Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Content, Reporting, Tips

Onderwerpregel: maak je keuze!

Het openen van een e-mailbericht. Het blijft een kunst om je contact te verleiden tot lezen. De onderwerpregel van je e-mailbericht blijft de belangrijkste trekker in dat ene beslissingselement van de lezer. Grasduinend in wat Amerikaans onderzoek kwamen we volgende opmerkelijke uitspraken tegen…

69% van de e-mail ontvangers rapporteren een e-mail als spam door zich te baseren op de onderwerpregel.

35% van de e-mail ontvangers baseren het openen van een e-mail alleen maar op de onderwerpregel.

Welke uitspraak is voor jouw e-mailmarketing van toepassing? We gaan er vanuit dat de tweede statische bevinding de jouwe zal zijn. Ondanks dat we schijnbaar volgens de cijfers de trend tegen ons hebben. Gelukkig is dat niet waar. De spammers zijn gelukkig tot op heden zeer slordig in het bedenken van onderwerpregels. Daarom zijn ze op het blote oog zo gemakkelijk weg te filteren.

Belangrijk

Anderzijds leren deze cijfers ons nogmaals dezelfde les. Je mag over een schitterend e-mailmarketing platform beschikken, je mag de beste aanbieding van de wereld doen, je mag de ideale content in je bericht stoppen, als je onderwerpregel slappe kost is, dan mag je er zeker van zijn dat het eerste statistische gegeven ook voor jouw e-mail van toepassing zal zijn.

Tips

Steek daarom steeds tijd in het bedenken van die tekstregel die je straks in het onderwerp gaat invullen. Hou het kort en krachtig. Vertel duidelijk welke lading je vlag vertelt. Wees spaarzaam met speciale tekens. Laat uitroeptekens zoveel mogelijk achterwege. Zorg voor herkenbaarheid. Het zijn enkele vuistregels die je al een eind op weg helpen. Nog meer tips kan je hier lezen.

Test

Plan je een grote e-mailcampagne naar een uitgebreide doelgroep, dan is het misschien nuttig om je onderwerpregel even te testen. Of twijfel je tussen twee verschillende versies? Neem dan een tweetal stalen uit je e-marketinglijst – zorg er wel voor dat ze voldoende groot zijn – waar je het e-mailbericht met de verschillende onderwerpregels op los laat.

Opletten

De statistieken leren je vanzelf wel wat de juiste zinsnede is. Maar wees niet te snel in het kiezen. Als beide  versies laag scoren, dan is de minst slecht scorende onderwerpregel zeker niet de beste. Je moet gewoon je huiswerk opnieuw doen. We leerden vandaag immers dat het oh zo belangrijk is!

aug 24, 2012Ann Flipkens
Previous storyKies voor een sobere e-mail in menustijl!Next storyGrote belangstelling voor Flexmail Summer School
Home Onderwerpregel: maak je keuze!
10 jaar geleden Content, Reporting, Tipse-mailmarketing, e-mailmarketing tips, e-mailmarketingtips, onderwerpregel403
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Design, E-mailmarketing

Leid de ogen van je lezer

Grote lettertypes, kleurtjes alom met nog wat extra plaatjes als kers op de taart… Het kan misschien wel de aandacht trekken, maar als je dat op een ongeorganiseerde wijze doet, dan zal je contact ook op een ongeorganiseerde wijze je boodschap lezen. jul 6, 2012Thomas Vangelooven

Moeten we terug naar de goede oude tekstversie?

Heel wat internetplatformen bouwen steeds verder aan hun filters om binnenkomende e-mail af te handelen. Ook de afbeeldingen, die je in een e-mailbericht stopt, worden door die filters beoordeeld. jun 15, 2012Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, List Building, Tips

Recupereer de verstrooide inschrijvers

We leven nu eenmaal in een jachtige wereld en daar spelen multimedia heerlijk op in. Maar als je je aandacht tegelijkertijd over drie plekken (smartphone, tablet en de wereld rondom je) moet verdelen, dan is een tikfout in de stijl van @teelnet.be of @gmail.cmo snel gemaakt… aug 10, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie

Vier hoofdzonden van e-mailmarketing

Zoals vele e-mailmarketeers wel weten, kan er vanalles misgaan met je nieuwsbrief. Linken die op lege pagina uitkomen, tipfouten of cruciale afbeeldingen die niet correct laden, zijn dagelijkse kost voor de e-mailmarketeer. Maar doordat we te hard focussen op de ‘details’, durven we wel eens het groter plaatje, namelijk het klantenengagement, uit het oog te […]

Cases, Events, Thema-mailings, Tips

Sprookje over sinterklaas

Er was eens een  speelgoedketen die een systeem met een klantenkaart hanteerde. En daarbij werd ook het e-mailadres van de klanten gevraagd. Een schitterend idee natuurlijk. In combinatie met de gescande aankopen en het e-mailadres kan er op een schitterende manier gedifferentieerde e-mailmarketing bedreven worden. nov 7, 2012Thomas Vangelooven

List Building, Strategie, Tips

Tip: Doe de dubbelsplash!

Splash pagina’s, hebben we ze echt nodig? Ja, soms hebben we ze nodig om de aandacht van de bezoeker te trekken. Maar daarbij vergeten we maar al te vaak de insteek van de e-mailmarketing. dec 12, 2012Thomas Vangelooven

Social media

Maak van Facebook Timeline een opportuniteit

Er is de voorbije dagen veel commotie ontstaan over de verplichte invoering van de Timeline Template van Facebook. Vanuit het oogpunt van je e-mailmarketingstrategie kan je met Timeline toch je voordeel doen. mrt 30, 2012Ann Flipkens

Strategie, Tips

Opletten als je van afzender verandert!

Een voorbeeld uit het leven gegrepen. Bedrijf A neemt bedrijf B over. Tegenwoordig is dat dagelijkse kost. Als de overnemer er voor kiest om de huisstijl van bedrijf B te veranderen, dan wordt het opletten geblazen. nov 16, 2012Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,513

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,833

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail