Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Strategie, Testing, Tips, Trends

Nogmaals, de juiste dag?

E-mailmarketing is de juiste boodschap bij de juiste persoon brengen op het juiste tijdstip. Het eerste is het vak van de marketeers, het tweede vloeit voort uit de samenstelling van je e-marketinglijst en en het laatste, ja, dat is een ‘weet’.

chartofweek-10-08-13-lpRond die ‘weet’ werd al heel wat onderzoek gepleegd en we berichtten hierover meermaals in deze blog. Maar nu er een nieuw onderzoek kwam bovendrijven dat het Amerikaanse MarketingSherpa eind 2012 startte en in 2013 afrondde, kunnen we het niet nalaten de meest recente bevindingen te presenteren.

Eerste interpretatie

Platweg vertelt dit onderzoek in eerste instantie dat de mythe ‘ het is altijd raak met e-mailmarketing’, nog steeds klopt. Welke dag van de week dat je je campagne lanceert, de effectiviteit zal nooit onder de 9 procent dalen. Die effectiviteit komt lang niet één op één overeen met conversie, maar succes zal je hebben. Die negen procent valt rond het weekend, van vrijdag tot en met zondag. Dus voor e-mailmarketing zijn dit de te vermijden momenten. Volgens deze grafiek zijn overigens de dinsdag en de woensdag de dagen bij uitstek!

Herinterpretatie

Maar zelfs dan moeten we deze cijfers relativeren. Deze grafiek gaat uit van gemiddelden. Als je de achterliggende cijfers uit elkaar trekt, dan blijkt die zondag opeens niet zo slecht te zijn. Tenminste afhankelijk van de bril die je hebt opstaan. Waar meer dan 55 procent van de B2B en de B2G marketeers de zondag score 1 gaven (minst effectief), bleken van de B2C marketeers slechts 23 procent dit te doen. Hierdoor blijkt de zondag voor B2C communicatie zeker geen verkeerde dag te zijn. Samengevat kunnen we met de kennis van vandaag stellen dat er wel wat betere momenten zijn, maar dat we zeker geen universele e-maildag kunnen uitroepen.

Eigen interpretatie

Want er zijn ook nog eens grote verschillen als je het product laat meespelen in de beoordeling. Zo zullen retailmarketeers en vermarkters van computerspelletjes er elk een aparte visie op nahouden als het over diezelfde zondag gaat, maar ook alle andere dagen van de week. Dus kunnen we maar één advies geven. Test voor jezelf welke dag het meest effectief is om je boodschap lost te laten in de digitale jachtvelden. En als je een gemengd publiek hebt, splits hen dan op in categorieën. Het is niet ondenkbaar dat boodschap A bij de B2C meer effect ressorteert op een andere dan bij het B2B gedeelte van je e-marketinglijst!

okt 11, 2013Ann Flipkens
Previous storySpam, het negende werk van Flexmail helpt je overlevenNext storyGraaf eens in je blacklist
Home Nogmaals, de juiste dag?
7 jaar geleden Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Strategie, Testing, Tips, Trends317
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Tips, Trends

In 8 stappen van offline naar online klantencommunicatie

Iedere winkel die zichzelf respecteert, heeft een klantenkaart. Menig damesportefeuille puilt er van uit. Zo heeft het prestigieuze ‘Le Bon Marché’ in Parijs ook haar klantenkaart. Geheel en al offline. Maar met de eerste e-mail ter verwelkoming wordt er al gewerkt om de klant online actief te krijgen. aug 28, 2015Ann Flipkens

context, E-mailmarketing, Personalisatie, Social media, Strategie

E-mail als eerste kanaal, maar contact wil wel kiezen.

Dat is het besluit van een recent onderzoek van het Amerikaanse MarketingSherpa eind 2015, waarbij gepeild werd hoe een consument het liefst aanbiedingen zou ontvangen. mrt 3, 2016Thomas Vangelooven

List Building

Drijf je opt-ins op met een omvattende strategie

De Zweedse meubelfabrikant Ikea heeft eind vorig jaar uitgepakt met een wedstrijd om de opt-ins voor e-mail op te voeren. De crossmediale strategie, die daarmee gepaard ging, heeft zijn effect niet gemist. feb 9, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Tips, Trends

Flexmail scoort met lezing over mobile op DMF 2013!

Traditioneel is het evenement Digital Marketing First een verzamelplaats voor iedereen die in deze wereld iets wil betekenen. Flexmail was er natuurlijk ook present. Marketing- en communicatieverantwoordelijke Michelle Dassen gaf er voor een goedgevulde zaal een lezing over e-mail en mobiel lezen. okt 17, 2013Ann Flipkens

List Building, Strategie

Weggevers en wedstrijden leveren zelden winstgevende prospecten op!

Wedstrijden of gratis stalen en zelfs volledige producten uitdelen lokken natuurlijk veel volk. Wie wil er niet graag de nieuwste Iphone winnen? Al ligt thuis de lade al vol met ongebruikte gsm’s wegens de nieuwste smartphone pas in gebruik genomen. Wie wil er niet graag thuis een gratis bak bier afgeleverd krijgen? jan 18, 2010Ann […]

E-mailmarketing, Tips

Bloopers in e-mailmarketing

Bloopers in de filmwereld zijn leuk. Meestal liggen acteurs en kijkers in een deuk. Bloopers in de wereld van de e-mail marketing zijn misschien even leuk, maar de acteur in de rol van de e-marketeer zal er achteraf misschien toch minder hard om lachen. sep 9, 2009Ann Flipkens

E-mailmarketing, Privacy, Wetgeving

Hoe communiceer jij veranderingen in je Algemene Voorwaarden?

Als je al in volle voorbereiding bent voor de GDPR, dan is de kans groot dat je een aantal zaken hebt aangepast in je algemene voorwaarden. Hoe kan je je deze wijzigingen – zoals het hoort – duidelijk communiceren naar je klanten? Vandaag belichten we een zeer goed voorbeeld van Linkedin. Wanneer je een wettelijke […]

E-mailmarketing

Trek de twijfelaars over de streep met de volgende stappen

Heb je de raad uit de vorige blogpost opgevolgd? Dan heb je het overgrote deel van je database overtuigd om over te schakelen naar het nieuwe product. Ontdek hier hoe je de overige klanten over de streep kan trekken.  apr 29, 2011Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,665

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail