Het openen van een e-mailbericht. Het blijft een kunst om je contact te verleiden tot lezen. De onderwerpregel van je e-mailbericht blijft de belangrijkste trekker in dat ene beslissingselement van de lezer. Grasduinend in wat Amerikaans onderzoek kwamen we volgende opmerkelijke uitspraken tegen…
69% van de e-mail ontvangers rapporteren een e-mail als spam door zich te baseren op de onderwerpregel.
35% van de e-mail ontvangers baseren het openen van een e-mail alleen maar op de onderwerpregel.
Welke uitspraak is voor jouw e-mailmarketing van toepassing? We gaan er vanuit dat de tweede statische bevinding de jouwe zal zijn. Ondanks dat we schijnbaar volgens de cijfers de trend tegen ons hebben. Gelukkig is dat niet waar. De spammers zijn gelukkig tot op heden zeer slordig in het bedenken van onderwerpregels. Daarom zijn ze op het blote oog zo gemakkelijk weg te filteren.
Belangrijk
Anderzijds leren deze cijfers ons nogmaals dezelfde les. Je mag over een schitterend e-mailmarketing platform beschikken, je mag de beste aanbieding van de wereld doen, je mag de ideale content in je bericht stoppen, als je onderwerpregel slappe kost is, dan mag je er zeker van zijn dat het eerste statistische gegeven ook voor jouw e-mail van toepassing zal zijn.
Tips
Steek daarom steeds tijd in het bedenken van die tekstregel die je straks in het onderwerp gaat invullen. Hou het kort en krachtig. Vertel duidelijk welke lading je vlag vertelt. Wees spaarzaam met speciale tekens. Laat uitroeptekens zoveel mogelijk achterwege. Zorg voor herkenbaarheid. Het zijn enkele vuistregels die je al een eind op weg helpen. Nog meer tips kan je hier lezen.
Test
Plan je een grote e-mailcampagne naar een uitgebreide doelgroep, dan is het misschien nuttig om je onderwerpregel even te testen. Of twijfel je tussen twee verschillende versies? Neem dan een tweetal stalen uit je e-marketinglijst – zorg er wel voor dat ze voldoende groot zijn – waar je het e-mailbericht met de verschillende onderwerpregels op los laat.
Opletten
De statistieken leren je vanzelf wel wat de juiste zinsnede is. Maar wees niet te snel in het kiezen. Als beide versies laag scoren, dan is de minst slecht scorende onderwerpregel zeker niet de beste. Je moet gewoon je huiswerk opnieuw doen. We leerden vandaag immers dat het oh zo belangrijk is!