Je moet als e-marketeer altijd op vinkenslag liggen. De wereld van e-marketing van vandaag is niet meer dezelfde als deze van morgen. In de wereld van de print kan men jaren teren op standvastigheid. In e-mailmarketing kun je dit juist niet. Eén van deze snelle evoluties is te zoeken in de hoek van de tools die gebruikt worden om het e-mailbericht te lezen.
We baseren ons verhaal van vandaag op een grafiek die Litmus opmaakte. Zij monsterden
van februari 2012 tot en met juni 2013 ruim een kwart miljard Amerikaanse e-mailberichten. Ze waren vooral geïnteresseerd in de tool waarmee het bericht gelezen werd. Blijken in begin 2012 webbased, desktop en mobiel lezen nog dicht bij elkaar te liggen, dan is dat vandaag helemaal anders. Er is een duidelijke winnaar en een even duidelijke verliezer.
Desktop houdt stand
Opmerkelijk is dat het lezen op desktop een vrij stabiel marktaandeel blijft behouden. Dat valt voor een groot stuk te verklaren dat de klassieke kantoorjob nog steeds op een desktop uitgevoerd wordt. Een computer met Windows – nog steeds de meest voorkomende combinatie – heeft automatisch Outlook als e-mailclient. Dus als je de leeservaring van je e-mailbericht gaat ‘tweaken’, dan is dit nog steeds een belangrijke factor om mee rekening te houden.
Mobiel duidelijke winnaar
Al even opmerkelijk is dat het marktaandeel dat de webbased e-mailclient verliest, volledig overgenomen wordt door de mobiele apparaten. Ook hier is de verklaring al even voor de hand liggend. De gebruikers van webbased e-mailadressen zijn net diegene die niet honkvast zijn. Alleen waren ze tot een paar jaar geleden altijd verplicht ergens een desktop te zoeken om hun e-mail te lezen. Vandaag is de wereld van de iDevices zodanig gedemocratiseerd, dat deze zoekactie volledig achterwege kan blijven. Dat leert ons dat als we een e-mailbericht optimaliseren voor het lezen, aangepaste HTML voor een telefoonscherm nu wel een verplicht nummertje geworden is!