De wereld van de inbox komt steeds meer en meer in handen van grote webbased e-mail account aanbieders. Hotmail en Yahoo zijn de klassiekers. Live en Google hebben zich ondertussen ook tot dat niveau verheven. Op wereldvlak zijn er daarnaast nog ontelbare kleine en nog kleinere aanbieders. Ze hebben allen één gemeenschappelijke doelstelling: de gebruiker een aangename e-mailervaring bezorgen.
Eén van de vele aspecten is natuurlijk het filteren van de e-mail. Spam naar de spamfilter, relevante e-mail naar de inbox. Recente uitspraken van Yahoo’s anti-spam paus lichten een tipje van de sluier op. Verhoogd e-mailvolume afkomstig van een bepaald IP-adres en slordige afzendadressen zijn natuurlijk de klassiekers. Maar wat haalt Yahoo nog uit de benchmark van haar gebruikers?
Negatief
Net zoals een goed e-mailmarketing platform een goede rapportagemodule heeft waarin onder meer geopend en doorgeklikt als parameters aangeven hoe succesvol je campagne was, heeft Yahoo gelijkaardige tools voorhanden. En welke parameters worden door dit internetbedrijf gehanteerd? Het percentage gebruikers dat een e-mailbericht als spam aanmerkt. Maar ook het percentage dat ongeopend in de vuilbak belandt is een factor naast een analyse van de onderwerpregel. Als daar enige inconsistentie wordt ontdekt door het algoritme, dan kom je al niet meer rechtstreeks in de inbox.
Positief
Maar er zijn ook positieve kanten aan het systeem. Als gebruikers een e-mail recupereren uit de spam, dan krijgt die boodschap goede punten van het algoritme. En dan is er natuurlijk de open ratio. Yahoo heeft immers geen trucjes nodig om te weten dat een e-mail geopend werd. Het is standaard ingebouwd in hun platform. Verder komt er extra positieve stimulans als de lezer doorklikt op de links die in de e-mail verpakt zitten of de afzender toevoegt aan zijn adresboek. Het klinkt logisch. En als Yahoo het doet, dan doen die andere webplatformen het ook.