E-mailmarketing is de juiste boodschap bij de juiste persoon brengen op het juiste tijdstip. Het eerste is het vak van de marketeers, het tweede vloeit voort uit de samenstelling van je e-marketinglijst en en het laatste, ja, dat is een ‘weet’.
Rond die ‘weet’ werd al heel wat onderzoek gepleegd en we berichtten hierover meermaals in deze blog. Maar nu er een nieuw onderzoek kwam bovendrijven dat het Amerikaanse MarketingSherpa eind 2012 startte en in 2013 afrondde, kunnen we het niet nalaten de meest recente bevindingen te presenteren.
Eerste interpretatie
Platweg vertelt dit onderzoek in eerste instantie dat de mythe ‘ het is altijd raak met e-mailmarketing’, nog steeds klopt. Welke dag van de week dat je je campagne lanceert, de effectiviteit zal nooit onder de 9 procent dalen. Die effectiviteit komt lang niet één op één overeen met conversie, maar succes zal je hebben. Die negen procent valt rond het weekend, van vrijdag tot en met zondag. Dus voor e-mailmarketing zijn dit de te vermijden momenten. Volgens deze grafiek zijn overigens de dinsdag en de woensdag de dagen bij uitstek!
Herinterpretatie
Maar zelfs dan moeten we deze cijfers relativeren. Deze grafiek gaat uit van gemiddelden. Als je de achterliggende cijfers uit elkaar trekt, dan blijkt die zondag opeens niet zo slecht te zijn. Tenminste afhankelijk van de bril die je hebt opstaan. Waar meer dan 55 procent van de B2B en de B2G marketeers de zondag score 1 gaven (minst effectief), bleken van de B2C marketeers slechts 23 procent dit te doen. Hierdoor blijkt de zondag voor B2C communicatie zeker geen verkeerde dag te zijn. Samengevat kunnen we met de kennis van vandaag stellen dat er wel wat betere momenten zijn, maar dat we zeker geen universele e-maildag kunnen uitroepen.
Eigen interpretatie
Want er zijn ook nog eens grote verschillen als je het product laat meespelen in de beoordeling. Zo zullen retailmarketeers en vermarkters van computerspelletjes er elk een aparte visie op nahouden als het over diezelfde zondag gaat, maar ook alle andere dagen van de week. Dus kunnen we maar één advies geven. Test voor jezelf welke dag het meest effectief is om je boodschap lost te laten in de digitale jachtvelden. En als je een gemengd publiek hebt, splits hen dan op in categorieën. Het is niet ondenkbaar dat boodschap A bij de B2C meer effect ressorteert op een andere dan bij het B2B gedeelte van je e-marketinglijst!