Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Testing, Tips

Op jacht naar de top drie!

Testen is één van de basis beginselen van succesvolle e-mailmarketing. Testen kan je op vele manieren. Je kan er voor opteren om een A-B test op de onderwerpregel uit te voeren, maar ook op het complete e-mailbericht kan je op verschillende versies testen.

top-three.jpgEn daar willen we nog eens extra differentiëren. Vaak wordt er getest op de grafische aantrekkelijkheid van een e-mailbericht. Welke van beide beeldcomposities scoort het best? Al even vaak gaat men al testend sleutelen aan de ‘Call to  Action’. Testen met inhoud is al iets minder evident. Nochtans is dit evenzeer de moeite waard.

Items groeperen

Uit onze vorige blog, waarbij we het e-mailbericht onder het dissectie mes legde, leerden we dat de body van een e-mail eigenlijk een samenstelling is van meerdere korte items. Drie tot vier verschillende tekstuele insteken is meestal het aantal dat gehanteerd wordt. Alleen, welke drie items zijn nu net dié items die het meeste succes genereren? Dat kan door twee e-mails naast elkaar te plaatsen met telkens een andere keuze aan onderwerpen.

Opnieuw groeperen

Hier mag de conclusie zeker niet beperkt worden tot welk van beide e-mailberichten heeft het meeste succes. Neen, je gaat zeker binnen beide berichten moeten kijken hoeveel elk sub-onderwerp zelf scoort. Dat doe je het beste door je deelberichten van een eigen doorklik te voorzien. Het kan zijn dat e-mailbericht A niet zo goed scoort als testbericht B, maar dat in A één enkel sub-bericht het net zeer goed doet. Vis daarom het krachtige stuk uit A en integreer deze zeker in de definitieve e-mail.  Verder testen met verschillende combinaties aan sub-onderwerpen, gaat je zeker een ideale top drie opleveren.

Binnen een sub-item

Niet alleen de deelberichten moeten door een A-B test gedraaid worden. Ook de gedeeltes die we als oogtrekker vetjes weergeven, kunnen via dezelfde methodiek uitgebalanceerd worden. Eens we onze top drie kennen, kunnen we naar content twee gelijke berichten opstellen, maar dan beginnen te spelen met de stukken tekst die we als aandachtstrekker voorzien. Zo kun je uiteindelijk het strafste van beide werelden op je grote selectie aan contacten loslaten.

nov 29, 2013Ann Flipkens
Previous storyDe dissectie van een e-mailberichtNext storyNadenken over de frequentie van je e-marketing
Home Op jacht naar de top drie!
9 jaar geleden Testing, Tips464
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Tips

Kan je ‘gratis’ en ‘free’ toch riskeren in je bericht?

Spamfilters kunnen soms het leven van een e-marketeer lastig maken. Bepaalde woorden scoren negatiever dan andere als deze filters hun werk doen. Dat ‘viagra’ per definitie als verdacht wordt aangemerkt, daar zal niemand bezwaar tegen hebben. okt 26, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Testing, Tips

Meer dan één keer linken?

Conversie, daar doen we het voor. Elke e-mail die vertrekt heeft als uiteindelijk doel de ontvanger van de boodschap tot actie te bewegen. Om uiteindelijk tot een hogere omzet te komen. De inhoud van het bericht moet de lezer er toe aanzetten op de voorziene link te klikken. mrt 26, 2010Thomas Vangelooven

List Building, Tips

Staar je niet blind op de teller van de opt-in e-mailadressen!

Digitale marketeers focussen zich graag op de groei van hun e-mailinglijsten. En dat is niet verwonderlijk. Een goed gevulde en gezonde inschrijvingslijst op een nieuwsbrief is de sleutel tot een succesvol e-marketing verhaal. jul 31, 2009Ann Flipkens

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Testing

Nederlandstalig woordgebruik in e-mail onderwerpregels

De bijdrage die gisteren op deze blog verscheen bracht ons op een ideetje. Wat als we die woordenwolk eens loslaten op de campagnes die via Flexmail verstuurd werden? okt 9, 2009Michelle Dassen

Events, Inspiratie!, Strategie, Tips, Trends

“It’s a salesting”, wat?

“It’s a salesting”, wat? Nee, het blijkt geen typefout te zijn maar de essentie van Revenue Boulevard. Op 26 februari waren mijn collega’s sales en ik aanwezig op dé conferentie die de focus legt op de convergentie van sales en marketing. Helemaal klaar om onze activiteiten te laten samensmelten of toch om de nodige kennis […]

List Building, Strategie, Thema-mailings

Het is nu al Kerstmis!

Tenminste voor de emarketeers die er van houden hun huiswerk grondig te maken. Sinterklaas is eigenlijk bijna gepasseerd. Dus het wordt tijd om je e-mailcampagnes voor de kerstdagen al te plannen. okt 24, 2012Ann Flipkens

Thema-mailings, Tips

Win het gevecht met de terugkerende vakantieganger

Je kent het fenomeen. Je komt terug van vakantie en je inbox puilt uit van de ongelezen berichten. Je overloopt kritisch de binnengekomen berichten en bent al iets vlotter in het verwijderen van ongelezen e-mails. Wat niet belangrijk lijkt of geen herkenning oproept, gaat meestal onherroepelijk de vuilbak in. Als jij als e-marketeer deze operatie […]

E-mailmarketing, Tips

Combineer exclusiviteit en aantrekkelijkheid!

Met welke boodschap kan je een contact tot conversie verleiden? Dat vraagstuk stelt zich keer op keer als je een e-mailbericht schrijft. Uiteraard moet je de juiste relevante content combineren met de juiste doelgroep. Maar met een laagje aantrekkelijkheid en exclusiviteit bereik je net dat tikkeltje meer! nov 15, 2013Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,758

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail