Een kwalitatieve database opbouwen staat met stip genoteerd op het prioriteitenlijstje van e-mailmarketeers. Marketingscherpa vroeg aan 1.100 marketeers wat zij de meest efficiënte groeitactiek vinden.
De resultaten geven aan dat alleen een registratieformulier voor een nieuwsbrief niet de meest efficiënte manier is om e-mailadressen te vergaren. Het is dus een goed idee om verschillende tactieken in te voeren om de klant naar zijn contactgegevens te vragen.
Gewenst
De bovenstaande statistiek geeft aan dat tactieken, die waarde aan de klant leveren, het meest efficiënt zijn. Het gaan dan concreet om aangekochte producten, gedownloade informatie of een webconferentie. De resultaten zijn analoog met die van contentmarketing.
Vertrouwen
Die tactieken bouwen een vertrouwensrelatie op met het prospect, waardoor hij sneller geneigd is om zijn contactinformatie vrij te geven. In datzelfde gedachtegoed zijn bedrijfsblogs en nieuwsbrieven ook uitstekende instrumenten om je database te laten aangroeien.
Voorzie ook altijd een mogelijkheid tot inschrijven aan het begin en het einde van elk stuk interessante content. Wanneer mensen de indruk krijgen dat ze van jou interessante info gaan ontvangen, zijn ze meer geneigd zich in te schrijven.