Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Content, Reporting, Tips

Onderwerpregel: maak je keuze!

Het openen van een e-mailbericht. Het blijft een kunst om je contact te verleiden tot lezen. De onderwerpregel van je e-mailbericht blijft de belangrijkste trekker in dat ene beslissingselement van de lezer. Grasduinend in wat Amerikaans onderzoek kwamen we volgende opmerkelijke uitspraken tegen…

69% van de e-mail ontvangers rapporteren een e-mail als spam door zich te baseren op de onderwerpregel.

35% van de e-mail ontvangers baseren het openen van een e-mail alleen maar op de onderwerpregel.

Welke uitspraak is voor jouw e-mailmarketing van toepassing? We gaan er vanuit dat de tweede statische bevinding de jouwe zal zijn. Ondanks dat we schijnbaar volgens de cijfers de trend tegen ons hebben. Gelukkig is dat niet waar. De spammers zijn gelukkig tot op heden zeer slordig in het bedenken van onderwerpregels. Daarom zijn ze op het blote oog zo gemakkelijk weg te filteren.

Belangrijk

Anderzijds leren deze cijfers ons nogmaals dezelfde les. Je mag over een schitterend e-mailmarketing platform beschikken, je mag de beste aanbieding van de wereld doen, je mag de ideale content in je bericht stoppen, als je onderwerpregel slappe kost is, dan mag je er zeker van zijn dat het eerste statistische gegeven ook voor jouw e-mail van toepassing zal zijn.

Tips

Steek daarom steeds tijd in het bedenken van die tekstregel die je straks in het onderwerp gaat invullen. Hou het kort en krachtig. Vertel duidelijk welke lading je vlag vertelt. Wees spaarzaam met speciale tekens. Laat uitroeptekens zoveel mogelijk achterwege. Zorg voor herkenbaarheid. Het zijn enkele vuistregels die je al een eind op weg helpen. Nog meer tips kan je hier lezen.

Test

Plan je een grote e-mailcampagne naar een uitgebreide doelgroep, dan is het misschien nuttig om je onderwerpregel even te testen. Of twijfel je tussen twee verschillende versies? Neem dan een tweetal stalen uit je e-marketinglijst – zorg er wel voor dat ze voldoende groot zijn – waar je het e-mailbericht met de verschillende onderwerpregels op los laat.

Opletten

De statistieken leren je vanzelf wel wat de juiste zinsnede is. Maar wees niet te snel in het kiezen. Als beide  versies laag scoren, dan is de minst slecht scorende onderwerpregel zeker niet de beste. Je moet gewoon je huiswerk opnieuw doen. We leerden vandaag immers dat het oh zo belangrijk is!

aug 24, 2012Ann Flipkens
Previous storyKies voor een sobere e-mail in menustijl!Next storyGrote belangstelling voor Flexmail Summer School
Home Onderwerpregel: maak je keuze!
10 jaar geleden Content, Reporting, Tipse-mailmarketing, e-mailmarketing tips, e-mailmarketingtips, onderwerpregel387
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, List Building

Keer je salesteam binnenste buiten!

Een gedreven e-marketeer, die heeft één grote passie: de eeuwigdurende jacht naar goede e-mailadressen. Een correct opt-in formulier is natuurlijk de basis. Maar dat is natuurlijk niet de enige zaligmakende methode. Er is nog je salesteam! jun 29, 2012Ann Flipkens

Thema-mailings, Tips

Win het gevecht met de terugkerende vakantieganger

Je kent het fenomeen. Je komt terug van vakantie en je inbox puilt uit van de ongelezen berichten. Je overloopt kritisch de binnengekomen berichten en bent al iets vlotter in het verwijderen van ongelezen e-mails. Wat niet belangrijk lijkt of geen herkenning oproept, gaat meestal onherroepelijk de vuilbak in. Als jij als e-marketeer deze operatie […]

E-mailmarketing, Tips

Nog drie krachtige tips om de klant te overtuigen (deel 2)

Met de ‘principles of persuasion’ heeft Robert Cialdini, de Amerikaanse hoogleraar in de Psychologie, een handleiding geschreven om consumenten te overtuigen een aankoop te doen. Onmisbare lectuur voor de e-marketeer dus. jan 13, 2012Ann Flipkens

Design

Respecteer de linkermarge!

Als je een e-mailbericht opmaakt, dan moet je met behoorlijk wat parameters rekening houden. Is de ‘call to action’ goed in de verf gezet, hebben de figuren allemaal een alternatieve tekst meegekregen? Vandaag voegen we een nieuwe aan de lijst toe. Hebben we de linkermarge gerespecteerd? jun 20, 2012Ann Flipkens

Content, Thema-mailings, Tips

Hoe verstuur jij dit jaar je zakelijke kerstkaarten?

Rond de feestdagen heeft iedereen het razend druk. Toch is dit de ideale periode om nog eens extra aan je klanten en partners te denken. Dankzij Flexmail steek je op een snelle en eenvoudige manier je kerstkaart in elkaar. dec 1, 2011Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Strategie, Tips

Gebruik echte mensen in je e-mail

Als je door het televisie aanbod zapt, dan is de kans groot dat je binnen de 2 seconden door hebt dat wat voor je neus afspeelt reclame is. Waarom? De cognitieve herkenning van te afgeborstelde mensen en steeds weerkerende beelden die de realiteit mooier maken, laten in het onderbewuste een belletje rinkelen. okt 19, 2012Thomas […]

Content, Design, E-mailmarketing, Tips

Geef een helder signaal

Al te vaak krijg je e-mailmarketing berichten waar alle toeters en bellen uit de kast getrokken worden. Maar het is dan nog niet duidelijk wat er precies van de lezer verwacht wordt. mrt 21, 2012Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, List Building, Tips

Recupereer de verstrooide inschrijvers

We leven nu eenmaal in een jachtige wereld en daar spelen multimedia heerlijk op in. Maar als je je aandacht tegelijkertijd over drie plekken (smartphone, tablet en de wereld rondom je) moet verdelen, dan is een tikfout in de stijl van @teelnet.be of @gmail.cmo snel gemaakt… aug 10, 2012Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,257

Een animated gif als een conversie aanjager

3,216

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail