Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Content, E-mailmarketing, Geen onderdeel van een categorie, Inspiratie!, Marketing automation, Personalisatie, Targeting

Ontdek de nieuwe Contact Related Content in de Smart Builder 2.0

Personalisatie en targeting zijn al lang belangrijke trends binnen digitale marketing, en daar spelen we bij Flexmail dan ook zwaar op in. Zo lanceerden we in het verleden uitgebreide segmentatiemogelijkheden, interessegroepen, voorkeuren en de Workflows om uitgebreide marketing automation scenario’s op te zetten. Ook Contact Related Content zit al enkele jaren in ons arsenaal, maar deze feature is een beetje onder de radar gebleven. Met trots stellen we dan ook onze vernieuwde Contact Related Content voor! Vanaf nu stel je in no time een volledig gepersonaliseerd bericht op in de Smart Builder.

Indien je al enige tijd van het Flexmail platform en de uitgebreide support documentatie gebruik maakt, ben je ongetwijfeld al eens Contact Related Content tegengekomen, of heb je er al eens mee geëxperimenteerd. Heb je toch een kleine opfrissing nodig? Dankzij Contact Related Content stuur je zeer gerichte e-mails naar je contacten, door variabele content aan verschillende contacten te tonen, afhankelijk van de informatie die je over hen verzameld hebt. In plaats van hiervoor verschillende e-mailberichten te creëren, bundel je gewoon alle content in één en hetzelfde e-mailbericht.

Wat zijn de voordelen?
Dankzij Contact Related Content kan je de tijd die je spendeert aan het opzetten van je e-mailcampagnes aanzienlijk verminderen, en behoud je een veel beter overzicht tijdens het creatieproces. Maar wat nog belangrijker is, is dat je de relevantie van je e-mailberichten alleen maar doet stijgen. Wat niet interessant is voor een contact, krijgt hij op basis van jouw selecties immers niet te zien. Dit leidt dan weer tot hogere engagement scores en uiteindelijk betere resultaten.

Contact Related Content, hoe verschilt dat van personalisatie?
Je kunt Contact Related Content een beetje vergelijken met de personalisatiecodes, maar dan met nog veel meer flexibiliteit. Eerder dan dat je enkel de waarde van een veld invult, toon of verberg je specifieke content op basis van verschillende data. Zo kan je gebruikmaken van contactvelden, interessegroepen, voorkeuren en acties in voorgaande campagnes. Zo zet je de data waarover je nu al beschikt in je Flexmail database optimaal in.

Een simpele toepassing is dat je een kledingstijl toont aan je contact afhankelijk van het geslacht van je contact. Mannen krijgen herenkleding te zien en vrouwen dameskleding. De rest van de e-mail, bijvoorbeeld een mooie korting als een contact bestelt bij de kledinglijn, blijft hetzelfde voor alle ontvangers.

Contact Related Content in de Smart Builder
Contact Related Content kon je al enige tijd in Flexmail inzetten aan de hand van specifieke codes. Nu is deze feature volledig geïntegreerd in de Smart Builder. Voor elke structuur en elk element kan je via het configuratie-icoon eenvoudig instellen voor wie dit onderdeel zichtbaar mag zijn.

Hoe gaat dat dan in zijn werk?
Je begint zoals altijd met het aanmaken van je bericht in de Smart Builder 2.0. We nemen er bovenstaand voorbeeld even bij ter illustratie. Je klikt dus op het tandwiel achteraan een specifieke structuur of element. Automatisch opent er zich een pop-up, waarin je via de verschillende selecties een bepaalde structuur of element toewijst aan een doelgroep. Zo wijs je een structuur met call-to-actions voor herenkleding toe aan contacten die bij het veld ‘geslacht’ de waarde ‘man’ kregen ingevuld.

Screentshot_0

Screentshot_00

Je kunt hier ook een stapje verder gaan. Verschilt het kledingassortiment van je online webstore ook per regio? Dan implementeer je regio gewoon als tweede criteria door op het plus-icoontje te klikken.

Screenshot_1

Je ziet dat de criteria voor Contact Related Content op dezelfde manier werken als de segmentatiecriteria om je contactenlijst in doelgroepen op te splitsen. Verder kun je ook de AND/OR-instelling gebruiken wanneer een contact respectievelijk aan beide of een van de twee criteria dient te voldoen of criteria groeperen via het ketting-icoontje. In het volgende voorbeeld werd al een campagne uitgestuurd met een promotie voor de kledinglijn van 20% en hier zie je ook hoe al die elementen zijn ingezet. Via het ketting-icoontje hielden we de twee criteria betreft de links uit de campagne samen. Daarna gebruikten we de OR-instelling aangezien de klant maar op een van de twee links uit een vorige campagne diende te klikken om de structuur of het element uit het bericht te zien. Zo zie je maar dat je op basis van het klikgedrag van je contact de inhoud van je e-mail ook kunt doen variëren.

Screenshot_2

Het zit ‘m in je data
Uiteraard staan we te popelen om te zien hoe jullie aan de slag gaan met Contact Related Content. Denk eens na over welke informatie je eigenlijk al beschikt in je Flexmail database, en hoe je deze optimaal kan inzetten voor gerichte communicatie naar je verschillende doelgroepen.

De mogelijkheden zijn eindeloos, maar hangen vaak samen met je bedrijfsactiviteit en de relatie die je hebt met je ingeschreven contacten. Het is dus het best dat je even brainstormt over welke data je eventueel nog dient te capteren of aan te vullen, en hoe Contact Related Content voor jouw type e-mailcommunicatie kan werken en dan kan ook jij optimaal profiteren van deze fantastische feature!

jun 28, 2016Melanie Schaekers
Previous storyLaat contacten de communicatieroute van jouw e-mailmarketingstrategie uitstippelenNext storyStuur een factuur met een sterke CTA
Home Ontdek de nieuwe Contact Related Content in de Smart Builder 2.0
4 jaar geleden Content, E-mailmarketing, Geen onderdeel van een categorie, Inspiratie!, Marketing automation, Personalisatie, Targeting306
Melanie Schaekers
Website
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Personalisatie, Strategie, Targeting, Tips

Freemium en e-mailmarketing

E-mailmarketing is ongetwijfeld de beste tool om slapende klanten een tikkeltje wakker te schudden. Maar hoe doe je dat? Met de klop van een hamer, of zachtjes ‘broeder Jacob’ zingen? We zetten de twee mogelijkheden even langs elkaar. mrt 8, 2013Michelle Dassen

Wetgeving

De Nederlandse cookiewet en e-mailmarketing

Alle Europese landen conformeren zich langzaam maar zeker aan de Europse richtlijn over het gebruik van cookies. Het gaat hier om de bescherming van de privacy van de internauten.  De Nederlandse wetgeving die sinds het begin van de zomer van kracht is, is de strengste van Europa. En heeft dus ook gevolgen voor ons. sep […]

E-mailmarketing, Mobile, Tips, Trends

E-mailmarketing start aan de kassa!

We vinden het doodnormaal als we via een webshop een product kopen, er na het verwerken van het winkelkarretjes, een uitwisseling van e-mails start. Waarom dat principe niet overplanten naar de klassieke winkel? sep 6, 2013Michelle Dassen

Reporting

Selecteer de meetcijfers met deze strategie

Elk zichzelf respecterend e-mailmarketingplatform levert heel wat cijfermateriaal aan na elke e-mailcampagne. Die cijfers zijn nodig om je prestaties te meten en je tactiek eventueel aan te passen. Maar met een overload aan cijfers is een selectie onvermijdelijk. Ontdek hier de strategie voor het selecteren van de belangrijkste cijfers. jun 29, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing, Mobile, Tips, Trends

De eeuw van het mobiel lezen

Mobiele toestellen veroveren langzaam maar zeker terrein bij de lezers van e-mailberichten. Afhankelijk van de e-marketinglijst die je analyseert, lezen net geen twintig procent tot ruim voorbij die twintig hun e-mail op een smartphone. Dat betekent dat je met wat extra elementen rekening moet houden. apr 25, 2013Ann Flipkens

E-mailmarketing, List Building, Personalisatie, Strategie, Tips

Ikke of wie anders? Stuur eens persoonlijk een e-mail!

Over het nut van het personaliseren van e-mailberichten heeft men al hele boeken gevuld en menig congres toegesproken. Niemand twijfelt aan de kracht van een persoonlijke toets in een e-mailbericht. Maar denken we er ook aan om persoonlijk deze gepersonaliseerde boodschap te versturen? feb 24, 2010Ann Flipkens

Afleverbaarheid, E-mailmarketing

Ontvanger bepaalt de afleverbaarheid

De wereld van de inbox komt steeds meer en meer in handen van grote webbased e-mail account aanbieders. Hotmail en Yahoo zijn de klassiekers. Live en Google hebben zich ondertussen ook tot dat niveau verheven. Op wereldvlak zijn er daarnaast nog ontelbare kleine en nog kleinere aanbieders. Ze hebben allen één gemeenschappelijke doelstelling: de gebruiker […]

Inspiratie!, Strategie, Thema-mailings, Tips, Trends

Doe een keer retro

Pakweg dertig jaar geleden, toen internet nog geen evidentie was, laat staan e-mailmarketing het ultieme middel, werd er evenzeer gecommuniceerd. Nieuwsbrieven zijn immers van alle tijden. jun 26, 2015Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,747

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail