Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Content, Design

Onderschat jij de waarde van je call-to-action?

Je zou alvast niet de enige zijn. Marketeers geloven dat consumenten al beslist hebben of ze een aanbieding al dan niet interessant vinden, voor ze de call-to-action te zien krijgen. Wat er dus in dat ene regeltje staat is dus weinig van belang omdat de klant sowieso gaat doorklikken…Fout! 

De actieknop is het meest onderschatte deel van de e-mailcampagne. Nochtans is dat ene regeltje de directe link met de doelstelling van de e-mail. Of het nu om conversie gaat, of het invullen van een enquête, de actieknop is allesbepalend.

Geloof je me niet? Google heeft een boost in de gadget installaties gecreëerd door simpelweg een blauwe achtergrond toe te voegen aan de call-to-action. Het conversieratio ging volgens de mediagigant vijftig procent de lucht in.

Helaas hebben we geen passe partout- antwoord voor de ideale actieknop. Als je je mailinglijst segmenteert, kan de ene doelgroep heel anders reageren, dan de andere. Testen en experimenteren is de boodschap. Hier een aantal aandachtspunten.

De verwoording

Zoveel mogelijk actief schrijven is de algemene boodschap, maar uit onderzoek blijkt dat je publiek ook gevoelig is voor de formulering van de call-to-action. Zo testte een blogger verschillende formuleringen om meer aanhangers voor zijn Twitteraccount te rekruteren. Daaruit bleek dat het advies “You should follow me on Twitter” het doorklikratio met 75 procent deed stijgen in vergelijking met “Follow me on Twitter”.

Maar die redenering gaat niet voor alle actieknoppen op. De algemene regel is dat een actieve verwoording en zo weinig mogelijk tekst de knop het meest aantrekkelijk maken.

De locatie

Voor de locatie van de knop moet je steeds een moeilijke afweging maken. Volgens één B2C-bedrijf helpt het om je actieknop op het einde van je e-mail te plaatsen om niet als spam aanzien te worden. Een ander B2C-bedrijf beweert dan weer dat de knop op een zichtbare plaats bovenaan de e-mail het doorklikratio met 25 procent kan verhogen.

Er zijn een aantal factoren waarmee je rekening moet houden bij de plaatsing van de call-to-action. In de eerste plaats is die afhankelijk van de verhouding van tekst en afbeeldingen en de witruimte die je wilt laten. Houd ook rekening met het design- en kleurcontrast, zodat de knop zeker opvalt.

In de tweede plaats moet je jezelf de vraag stellen waarnaar je de actieknop gaat refereren. Doe je dat in de onderwerpregel, in de inleiding, in de inhoudstabel, boven of onder de content,… . Alles wat aanklikbaar is, is een actieknop. Daarom kan je best een link plaatsen op je titel en je afbeeldingen, omdat lezers het meest geneigd zijn om daar te klikken.

Tot slot kan je de call-to-action verschillende keren herhalen in je e-mail. Je bent niet verplicht om maar één enkele actieknop te plaatsen.

Ontdek nog meer aandachtspunten en tips voor een efficiënte call-to-action in onze volgende blogpost.

jul 29, 2011Ann Flipkens
Previous storyDe mythe van gepersonaliseerde onderwerpregelsNext storyNog meer tips voor een geslaagde call-to-action
Home Onderschat jij de waarde van je call-to-action?
9 jaar geleden Content, Design330
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Tips

Welke info zet jij in je footer?

Vaak zijn we bij het opmaken van een e-mail bezorgd over de onderwerpregel en alles wat in de preview te zien zal zijn. En daarna gaat meestal onze aandacht naar de ‘call to action’. En op het einde van het e-mailbericht is de inspiratie meestal op. Nochtans liggen daar heel wat kansen voor het rapen. […]

Content, Targeting, Tips

Stuur eens een cursus uit!

Met e-mailmarketing kan je veel meer dan occasioneel een e-mailbericht versturen. En zelfs dat e-mailbericht kan meer vormen aannemen dan dat je denkt. Waarom niet eens een cursus organiseren met je e-mailplatform? mrt 28, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Tips

Dubbele opt-in: een blijver voor Flexmail

Een nieuwe trend in de markt zorgt ervoor dat de dubbele opt-in wordt veranderd naar een single. In dit artikel leggen we uit waarom Flexmail toch voor dubbel opt-in als standaard blijft kiezen. Waarom een opt-in? Uitbouwen van e-mailmarketinglijsten blijft een werk van lange adem. Diverse opt-informulieren op websites proberen dat werk lichter te maken. […]

Inspiratie!, Strategie, Tips, Trends

Zeven verrassende blokken op een rij…

We zijn altijd op zoek naar e-mailberichten waar we iets van kunnen leren. Met deze van het doe-het-zelf computerprogramma Kano krijgen we weer wat nieuwe inzichten. Vooral de eerste blok is zeer uitzonderlijk. Het is een startpunt van een e-mail die vooral op het gevoel inwerkt. mrt 6, 2015Ann Flipkens

Flexmail vooruitstrevend op E-mail Marketing Forum

Op de vierde editie van het E-mail Marketing Forum in Le Méridien in Brussel hebben enkele toonaangevende spelers in de e-mail marketing scène hun ‘good practices’ voor een publiek van communicatiedeskundigen en marketeers uiteengezet. Ook Flexmail was van de partij. nov 26, 2010Ann Flipkens

E-mailmarketing, List Building, Tips

Hoe meer e-mailadressen verzamelen? Drie eenvoudige tips!

Iedereen heeft ondertussen wel begrepen dat het inzamelen van e-mailadressen in de huidige constellatie van de markt een verschil kan maken tussen succes en achteraan bengelen. Maar hoe doe je dat in een tijd waar de opt-in overal in de wetgeving ingeschreven wordt? okt 23, 2009Thomas Vangelooven

Design

Respecteer de linkermarge!

Als je een e-mailbericht opmaakt, dan moet je met behoorlijk wat parameters rekening houden. Is de ‘call to action’ goed in de verf gezet, hebben de figuren allemaal een alternatieve tekst meegekregen? Vandaag voegen we een nieuwe aan de lijst toe. Hebben we de linkermarge gerespecteerd? jun 20, 2012Ann Flipkens

List Building

E-mail marketing voor beginners: hoe stel je een contactenlijst op?

E-mail marketing is een efficiënte en persoonlijke manier om je bedrijf of merk te promoten, om contact te houden met je prospecten, hen op te volgen en om aan te knopen met je klanten. Maar hoe stel je een contactenlijst van nul op? feb 11, 2011Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,659

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail