Een goede onderwerpregel maakt het verschil tussen gelezen worden dan wel naar de vuilbak verwezen worden. Daarom kan men aan dit kleine deuropenertje niet genoeg aandacht besteden. Dat de onderwerpregel vooral kort moet zijn – 50 tekens roept men meestal – is geweten. Maar moet je de volle lengte wel gebruiken?
Och, dat is zelfs niet eens nodig. Het is niet de lengte die van belang is, wel wat je vooraan in je aankondiging hebt staan. Vermits we van links naar rechts lezen, is het zeker niet verkeerd om aan ‘frontloading’ te doen. Woorden en termen die de grootste impact zullen hebben op de lezer vormen het begin. Als ze ook nog eens actie oproepen, dan ben je helemaal goed bezig. Let op, met vooraan bedoelen we letterlijk als eerste woord. Dus bij voorkeur niet met een lidwoord starten.
Generieke woorden
Let op met het gebruiken van generieke woorden en termen. Solden, eindejaarsverkoop, opendeurdag, … allemaal woorden die iedereen gebruikt. Als het seizoen van de koopjes een beetje op gang trekt loop je het risico om te verdrinken tussen alle andere berichten van de (con)collega’s die met ‘solden’ beginnen. Wat is het verschil tussen…
Grote solden, vandaag meer dan 100 grasmaaiers met 50% korting!
en
Solden, vandaag gaat bij ons alles met 50 % korting de deur uit!
Wel de start van beide onderwerpregels bevatten niet alleen generieke woorden maar gelijken nog eens sterk op elkaar. Zeker als je webbased e-mailclient de onderwerpregel afbreekt na 35 tekens. Geniet maar even mee:
Grote solden, vandaag meer dan 100 g
Solden, vandaag gaat bij ons alles
Dus waarom niet iets in de stijl van ‘Grasmaaier aan 50 procent korting?’ schrijven? Iedereen weet dadelijk waarover je het hebt!
Missend woord
Opgelet met wegvallende woorden. ‘Vandaag grote korting op baby’s’ is heel wat anders dan ‘Vandaag grote korting op baby’s mode’. En toch is het maar één enkel woord dat wegviel. De voorgaande les indachtig zou ‘Baby’s mode met grote korting’ een veiligere optie zijn. Niet alleen baby’s lopen gevaar in onderwerpregels, ook serienummers van producten, versie nummers van software en afleveringen van een dvd feuilleton zou de inhoud van de boodschap danig in de war kunnen sturen.