Het is goed om regelmatig je e-mailmarketinglijst een goede schoonmaakbeurt te geven. Als je dat niet doet, dan loop je op middellange termijn het risico niet-actieve adressen mee te sleuren.
Dat is niet goed voor je imago bij de grote ISP’s zoals Gmail en Hotmail. Daarnaast kan het je, afhankelijk van de wijze waarop je e-mailplatform rekent, nog heel wat nodeloze uitgaven bezorgen. Een dood e-mailadres geeft geen conversie, maar kost je wel geld om te benaderen. We geven enkele eenvoudige tips om aan de schoonmaak te beginnen.
Stap 1: Scheidt actief en niet-actief
Zomaar in het wilde weg op de delete knop duwen, doen we natuurlijk niet. Stap 1 bestaat uit het scheiden van de actieve en niet-actieve e-mailadressen. Een goed e-mailplatform staat je toe om via de rapportering de actieve e-mailadressen af te voeren naar een nieuwe e-marketinglijst. Let er wel op dat je in die rapportering een voldoende lange periode in acht neemt. Een contact klikt niet altijd op elke e-mail die je verstuurt. Bovendien is het niet altijd mogelijk om het lezen van een e-mail te detecteren. Een contact waarvan je denkt dat ie niet leest, zou best wel eens actief kunnen zijn.
Stap 2: Test je niet-actieve adressen
Mocht je in je rapporten tegelijk de datum van inschrijving op je lijst mee kunnen laten lopen, dan zal je merken dat hoe ouder je adres is, hoe groter de inactiviteit wordt. Mensen vergeten soms waarom ze oorspronkelijk hun e-mailadres achter lieten op je website. Of je onderwerp is niet meer relevant voor hen. Maar je mag gerust zijn. Er is nog zeker potentieel in die lijst aanwezig. Dus voor je gaat verwijderen, moet je zeker nog eens een laatste e-mailcampagne loslaten op deze contacten. Voorzie een specifiek bericht waarbij je hen informeert naar hun inschrijving waarbij ze de kans krijgen voor een opt-out of een opt-in. Stuur deze e-mail in tekst, niet in HTML. Misschien is dat nu net het probleem voor je ontvanger.
Stap 3: Zet de volgende schoonmaak in je agenda
Je moet natuurlijk niet wachten tot de volgende lente. Onderzoek heeft uitgewezen dat e-mailadressen die meer dan zes maanden geleden inschreven sterk dalen in leesdichtheid. Dit kan oplopen tot ruim 40 procent. Een niet te onderschatten hoeveelheid. Dus geven we even deze tip mee. De niet-actieve adressen die je in stap 2 terug activeerde, houd je best in een aparte e-marketinglijst. Die kan je over zes maanden opnieuw…