Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Testing, Tips

Op jacht naar de top drie!

Testen is één van de basis beginselen van succesvolle e-mailmarketing. Testen kan je op vele manieren. Je kan er voor opteren om een A-B test op de onderwerpregel uit te voeren, maar ook op het complete e-mailbericht kan je op verschillende versies testen.

top-three.jpgEn daar willen we nog eens extra differentiëren. Vaak wordt er getest op de grafische aantrekkelijkheid van een e-mailbericht. Welke van beide beeldcomposities scoort het best? Al even vaak gaat men al testend sleutelen aan de ‘Call to  Action’. Testen met inhoud is al iets minder evident. Nochtans is dit evenzeer de moeite waard.

Items groeperen

Uit onze vorige blog, waarbij we het e-mailbericht onder het dissectie mes legde, leerden we dat de body van een e-mail eigenlijk een samenstelling is van meerdere korte items. Drie tot vier verschillende tekstuele insteken is meestal het aantal dat gehanteerd wordt. Alleen, welke drie items zijn nu net dié items die het meeste succes genereren? Dat kan door twee e-mails naast elkaar te plaatsen met telkens een andere keuze aan onderwerpen.

Opnieuw groeperen

Hier mag de conclusie zeker niet beperkt worden tot welk van beide e-mailberichten heeft het meeste succes. Neen, je gaat zeker binnen beide berichten moeten kijken hoeveel elk sub-onderwerp zelf scoort. Dat doe je het beste door je deelberichten van een eigen doorklik te voorzien. Het kan zijn dat e-mailbericht A niet zo goed scoort als testbericht B, maar dat in A één enkel sub-bericht het net zeer goed doet. Vis daarom het krachtige stuk uit A en integreer deze zeker in de definitieve e-mail.  Verder testen met verschillende combinaties aan sub-onderwerpen, gaat je zeker een ideale top drie opleveren.

Binnen een sub-item

Niet alleen de deelberichten moeten door een A-B test gedraaid worden. Ook de gedeeltes die we als oogtrekker vetjes weergeven, kunnen via dezelfde methodiek uitgebalanceerd worden. Eens we onze top drie kennen, kunnen we naar content twee gelijke berichten opstellen, maar dan beginnen te spelen met de stukken tekst die we als aandachtstrekker voorzien. Zo kun je uiteindelijk het strafste van beide werelden op je grote selectie aan contacten loslaten.

nov 29, 2013Ann Flipkens
Previous storyDe dissectie van een e-mailberichtNext storyNadenken over de frequentie van je e-marketing
Home Op jacht naar de top drie!
9 jaar geleden Testing, Tips440
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  

De schaduwzijde van e-mailmarketing

Bedrijven, die op onrechtmatige wijze klantengegevens verwerven, geven een slechte naam aan de eerlijke e-mailmarketeer. Zulke wanpraktijken categoriseren meteen alle commerciële e-mails onder de noemer: spam.  jan 19, 2011Ann Flipkens

Tips, Trends, Wetgeving

Dag info@bedrijf.be!

Er viel net weer een e-mailbericht met commerciële inslag in mijn in-box. Eentje in de categorie van totaal irrelevant. Maar nieuwsgierig als we zijn, bekeken we het ding een tikkeltje naderbij. feb 13, 2014Thomas Vangelooven

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Personalisatie, Tips, Trends

Geef je automation campagnes een persoonlijke touch

Elk goed e-mailmarketingplatform biedt de mogelijkheid om e-mails automatisch te triggeren. Dat is handig om kort op de bal te spelen. Maar zoals steeds, overdaad schaadt. feb 27, 2013Michelle Dassen

List Building, Strategie

Weggevers en wedstrijden leveren zelden winstgevende prospecten op!

Wedstrijden of gratis stalen en zelfs volledige producten uitdelen lokken natuurlijk veel volk. Wie wil er niet graag de nieuwste Iphone winnen? Al ligt thuis de lade al vol met ongebruikte gsm’s wegens de nieuwste smartphone pas in gebruik genomen. Wie wil er niet graag thuis een gratis bak bier afgeleverd krijgen? jan 18, 2010Ann […]

Enquêtes, Tips

Waarom geen mini enquête in je e-mail stoppen?

Van tijd tot tijd valt er zo’n digitale enquête in je inbox. Met de plechtige belofte dat het maar enkele minuten kost om deze in te vullen. En voor je het weet, ben je een kwartier verder en heb je al een paar keer overwogen om de bevraging af te breken. jul 22, 2009Ann Flipkens

Design

De truc met de achtergrondafbeelding

Welke e-marketeer heeft al niet eens een dosis hoofdpijn verzachtende middelen tot zich moeten nemen omdat de achtergrondafbeelding in zijn e-mailcampagne hardnekkig weigerde zich correct te vertonen. Vooral in Microsofts liefste, de e-mailclient Outlook, wil het vaak misgaan. Een Amerikaanse internaut puzzelde net zo lang, tot hij een sluitende oplossing gevonden had. We willen deze […]

Content, List Building

E-mail als start van een gesprek

Automatisch gegenereerde e-mails krijgen vaak als afzender een e-mailadres mee in de vorm van ‘noreply@xyz.com’. Reageren wordt blijkbaar soms niet op prijs gesteld. jul 17, 2009Ann Flipkens

Afleverbaarheid, E-mailmarketing

Outlook onder vuur…

Er is via Twitter een petitie opgestart om Microsoft aan te sporen in de volgende versie van het e-mail programma Outlook geen Word als viewer en opsteller te gebruiken, maar wel een HTML-verterende module. Al enkele duizenden internauten tekenden reeds de petitie. jun 24, 2009Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,509

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,830

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail