Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Afleverbaarheid, List Building, Tips

Ook een e-maillijst verdient een lenteschoonmaak

Het is goed om regelmatig je e-mailmarketinglijst een goede schoonmaakbeurt te geven. Als je dat niet doet, dan loop je op middellange termijn het risico niet-actieve adressen mee te sleuren.


Dat is niet goed voor je imago bij de grote ISP’s zoals Gmail en Hotmail. Daarnaast kan het je, afhankelijk van de wijze waarop je e-mailplatform rekent, nog heel wat nodeloze uitgaven bezorgen. Een dood e-mailadres geeft geen conversie, maar kost je wel geld om te benaderen. We geven enkele eenvoudige tips om aan de schoonmaak te beginnen.

Stap 1: Scheidt actief en niet-actief

Zomaar in het wilde weg op de delete knop duwen, doen we natuurlijk niet. Stap 1 bestaat uit het scheiden van de actieve en niet-actieve e-mailadressen. Een goed e-mailplatform staat je toe om via de rapportering de actieve e-mailadressen af te voeren naar een nieuwe e-marketinglijst. Let er wel op dat je in die rapportering een voldoende lange periode in acht neemt. Een contact klikt niet altijd op elke e-mail die je verstuurt. Bovendien is het niet altijd mogelijk om het lezen van een e-mail te detecteren. Een contact waarvan je denkt dat ie niet leest, zou best wel eens actief kunnen zijn.

Stap 2: Test je niet-actieve adressen

Mocht je in je rapporten tegelijk de datum van inschrijving op je lijst mee kunnen laten lopen, dan zal je merken dat hoe ouder je adres is, hoe groter de inactiviteit wordt. Mensen vergeten soms waarom ze oorspronkelijk hun e-mailadres achter lieten op je website. Of je onderwerp is niet meer relevant voor hen. Maar je mag gerust zijn. Er is nog zeker potentieel in die lijst aanwezig. Dus voor je gaat verwijderen, moet je zeker nog eens een laatste e-mailcampagne loslaten op deze contacten. Voorzie een specifiek bericht waarbij je hen informeert naar hun inschrijving waarbij ze de kans krijgen voor een opt-out of een opt-in. Stuur deze e-mail in tekst, niet in HTML. Misschien is dat nu net het probleem voor je ontvanger.

Stap 3: Zet de volgende schoonmaak in je agenda

Je moet natuurlijk niet wachten tot de volgende lente. Onderzoek heeft uitgewezen dat e-mailadressen die meer dan zes maanden geleden inschreven sterk dalen in leesdichtheid. Dit kan oplopen tot ruim 40 procent. Een niet te onderschatten hoeveelheid. Dus geven we even deze tip mee. De niet-actieve adressen die je in stap 2 terug activeerde, houd je best in een aparte e-marketinglijst. Die kan je over zes maanden opnieuw…

apr 11, 2012Thomas Vangelooven
Previous storyEen QR-code om je e-marketinglijst aan te spekkenNext storyE-uitval als management parameter voor je e-marketinglijst?
Home Ook een e-maillijst verdient een lenteschoonmaak
11 jaar geleden Afleverbaarheid, List Building, Tips321
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
List Building, Social media

Zet sociale media in om je e-marketinglijst te laten groeien

Hoe meer e-mail adressen verzamelen voor mijn e-marketinglijst. Het is een steeds weerkerende vraag. Misschien is de oogst niet zo groot met een opt-in formulier op je website. Waarom niet een tikkeltje meesurfen op het succes van de sociale media om wat nieuwe groei stimulansen te geven aan je e-marketing database? mei 14, 2010Ann Flipkens

E-mailmarketing, List Building, Tips

Recupereer de verstrooide inschrijvers

We leven nu eenmaal in een jachtige wereld en daar spelen multimedia heerlijk op in. Maar als je je aandacht tegelijkertijd over drie plekken (smartphone, tablet en de wereld rondom je) moet verdelen, dan is een tikfout in de stijl van @teelnet.be of @gmail.cmo snel gemaakt… aug 10, 2012Ann Flipkens

Cases, Inspiratie!, Personalisatie, Strategie, Trends

E-mail en storytelling, een perfect match

Content en nog eens content, dat was de kreet van iedere e-marketeer die je de voorbije jaren ondervroeg. En dat zal ie nog jaren roepen. Want een lezer van een e-mailbericht, die wil reeds lang geen platte verkoop meer, die wil iets leren. Maar vandaag vult men deze kreet al even vaak aan: die content […]

E-mailmarketing, Strategie, Tips

25 antwoorden voor de e-mailmarketeer (deel 3)

In de vorige twee blogposten gaven we al zeventien aandachtspunten mee, waarmee de e-mailmarketeer zijn e-communicatie kan optimaliseren. In dit artikel maken we de eindsprint. Hier vindt u de overige acht puntjes die de wegenkaart voor het steeds complexer wordende werkveld vervolledigen. dec 17, 2010Ann Flipkens

E-mailmarketing

Terugkijken om vooruit te kijken

Zo kunnen we de inhoud van het nieuwste werk van Flexmail het best omschrijven. Natuurlijk hadden we allemaal een welomlijnd idee toen we met e-marketing in het algemeen en met e-mailmarketing in het bijzonder opstartten. mei 31, 2013Ann Flipkens

Tell-a-friend is handig, maar niet waterdicht

Via tell-a-friend worden ongevraagd berichten verzonden. Er bestaan nogal wat misverstanden over dit systeem. De consument drukt weliswaar op de knop, maar de aanbieder is verantwoordelijk voor het daadwerkelijke verzenden. Ontdek hier of jij conform de wetgeving bent.  aug 24, 2011Thomas Vangelooven

“E-mailloze dag”

De laatste vrijdag van november wordt gepromoot als een dag waar we even de e-mail uit ons leven sluiten. De datum is symbolisch maar sluit aan bij het moment waarop het eerste e-mailbericht verstuurd werd. Ray Tomlinson, programmeur bij het Amerikaanse softwarebedrijf BNN gebruikte voor de eerste keer een @ ergens in november of december […]

List Building

Zijn uitschrijvers echt uitschrijvers?

Je stelt met zorg een e-mail lijst samen binnen je klantenkring. Of je beschikt over een mooie opt-in module op je webstek. Je ziet je mailinglijst aangroeien. Maar je ziet ook regelmatig dat e-mailadressen uitgeschreven worden. Heeft u zich al eens afgevraagd waarom deze adressen verdwijnen? jun 29, 2009Michelle Dassen

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,980

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,811

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,112

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

3,017

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,686

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail