E-mail adressen verzamelen is een belangrijk facet in e-marketing. We weten allen dat iedere mogelijke kandidaat voor het ingeven van een e-mailadres soms aarzelt. Want eens zijn adres gegeven, moet hij weer actie ondernemen om uitgeschreven te raken…En niet ieder bedrijf is even correct in het afwerken van de uitschrijvingen van de internauten. Daar moeten we niet flauw over doen. Maar misschien is een prospect wel bereid om zijn e-mail adres af te geven als zijn engagement van korte duur is. Dus waarom niet werken met tijdelijke e-marketingbestanden?
Isoleren
Jaar in jaar uit, relevant en interessant blijven in je e-marketing voor je volledige doelgroep is vrijwel een utopie. Segmenteren en selecteren is sowieso de boodschap. Waarom niet segmenteren in de tijd en voor een specifiek onderwerp. Een e-marketinglijst voor een lancering van een nieuw product dat de hype van de komende eeuw gaat worden. Starten met een ‘teasing’ campagne op internet om zo adressen te verzamelen. Opbouwen met een reeks van e-mailberichten waar stukje voor brokje alles ontsluierd wordt. En dan eindigen met het hoe en het waarvoor van het volledige product. Deze lijst na de actie verder gebruiken zou alleen maar aan kracht inboeten.
Ontelbaar
Met een beetje fantasie heb je ontelbare mogelijkheden op dit vlak. Een hogeschool die onder laatstejaars studenten van het middelbare onderwijs en e-marketing campagne lanceert. Een verhaal voor Valentijn waarbij de partner voor de segmentatie mag zorgen. De zomer periode, de kerstperiode, de lancering van een nieuwe munteenheid, het laten ontwerpen van een dessert op maat, het aftellen naar de koopjesperiode… en zo kunnen we nog even door gaan. Allemaal campagnes die van een paar maanden tot een jaar lopen. Als je de potentiële klanten een beetje prikkelt, dan mag je gerust zijn dat je het goede e-mailadres krijgt.