Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Content, Reporting, Tips

Onderwerpregel: maak je keuze!

Het openen van een e-mailbericht. Het blijft een kunst om je contact te verleiden tot lezen. De onderwerpregel van je e-mailbericht blijft de belangrijkste trekker in dat ene beslissingselement van de lezer. Grasduinend in wat Amerikaans onderzoek kwamen we volgende opmerkelijke uitspraken tegen…

69% van de e-mail ontvangers rapporteren een e-mail als spam door zich te baseren op de onderwerpregel.

35% van de e-mail ontvangers baseren het openen van een e-mail alleen maar op de onderwerpregel.

Welke uitspraak is voor jouw e-mailmarketing van toepassing? We gaan er vanuit dat de tweede statische bevinding de jouwe zal zijn. Ondanks dat we schijnbaar volgens de cijfers de trend tegen ons hebben. Gelukkig is dat niet waar. De spammers zijn gelukkig tot op heden zeer slordig in het bedenken van onderwerpregels. Daarom zijn ze op het blote oog zo gemakkelijk weg te filteren.

Belangrijk

Anderzijds leren deze cijfers ons nogmaals dezelfde les. Je mag over een schitterend e-mailmarketing platform beschikken, je mag de beste aanbieding van de wereld doen, je mag de ideale content in je bericht stoppen, als je onderwerpregel slappe kost is, dan mag je er zeker van zijn dat het eerste statistische gegeven ook voor jouw e-mail van toepassing zal zijn.

Tips

Steek daarom steeds tijd in het bedenken van die tekstregel die je straks in het onderwerp gaat invullen. Hou het kort en krachtig. Vertel duidelijk welke lading je vlag vertelt. Wees spaarzaam met speciale tekens. Laat uitroeptekens zoveel mogelijk achterwege. Zorg voor herkenbaarheid. Het zijn enkele vuistregels die je al een eind op weg helpen. Nog meer tips kan je hier lezen.

Test

Plan je een grote e-mailcampagne naar een uitgebreide doelgroep, dan is het misschien nuttig om je onderwerpregel even te testen. Of twijfel je tussen twee verschillende versies? Neem dan een tweetal stalen uit je e-marketinglijst – zorg er wel voor dat ze voldoende groot zijn – waar je het e-mailbericht met de verschillende onderwerpregels op los laat.

Opletten

De statistieken leren je vanzelf wel wat de juiste zinsnede is. Maar wees niet te snel in het kiezen. Als beide  versies laag scoren, dan is de minst slecht scorende onderwerpregel zeker niet de beste. Je moet gewoon je huiswerk opnieuw doen. We leerden vandaag immers dat het oh zo belangrijk is!

aug 24, 2012Ann Flipkens
Previous storyKies voor een sobere e-mail in menustijl!Next storyGrote belangstelling voor Flexmail Summer School
Home Onderwerpregel: maak je keuze!
11 jaar geleden Content, Reporting, Tipse-mailmarketing, e-mailmarketing tips, e-mailmarketingtips, onderwerpregel407
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, List Building, Tips

Recupereer de verstrooide inschrijvers

We leven nu eenmaal in een jachtige wereld en daar spelen multimedia heerlijk op in. Maar als je je aandacht tegelijkertijd over drie plekken (smartphone, tablet en de wereld rondom je) moet verdelen, dan is een tikfout in de stijl van @teelnet.be of @gmail.cmo snel gemaakt… aug 10, 2012Ann Flipkens

E-commerce, List Building

Welke lijstgroeitechniek past bij jouw sector?

Lijstgroei houdt vele e-mailmarketeers uit hun slaap. Wanneer een contactendatabase stagneert, kan dat wel eens hetzelfde betekenen voor de verkoop omdat nieuwe abonnees vaak actiever zijn dan oudere. Ontdek hier de drie meest efficiënte technieken. jan 25, 2012Michelle Dassen

Strategie, Tips

Opletten als je van afzender verandert!

Een voorbeeld uit het leven gegrepen. Bedrijf A neemt bedrijf B over. Tegenwoordig is dat dagelijkse kost. Als de overnemer er voor kiest om de huisstijl van bedrijf B te veranderen, dan wordt het opletten geblazen. nov 16, 2012Ann Flipkens

Cases, Content, Design, E-mailmarketing, Thema-mailings, Tips

E-mailmarketing is oorlog voeren

Het is een straffe uitspraak die we ons graag permitteren. De aandacht krijgen van je e-mailcontact doe je niet in één klap. Conversie creëren is de volgende veldslag. In twaalf stappen legt het team van Flexmail je graag uit hoe je het best ten oorlog trekt. jan 8, 2013Thomas Vangelooven

List Building, Personalisatie, Reporting, Strategie, Targeting, Testing

Wanneer moet je je bericht versturen?

Het juiste bericht op het juiste moment. Dat is de kunst! Een kunst die garant kan staan voor een hoge conversie. Eén van de parameters is het tijdstip waarop je de mailing loslaat op je doelgroep. nov 14, 2012Michelle Dassen

E-mailmarketing, Strategie

Vier hoofdzonden van e-mailmarketing

Zoals vele e-mailmarketeers wel weten, kan er vanalles misgaan met je nieuwsbrief. Linken die op lege pagina uitkomen, tipfouten of cruciale afbeeldingen die niet correct laden, zijn dagelijkse kost voor de e-mailmarketeer. Maar doordat we te hard focussen op de ‘details’, durven we wel eens het groter plaatje, namelijk het klantenengagement, uit het oog te […]

Mobile, Reporting, Tips, Trends

Differentieer je mobiel publiek

Naast de webbased e-mailclients zijn de mobiele lezers ook stevig aan hun opmars bezig. Dat creëert opnieuw een extra uitdaging voor de e-marketeer. Want e-mailberichten lezen op het kleine scherm is nu eenmaal anders dan op het reguliere computerscherm. sep 12, 2012Ann Flipkens

Cases, Content, Design, Strategie, Testing, Tips

9 sleutelelementen voor elk bericht

De opmaak van een nieuwsbrief is steeds weer een uitdaging. Je moet zorgen voor een leuke eerste indruk. Maar tegelijkertijd moet alles wat je in een eerste blik voor ogen krijgt wel overwogen zijn. De nieuwsbrief van het Britse Moo die in onze inbox viel, beantwoordt aan al die eisen. nov 9, 2012Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,757

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail