Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, List Building, Strategie, Tips

Ooit van e-mail vermoeidheid gehoord?

Plots worden je e-mail nieuwsbrieven minder druk gelezen. Het lijkt wel alsof je contacten in slaap zijn gevallen. Tenzij al je contacten tegelijkertijd op vakantie vertrokken zijn, is er echter iets anders aan hand. Misschien zijn ze een beetje e-mail moe.

Als je leesdichtheid van je berichten met een factor 10 daalt, dan mag je er zeker van zijn. Je lezers appreciëren je boodschap om één of andere reden niet meer. Of ze worden te vaak en niet op de juiste wijze benaderd.

Eerste behandeling

Bestudeer in een eerste stap eens de herkomst van je e-mail marketing lijsten. De adressen hebben meestal verschillende bronnen van herkomst. Een aangekochte lijst met e-mailadressen heeft een andere interessegraad in je communicatie dan e-mailadressen van je klanten of een ‘opt-in’. De grootste fout die je als digitale marketeer kan maken, is dezelfde e-mails in dezelfde frequentie naar alle adressen in je lijst te sturen. Iemand die jaar in, jaar uit een mooie omzet genereert heeft een andere relatie dan een toevallig via een visitekaartje op een vakbeurs verkregen e-mail adres. Scheer ze daarom niet over dezelfde kam.

Afhakers

Kijk ook even naar de acute aanvallen van vermoeidheid. Je hebt in je lijst gegarandeerd lezers die iedere e-mail nieuwsbrief binnen een paar tellen openen. Nu doen ze dat – misschien wel al weken – niet meer. Probeer hen zo snel mogelijk te detecteren en uit te vissen wat er in hun interessesfeer veranderd is. Doe je dat niet, dan loop je de kans dat hun engagement ten over staande van je product of dienst voor altijd verloren gaat.

Niet eeuwig

Bevraag daarom uw klanten zoveel mogelijk. Of zoek naar andere manieren om interactie op te starten. Als je geen epidemie van e-mail vermoeidheid wil ontketenen, is het belangrijk dat je begrijpt dat een gegeven toestemming om een e-mail adres te gebruiken nooit eeuwig is. Bovendien zijn de voorkeuren van je contacten zeker geen onwrikbare zekerheden. Ook je lezer evolueert door de tijd.

Product B

Bouw daarom zoveel mogelijk interactie in je nieuwsbrieven, zodat je voortdurend de noden en de interesses van je lezers kan peilen. Als een e-mail lezer in je bestand te boek staat als een gebruiker van product A, maar hij gaat in je nieuwsbrief langzaam maar zeker alleen nog op de ‘lees verder’ links van product B klikken, dan moet je dit registreren. En daar ook naar handelen. De kans dat je de lezer geen plezier doet met een commercieel aanbod voor A is groot. Hij wil waarschijnlijk absoluut B kopen. Echt zonde als je dat niet gemerkt hebt!

jul 8, 2009Thomas Vangelooven
Previous storyHoe welkom is je e-mail nieuwsbrief?Next storyWie heeft de origineelste onderwerpregel?
Home Ooit van e-mail vermoeidheid gehoord?
11 jaar geleden E-mailmarketing, List Building, Strategie, Tips147
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Trends

Gmail verandert politiek voor afbeeldingen

Het is soms een nachtmerrie voor e-marketeers: afbeeldingen die standaard af staan in e-mailclients. Outlook is daar een hardnekkig voorstander van en Google volgde met Gmail dezelfde piste. Veiligheid was het gebruikte argument. dec 13, 2013Ann Flipkens

E-mailmarketing

Test: nog eens vier valkuilen van promotionele marketing

Promotionele marketing is geen sinecure. Dat bleek uit al de lijst van de meest voorkomende fouten in onze vorige blog. Het lijstje is nog niet helemaal af. Hoe zit het met jouw marketingskills? Test in het in deze blog. dec 23, 2011Ann Flipkens

Wij willen korting!

Nieuw contacten in je e-marketinglijsten, daar gaan we nog steeds voor. Alleen, hoe kan je al die potentiële contacten verleiden om in te schrijven? mei 16, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing

Het positieve gevolg van een sputterende economie

E-mailmarketing heeft deze in tijden van een achterblijvende economie een enorme groeischeut gekregen. Maar is er nog een ander positieve invloed dan de wet der grote getallen? We kwamen deze grafiek uit een onderzoek van Forrester Research over het vierde kwartaal van 2009 tegen. mrt 24, 2010Thomas Vangelooven

Bug in Hotmail doet e-mailmarketeers schrikken

Het was even schrikken vorige week toen Hotmail te kennen gaf dat er een bug in het systeem zat. Meer dan zeventienduizend gebruikers werden getroffen door het probleem. Het incident maakte de afhankelijkheidsrelatie tussen e-mailmarketeers en de technologie pijnlijk duidelijk. jan 12, 2011Ann Flipkens

E-commerce

Scoor hogere conversieratio’s met event driven e-mail

Met event driven e-mailmarketing haal je je klantenrelatie naar de 21ste eeuw. Een e-mailcampagne naar aanleiding van een specifieke gebeurtenis, geeft je open- en doorklikratio een boost, en jaagt onderweg ook je conversieratio de hoogte in. jun 22, 2011Ann Flipkens

E-commerce, E-mailmarketing, Strategie, Trends

En waarvoor gebruiken we de autoresponders?

We gebruiken allemaal wel ergens in onze e-mailmarketing een automatisch gegenereerde e-mail. Het is altijd leuk om even bij de buren te spieken om te zien hoe zij het aanpakken. Het Amerikaanse MarketingSherpa deed het even voor ons. mrt 13, 2013Thomas Vangelooven

Trends

Website als vangnet voor e-mailadressen!

Digitale adressen, die vang je op een digitale wijze. Je website is één van de vele kanalen die je inzet om je e-marketinglijst te laten groeien. feb 15, 2014Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,659

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail