De wereld heeft de mond vol van e-marketing. En dan passeren allerlei mogelijkheden de revue. Natuurlijk is daar e-mailmarketing bij, maar af en toe is er een criticaster die de effecten van een e-gedreven marketing in twijfel wil trekken. Vandaag zijn we blij dat we die criticaster compleet ongelijk kunnen geven.
Het Amerikaanse MarketingSherpa voert voortdurend onderzoek uit op het vlak van marketing in het algemeen en de invloed van e-marketing in het bijzonder. Vandaag kregen we een sprekende grafiek van hun laatste ‘Lead Generation Benchmark Report’ onder ogen. Dit rapport synthetiseert onderzoek onder de marketeers in 2012.
De vraag
Ze stelden aan hun onderzoekspanel één cruciale vraag. Welke van een reeks acties en middelen is uiteindelijk het meest effectief gebleken om je verkoopkansen te voeden. En onderstaande grafiek leert ons dat e-mail nieuwsbrieven niet alleen een zeer hoge score haalt met 57%. Het is tegelijkertijd ook de hoogste score, nog voor de klassieke telefonische benadering door de verkoopmedewerkers. Deze staat wel nog op plaats twee en blijft een effectief middel.
De verklaring
Misschien is dit niet zo verwonderlijk. Voor een goed telefoongesprek moet je met twee zijn. Dus je moet je contact ook op dat ogenblik te pakken krijgen. E-mail wordt door je contact gelezen op het ogenblik dat hij er tijd voor heeft, niet omdat iemand aan de lijn hangt. Bovendien zijn er bij e-mailmarketing ook meer mogelijkheden om te experimenteren en te segmenteren op een korte termijn. In het tijdsbestek van één telefoongesprek heb je al duizenden e-mailcontacten kunnen benaderen.
Het verband
Daarnaast zijn er in het lijstje nog heel wat elementen die via e-mailmarketing versterkt kunnen worden. Whitepapers kunnen per e-mail afgeleverd worden. Je contacten kunnen met e-mail gewezen worden op een nieuwe post op je bedrijfsblog. En voor je het weet, heb je van je e-mailmarketing de best verkopende medewerker gemaakt!