In e-mailmarketing is segmentatie het ordewoord. Hiervoor maken we natuurlijk gebruik van alle gegevens die we van een contact kunnen verzamelen. Een e-mailadres is lang niet meer voldoende voor e-marketing volgens de regels van de kunst.
Dus kijken we naar hun interessevelden, kijken we naar hun koopgedrag, kijken we naar hun doorklikken in e-mailberichten… het zijn nog maar een paar mogelijkheden waar we informatie vandaan kunnen halen. Vanuit dit profiel starten we dan een gesegmenteerde campagne. Relevante aanbiedingen recht in de roos van het geselecteerde profiel. Maar wat denken je contacten hiervan? Zeker nu het verzamelen van informatie en privacy vaak in het nieuws is. Wel we hebben goed nieuws.
Gepersonaliseerd?
We stootten op een onderzoek van het Amerikaanse Accenture Interactive. Zij vroegen het aan de Amerikaanse consumenten die zelf ergens in een e-marketinglijst opgenomen werden. Daar werd in eerste instantie gepolst of zij het op prijs stelden om gepersonaliseerde berichten een aanbiedingen te krijgen? Bijna een kwart was hier helemaal mee akkoord, ruim de helft was eenvoudig akkoord. Slechts één procent was hier niet van gecharmeerd. Gepersonaliseerde e-mailmarketing ligt duidelijk in het verwachtingspatroon van de ontvanger.
Op basis van…
In het onderzoek ging men nog een stap verder. Aan diezelfde respondenten werd gevraagd of ze het goed vonden dat bedrijven die e-marketing bedreven ook gegevens van en over hen gebruikten om deze aanbiedingen samen te stellen tot een gepersonifieerde e-mail. Een derde, 33 procent was hiermee helemaal akkoord. Een 40 procent gaf een gewoon akkoord. En slechts 1 procent was hier helemaal tegen. Segmenteren tot op persoonlijk niveau is duidelijk een win-win voor beide partijen!