Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Afleverbaarheid, List Building, Tips

Ook een e-maillijst verdient een lenteschoonmaak

Het is goed om regelmatig je e-mailmarketinglijst een goede schoonmaakbeurt te geven. Als je dat niet doet, dan loop je op middellange termijn het risico niet-actieve adressen mee te sleuren.


Dat is niet goed voor je imago bij de grote ISP’s zoals Gmail en Hotmail. Daarnaast kan het je, afhankelijk van de wijze waarop je e-mailplatform rekent, nog heel wat nodeloze uitgaven bezorgen. Een dood e-mailadres geeft geen conversie, maar kost je wel geld om te benaderen. We geven enkele eenvoudige tips om aan de schoonmaak te beginnen.

Stap 1: Scheidt actief en niet-actief

Zomaar in het wilde weg op de delete knop duwen, doen we natuurlijk niet. Stap 1 bestaat uit het scheiden van de actieve en niet-actieve e-mailadressen. Een goed e-mailplatform staat je toe om via de rapportering de actieve e-mailadressen af te voeren naar een nieuwe e-marketinglijst. Let er wel op dat je in die rapportering een voldoende lange periode in acht neemt. Een contact klikt niet altijd op elke e-mail die je verstuurt. Bovendien is het niet altijd mogelijk om het lezen van een e-mail te detecteren. Een contact waarvan je denkt dat ie niet leest, zou best wel eens actief kunnen zijn.

Stap 2: Test je niet-actieve adressen

Mocht je in je rapporten tegelijk de datum van inschrijving op je lijst mee kunnen laten lopen, dan zal je merken dat hoe ouder je adres is, hoe groter de inactiviteit wordt. Mensen vergeten soms waarom ze oorspronkelijk hun e-mailadres achter lieten op je website. Of je onderwerp is niet meer relevant voor hen. Maar je mag gerust zijn. Er is nog zeker potentieel in die lijst aanwezig. Dus voor je gaat verwijderen, moet je zeker nog eens een laatste e-mailcampagne loslaten op deze contacten. Voorzie een specifiek bericht waarbij je hen informeert naar hun inschrijving waarbij ze de kans krijgen voor een opt-out of een opt-in. Stuur deze e-mail in tekst, niet in HTML. Misschien is dat nu net het probleem voor je ontvanger.

Stap 3: Zet de volgende schoonmaak in je agenda

Je moet natuurlijk niet wachten tot de volgende lente. Onderzoek heeft uitgewezen dat e-mailadressen die meer dan zes maanden geleden inschreven sterk dalen in leesdichtheid. Dit kan oplopen tot ruim 40 procent. Een niet te onderschatten hoeveelheid. Dus geven we even deze tip mee. De niet-actieve adressen die je in stap 2 terug activeerde, houd je best in een aparte e-marketinglijst. Die kan je over zes maanden opnieuw…

apr 11, 2012Thomas Vangelooven
Previous storyEen QR-code om je e-marketinglijst aan te spekkenNext storyE-uitval als management parameter voor je e-marketinglijst?
Home Ook een e-maillijst verdient een lenteschoonmaak
11 jaar geleden Afleverbaarheid, List Building, Tips318
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  

Moeten we terug naar de goede oude tekstversie?

Heel wat internetplatformen bouwen steeds verder aan hun filters om binnenkomende e-mail af te handelen. Ook de afbeeldingen, die je in een e-mailbericht stopt, worden door die filters beoordeeld. jun 15, 2012Thomas Vangelooven

Trends

Bereid je voor op de komst van video

Er beweegt wat in de e-mailmarketingsector. Het meegeven van video’s in e-mailberichten blijft de interesse wekken, maar een adequate oplossing is er tot nog niet. De geruchtenmolen staat echter niet stil. Je kan maar beter voorbereid zijn!  sep 14, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing, Integraties

Flexmail synchroniseert met Piesync

Flexmail gaat een samenwerking aan met Piesync. Vanaf nu kan je al je favoriete cloud applicaties synchroniseren met Flexmail via Piesync. Denk hierbij aan je contactlijsten binnen iCloud en Google Contacts, maar ook uitgebreide CRM-connecties zoals Teamleader en Salesforce. Over PieSync PieSync integreert je contacten in twee richtingen en in realtime tussen jouw favoriete cloud-apps. […]

Design, E-mailmarketing, Tips

Gebruik eens een ☺ in je onderwerpregel

Helaas, je bent niet de enige die met e-mailmarketing aan de slag gaat. Dus is het de kunst om jouw bericht er tussenuit te laten springen. En dat start bij de onderwerpregel. Deze op een pakkende en aantrekkelijke manier dichten is al een kunst. Maar dan zijn er nog mogelijkheden om je boodschap visueel in […]

E-marketeers krijgen een ‘zen moment’

Vaak worden we overdag onderbroken in ons geconcentreerd denken en werken. Het ‘ping’ geluid van de binnenkomende e-mail is natuurlijk één van die aandachtstrekkers. En een beetje geprikkelde internaut wil dan snel even nakijken of er een belangrijke boodschap in de wacht staat. mei 20, 2010Thomas Vangelooven

Design

Vijf keer NIET doen!

Misschien weet je het nog niet, maar de wereldkampioenschappen voetbal zijn van start gegaan. En Nederland doet mee. Dé gelegenheid om iets van de oranje gekte mee te pikken, denken op zo’n moment ogenschijnlijk slimme e-marketeers. Zelf konden we genieten van een perfect staaltje van hoe het niet moet! jun 15, 2010Ann Flipkens

E-mailmarketing, Tips

De dissectie van een e-mailbericht

Neen, je zit niet in een les biologie waar de docent bezig is met de duif te verdoven. Je zit wel degelijk een blog over e-mailmarketing te lezen. nov 27, 2013Ann Flipkens

List Building

Wat als de extensie van het e-mailadres verandert?

Op 1 augustus 2012 vervallen de e-mailadressen van @wanadoo.nl en @orange.nl. De Nederlandse internetaanbieder Online zal deze adressen gaan omvormen naar @online.nl. Dit is het gevolg van de overeenkomst die Online sloot met de oorspronkelijke eigenaars van de domeinnamen. Voor e-marketeers is er werk aan de winkel. jul 19, 2012Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,615

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,908

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail