Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Inspiratie!, Trends

Ontvanger triggert e-mailmarketing

Het jaar loopt weer stilaan naar haar einde. Hoewel er op het vlak van e-mailmarketing net omwille van dat jaareinde, nog drukke dagen te wachten staan, sijpelen nu al de eerste trendlijstjes en voorspellingen omtrent de toekomst van e-mailmarketing binnen. We filteren ze op haalbaarheid en zullen de komende weken de opmerkelijkste visies brengen.

smartwatchDat Multi-channel in termen van marketing leidend zal worden, dat is al jaren geweten. Een goed e-mailmarketing platform kan ook meer dan één kanaal aan. Naast e-mail waren de eerste klassieke aanvullingen te vinden in het sms-verkeer en de bijna verdwenen fax-cultuur. Die laatste heeft vandaag plaats geruimd voor de sociale media. Een boodschap die naast het e-mailbericht als startpunt, nog verder de wereld van de communicatie binnendringt op zoek naar conversie. Maar het blijft nog steeds een vorm van uitgaand verkeer.

Differentiatie als eerste stap

Maar andersom is tegenwoordig eigenlijk dezelfde beweging bezig. We hebben het al heel vaak gehad over het principe van relevante content. We gaan de contacten in onze e-maillijsten alleen nog die info sturen die hen kan interesseren. Deze differentiatie impliceerde dat we in die e-marketinglijsten naast de naam en het e-mailadres ook een profiel moesten bijhouden. En weer evolueerden de verschillende e-marketingplatformen. In een ultiem stap ontstonden steeds meer verbindingen met de CRM’s van de bedrijven. Let wel, het is lang geen uitzondering meer, maar het is op de dag van vandaag ook nog geen common proven technologie.

CRM als verbinding

Maar die verbinding met CRM impliceerde wel een nieuw principe. Het e-(mail)marketing platform zal niet alleen informatie uitzenden, het zal ook informatie absorberen. Want als in CRM een lead wordt aangemaakt voor product x, dan zal het e-mailplaform bij de volgende campagne voor x, ineens die nieuwe lead meenemen. Zonder dat er over en weer gegoocheld wordt met lijstjes om te updaten. Dit is vandaag al geen toekomsttrend meer. Het is zelf wel weer het startpunt van een nieuwe trend. Het real-time voeden van het e-mailplatform. De gebruiker die we tot conversie willen verleiden is immers zo goed als dag en nacht online.

Het platform absorbeert

Is het niet met zijn smartphone, dan wel via Facebook of LinkedIn. Voeg daar nog eens Twitter aan toe en de smartwatch die de recent binnengekomen e-mails binnen oogbereik brengen. Zelfs al zit de smartphone of de tablet met de e-mailclient in de binnenzak dan wel de rugzak. Eén voorbeeld, en je begrijpt dadelijk waar de trendwatchers naar toe willen. Een contact stuurt via de sociale media naar de vrienden een bericht om te vertellen dat ie zin heeft in een lekkere koffie. Het e-mailmarketingplatform van een koffieketen dat alles uit de sociale media absorbeert merkt dit op.

Het platform reageert

In fracties van seconden wordt er gekeken of de gebruiker al klant is en tegelijkertijd wordt de locatie van het contact tegen het adresboekje van de vestigingen van de keten gelegd. Niet veel later laat de polshorloge weten dat er een e-mailbericht is binnengekomen. Het bevat een coupon voor een stuk taart in ruil voor een euro, met het adres van de koffiebar net om de hoek. Hoe groot is de kans dat een andere koffieschenker onderweg voorbij gewandeld wordt en de bon ingeruild wordt? Wat uiteraard via het kassapunt weer naar het e-mailmarketingplatform gestuurd wordt.

Prettig toekomstbeeld?

Science-fiction? In labo-omgeving al niet meer. Binnenkort te bewonderen in het straatbeeld. Het betekent ook dat e-mailmarketing, naast de klassieke geplande campagnes, ook voor een stuk impuls gedreven wordt. E-marketeers zullen dan hun hoofd moeten breken over de verschillende situaties die kunnen voorkomen en welke e-mailreactie daarop het meest gepast is. En uiteindelijk zullen ze – verbonden met die cases – verschillende templates klaar moeten zetten in het e-mailplatform. Spannend? Wie kan er nog een paar voorbeelden bedenken?

nov 19, 2015Michelle Dassen
Previous storyMet bewegend beeld in vijf stappen naar conversieNext storyLaat je lezers meespelen in je e-mailbericht!
Home Ontvanger triggert e-mailmarketing
7 jaar geleden E-mailmarketing, Inspiratie!, Trends92
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Content, Design, E-commerce, E-mailmarketing

Genereer trafiek naar je webshop met een duidelijke boodschap

E-mailmarketing is een belangrijke bron voor winkelketens om klanten naar de (web-)winkel te lokken. Eerder gaven we al een voorbeeld van Hunkemöller. Vandaag gaan we dieper in op de do’s en dont’s aan de hand van een e-mailcampagne van Yukka. mrt 25, 2011Thomas Vangelooven

Testing, Tips, Trends

Een A/B test voor je formulier

E-mailadressen verzamelen we via verschillende kanalen. Een bedrijfswebsite is natuurlijk één van de geëigende kanalen. We hebben er op gelet dat ons formulier op elke pagina aanwezig is. Maar hebben we ook ooit getest of dat inschrijfformulier op de meest ideale plek staat? mrt 27, 2014Thomas Vangelooven

Mobile, Trends

Nog een argument voor mobiel!

Je moet als e-marketeer altijd op vinkenslag liggen. De wereld van e-marketing van vandaag is niet meer dezelfde als deze van morgen. In de wereld van de print kan men jaren teren op standvastigheid. In e-mailmarketing kun je dit juist niet. Eén van deze snelle evoluties is te zoeken in de hoek van de tools […]

Wetgeving

Aangetekende e-mail wordt wet

Het heeft even geduurd, maar de Kamercommissie Bedrijfsleven heeft eindelijk een wetsvoorstel goedgekeurd dat elektronische aangetekende zendingen mogelijk maakt. okt 23, 2013Ann Flipkens

Cases, Reporting

Web-based e-mailclients nemen de leiding

Waar en hoe lezen je contacten je e-mail? Deze wijsheid is goud waard als je  e-mailmarketing zo nauwkeurig mogelijk wil afstellen op je lezer. E-mails lezen in een e-mailclient op je computer is een geheel andere ervaring dan e-mails lezen in een web-based omgeving. Voor één van onze grootgebruikers LimburgActueel.be zochten we dit even uit. […]

Cases, Content, Design, Tips

Zoek de twee verschillen!

E-mailmarketing is en blijft een gevecht met de e-mailclient aan de zijde van de lezer. Daar moeten we steeds attent voor blijven. Een van de grote uitdagingen zijn de afbeeldingen. apr 20, 2012Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Flexmail TV, Tips

Heb jij de basics van e-mailmarketing onder de knie?

Vraag jij je wel eens af of je de basis van e-mailmarketing goed aanpakt? In deze nieuwe aflevering van Flexmail TV delen we de elementen die voor ons het belangrijkst zijn. Door deze basiselementen onder de knie te hebben, stuur je elke keer opnieuw een goed opgebouwd e-mailbericht dat de aandacht van je doelpubliek trekt. […]

Strategie

The perfect welcome message (part I)

A new subscription in a mailing list deserves all your attention. It’s the first start to a new e-relationship. That’s why you definitely shouldn’t forget to give your new contact a warm welcome. At the same time you can launch the first steps of your e-marketing on the fresh email address. We offer you 10 […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,611

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,906

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail