Plots worden je e-mail nieuwsbrieven minder druk gelezen. Het lijkt wel alsof je contacten in slaap zijn gevallen. Tenzij al je contacten tegelijkertijd op vakantie vertrokken zijn, is er echter iets anders aan hand. Misschien zijn ze een beetje e-mail moe.
Als je leesdichtheid van je berichten met een factor 10 daalt, dan mag je er zeker van zijn. Je lezers appreciëren je boodschap om één of andere reden niet meer. Of ze worden te vaak en niet op de juiste wijze benaderd.
Eerste behandeling
Bestudeer in een eerste stap eens de herkomst van je e-mail marketing lijsten. De adressen hebben meestal verschillende bronnen van herkomst. Een aangekochte lijst met e-mailadressen heeft een andere interessegraad in je communicatie dan e-mailadressen van je klanten of een ‘opt-in’. De grootste fout die je als digitale marketeer kan maken, is dezelfde e-mails in dezelfde frequentie naar alle adressen in je lijst te sturen. Iemand die jaar in, jaar uit een mooie omzet genereert heeft een andere relatie dan een toevallig via een visitekaartje op een vakbeurs verkregen e-mail adres. Scheer ze daarom niet over dezelfde kam.
Afhakers
Kijk ook even naar de acute aanvallen van vermoeidheid. Je hebt in je lijst gegarandeerd lezers die iedere e-mail nieuwsbrief binnen een paar tellen openen. Nu doen ze dat – misschien wel al weken – niet meer. Probeer hen zo snel mogelijk te detecteren en uit te vissen wat er in hun interessesfeer veranderd is. Doe je dat niet, dan loop je de kans dat hun engagement ten over staande van je product of dienst voor altijd verloren gaat.
Niet eeuwig
Bevraag daarom uw klanten zoveel mogelijk. Of zoek naar andere manieren om interactie op te starten. Als je geen epidemie van e-mail vermoeidheid wil ontketenen, is het belangrijk dat je begrijpt dat een gegeven toestemming om een e-mail adres te gebruiken nooit eeuwig is. Bovendien zijn de voorkeuren van je contacten zeker geen onwrikbare zekerheden. Ook je lezer evolueert door de tijd.
Product B
Bouw daarom zoveel mogelijk interactie in je nieuwsbrieven, zodat je voortdurend de noden en de interesses van je lezers kan peilen. Als een e-mail lezer in je bestand te boek staat als een gebruiker van product A, maar hij gaat in je nieuwsbrief langzaam maar zeker alleen nog op de ‘lees verder’ links van product B klikken, dan moet je dit registreren. En daar ook naar handelen. De kans dat je de lezer geen plezier doet met een commercieel aanbod voor A is groot. Hij wil waarschijnlijk absoluut B kopen. Echt zonde als je dat niet gemerkt hebt!