Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Afleverbaarheid, E-mailmarketing

Ontvanger bepaalt de afleverbaarheid

De wereld van de inbox komt steeds meer en meer in handen van grote webbased e-mail account aanbieders. Hotmail en Yahoo zijn de klassiekers. Live en Google hebben zich ondertussen ook tot dat niveau verheven. Op wereldvlak zijn er daarnaast nog ontelbare kleine en nog kleinere aanbieders. Ze hebben allen één gemeenschappelijke doelstelling: de gebruiker een aangename e-mailervaring bezorgen.

Eén van de vele aspecten is natuurlijk het filteren van de e-mail. Spam naar de spamfilter, relevante e-mail naar de inbox. Recente uitspraken van Yahoo’s anti-spam paus lichten een tipje van de sluier op. Verhoogd e-mailvolume afkomstig van een bepaald IP-adres en slordige afzendadressen zijn natuurlijk de klassiekers. Maar wat haalt Yahoo nog uit de benchmark van haar gebruikers?

Negatief

Net zoals een goed e-mailmarketing platform een goede rapportagemodule heeft waarin onder meer geopend en doorgeklikt als parameters aangeven hoe succesvol je campagne was, heeft Yahoo gelijkaardige tools voorhanden. En welke parameters worden door dit internetbedrijf gehanteerd? Het percentage gebruikers dat een e-mailbericht als spam aanmerkt. Maar ook het percentage dat ongeopend in de vuilbak belandt is een factor naast een analyse van de onderwerpregel. Als daar enige inconsistentie wordt ontdekt door het algoritme, dan kom je al niet meer rechtstreeks in de inbox.

Positief

Maar er zijn ook positieve kanten aan het systeem. Als gebruikers een e-mail recupereren uit de spam, dan krijgt die boodschap goede punten van het algoritme. En dan is er natuurlijk de open ratio. Yahoo heeft immers geen trucjes nodig om te weten dat een e-mail geopend werd. Het is standaard ingebouwd in hun platform. Verder komt er extra positieve stimulans als de lezer doorklikt op de links die in de e-mail verpakt zitten of de afzender toevoegt aan zijn adresboek. Het klinkt logisch. En als Yahoo het doet, dan doen die andere webplatformen het ook.

Opgelet
Naast het feit dat je als gebruiker geen privacy meer hebt –we hebben er allemaal mee leren leven dat er een profiel bestaat van wat we allemaal lezen – is het voor een e-mail marketeer goed om weten dat zo met zijn campagnes wordt omgegaan. Concreet betekent één blooper die massaal afgestraft wordt door de ontvanger, dat je afleverbaarheid voor een tijdje behoorlijk in het gedrang komt. Dus nog een extra argument om e-mail marketing serieus aan te pakken. Niet alleen de techniek, maar het eerste aanblik van de content is hier het belangrijkst!
nov 12, 2009Ann Flipkens
Previous storyNubli, nieuwsoortig drempel voor de e-marketeer?Next storyEen geslaagde MasterClass e-mailmarketing
Home Ontvanger bepaalt de afleverbaarheid
11 jaar geleden Afleverbaarheid, E-mailmarketing216
Ann Flipkens
Twitter
Comments: 1
  1. Laurens Van den Wijngaert
    11 jaar geleden

    Zeer degelijk en ter zake artikel!!

    Net zoals in alle andere delen van de communicatie worden ‘toegevoegde waarde’ en ‘authenticiteit’ razendsnel belangrijk. Echt ‘bevriend’ worden met je ontvanger (prospect/klant) is nu meer dan ooit de boodschap.

De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Mobile, Tips

Smartwatches en e-mailmarketing, dat is even aanpassen

Met de Apple Watches die stilaan in grote getale onze richting uitkomen, staan de draagbare devices langzaam maar zeker ook op de agenda van de e-marketeer. Want alles wordt weer een tikkeltje anders. En het is beter om hier op voorbereid te zijn. mei 13, 2015Michelle Dassen

E-mailmarketing, Reporting

Even enkele definities opfrissen

Elk goed e-mailplatform levert na het versturen van een e-marketing campagne een reeks gegevens terug in de vorm van ‘bounces’, ‘open rates’ en nog meer dergelijke parameters. Iedereen weet wel ongeveer wat deze inhouden, maar als je even rond vraagt krijg je toch overal een net weer een andere definitie te horen. We zetten het […]

Trends

Bereid je voor op de komst van video

Er beweegt wat in de e-mailmarketingsector. Het meegeven van video’s in e-mailberichten blijft de interesse wekken, maar een adequate oplossing is er tot nog niet. De geruchtenmolen staat echter niet stil. Je kan maar beter voorbereid zijn!  sep 14, 2011Ann Flipkens

Social media

Maak van Facebook Timeline een opportuniteit

Er is de voorbije dagen veel commotie ontstaan over de verplichte invoering van de Timeline Template van Facebook. Vanuit het oogpunt van je e-mailmarketingstrategie kan je met Timeline toch je voordeel doen. mrt 30, 2012Ann Flipkens

Op 13 maart organiseert Flexmail de Crash Course Facebook Marketing

Deze Facebook cursus draait rond het omzetten van de tijd en inspanningen die je in Facebook steekt naar echte resultaten. Resultaten die leiden naar meer leads, meer klanten en uiteindelijk naar meer verkopen. feb 14, 2012Ann Flipkens

Content, Design, E-mailmarketing, Reporting, Testing

Verhoog conversie met de helft van de tekst

Als e-marketeer mag je het nut van een e-mail niet uit het oog verliezen. Korte boodschappen die uitnodigen tot actie, scoren beter dan lange teksten.  mei 6, 2011Michelle Dassen

Tips

Een e-mailbericht als aanjager van je e-commerce!

E-marketeers beginnen stilaan te beseffen dat zòmaar e-mails sturen naar prospecten en klanten in grote bulk hoeveelheden eigenlijk langzaam maar zeker zinloos begint te worden. Zelfs al geeft het nog steeds een behoorlijke return. En toch is e-markering, ingezet op de juiste wijze, zinvol! jul 16, 2010Ann Flipkens

Enquêtes

E-mailenquêtes genereren waardevolle feedback

Surveys in e-mail zijn handige instrumenten om in interactie te treden met je contacten. Bovendien ligt de responsratio meestal een pak hoger in vergelijking met je mainstream e-mailmarketing. In deze blogpost geven we je een aantal aandachtspunten mee. feb 16, 2011Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,657

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail