Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Strategie, Testing, Tips, Trends

Nogmaals, de juiste dag?

E-mailmarketing is de juiste boodschap bij de juiste persoon brengen op het juiste tijdstip. Het eerste is het vak van de marketeers, het tweede vloeit voort uit de samenstelling van je e-marketinglijst en en het laatste, ja, dat is een ‘weet’.

chartofweek-10-08-13-lpRond die ‘weet’ werd al heel wat onderzoek gepleegd en we berichtten hierover meermaals in deze blog. Maar nu er een nieuw onderzoek kwam bovendrijven dat het Amerikaanse MarketingSherpa eind 2012 startte en in 2013 afrondde, kunnen we het niet nalaten de meest recente bevindingen te presenteren.

Eerste interpretatie

Platweg vertelt dit onderzoek in eerste instantie dat de mythe ‘ het is altijd raak met e-mailmarketing’, nog steeds klopt. Welke dag van de week dat je je campagne lanceert, de effectiviteit zal nooit onder de 9 procent dalen. Die effectiviteit komt lang niet één op één overeen met conversie, maar succes zal je hebben. Die negen procent valt rond het weekend, van vrijdag tot en met zondag. Dus voor e-mailmarketing zijn dit de te vermijden momenten. Volgens deze grafiek zijn overigens de dinsdag en de woensdag de dagen bij uitstek!

Herinterpretatie

Maar zelfs dan moeten we deze cijfers relativeren. Deze grafiek gaat uit van gemiddelden. Als je de achterliggende cijfers uit elkaar trekt, dan blijkt die zondag opeens niet zo slecht te zijn. Tenminste afhankelijk van de bril die je hebt opstaan. Waar meer dan 55 procent van de B2B en de B2G marketeers de zondag score 1 gaven (minst effectief), bleken van de B2C marketeers slechts 23 procent dit te doen. Hierdoor blijkt de zondag voor B2C communicatie zeker geen verkeerde dag te zijn. Samengevat kunnen we met de kennis van vandaag stellen dat er wel wat betere momenten zijn, maar dat we zeker geen universele e-maildag kunnen uitroepen.

Eigen interpretatie

Want er zijn ook nog eens grote verschillen als je het product laat meespelen in de beoordeling. Zo zullen retailmarketeers en vermarkters van computerspelletjes er elk een aparte visie op nahouden als het over diezelfde zondag gaat, maar ook alle andere dagen van de week. Dus kunnen we maar één advies geven. Test voor jezelf welke dag het meest effectief is om je boodschap lost te laten in de digitale jachtvelden. En als je een gemengd publiek hebt, splits hen dan op in categorieën. Het is niet ondenkbaar dat boodschap A bij de B2C meer effect ressorteert op een andere dan bij het B2B gedeelte van je e-marketinglijst!

okt 11, 2013Ann Flipkens
Previous storySpam, het negende werk van Flexmail helpt je overlevenNext storyGraaf eens in je blacklist
Home Nogmaals, de juiste dag?
10 jaar geleden Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Strategie, Testing, Tips, Trends349
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Marketing automation, Wetgeving

Ontvang hem hier: E-mail barometer 2016 – 2017 E-mail Barometer 2016 - 2017

E-mail Barometer 2016 – 2017 Wat is er slimmer dan e-mail marketeers aan het woord laten over e-mailmarketing anno 2016-2017? Flexmail interviewde marketeers over hun gebruik van e-mailmarketing en kon op basis hiervan een E-mail Barometer opstellen voor het jaar 2016. Wat zijn hun tips, waar lopen ze tegenop maar vooral wat kan nog beter? […]

Afleverbaarheid, Wetgeving

Wat staat er in de wet over de opt-in?

De opt-in is het marketingjargon voor de toestemming van de klant om hem commerciële mailings te versturen. Specifiek gaat het om ‘voorafgaande, vrije, specifieke en geïnformeerde’ toestemming van de ontvanger. Maar wat wil dat nu eigenlijk zeggen? aug 19, 2011Thomas Vangelooven

Content, Design, E-mailmarketing, Reporting, Testing

Verhoog conversie met de helft van de tekst

Als e-marketeer mag je het nut van een e-mail niet uit het oog verliezen. Korte boodschappen die uitnodigen tot actie, scoren beter dan lange teksten.  mei 6, 2011Michelle Dassen

E-mailmarketing

Hoe succesvol omgaan met e-mailmarketing?

Het woord e-mailmarketing hoor je tegenwoordig dagelijks vallen, je kan het niet negeren. Maar wat houdt e-mailmarketing precies in, wat voor iets is dat beest eigenlijk? En vooral: hoe ga ik ermee om? We zetten enkele basisprincipes op een rijtje! nov 19, 2009Michelle Dassen

Content, E-mailmarketing

Wel of geen e-mail attachment?

Zondag 11 maart is er een opmerkelijke verjaardag te vieren. Het is dan 20 jaar geleden dat een Amerikaanse professor de allereerste bijlage toevoegde aan een e-mailbericht. Vandaag is een bijlage de normaalste zaak van de wereld. Alleen bij e-mailmarketing moeten we er anders over denken. mrt 9, 2012Ann Flipkens

Targeting

Bewegende doelen zijn moeilijk te raken

Neen, je moet niet op jacht. Toch niet letterijk. Maar voor je een e-mailcampagne op je doelgroep afvuurt, moet je toch eerst even stilstaan bij je lezerspubliek. Die gebruiken steeds meer een gsm om je berichten te lezen. Zelfs bij ‘smartphones’ kan een link verschillende regels tekst innemen en zo je bericht onleesbaar maken. En […]

Content, E-mailmarketing, Strategie, Thema-mailings, Tips

Doe soms ook eens normaal

Waardevolle en relevante content moet niet altijd verwijzen naar het volstoppen van je e-mail met aanbiedingen en promoties. Om het vertrouwen van de abonnee te winnen én te behouden, is afwisseling tussen commerciële en non-commerciële content een must. Met andere woorden: doe soms ook eens normaal.  sep 2, 2011Michelle Dassen

E-mailmarketing, Personalisatie, Strategie, Targeting, Tips

Freemium en e-mailmarketing

E-mailmarketing is ongetwijfeld de beste tool om slapende klanten een tikkeltje wakker te schudden. Maar hoe doe je dat? Met de klop van een hamer, of zachtjes ‘broeder Jacob’ zingen? We zetten de twee mogelijkheden even langs elkaar. mrt 8, 2013Michelle Dassen

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,759

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail