als jij als e-marketeer deze operatie […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,257

Een animated gif als een conversie aanjager

3,132

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,109

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail