Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Afleverbaarheid, E-mailmarketing

Op verzoek nog vijf vuistregels voor je onderwerpregels!

Terecht reageerde een lezer op onze vorige blog dat ons lijstje met aandachtspunten bij het schrijven van een onderwerpregel niet volledig was. Daarom krijgt u vandaag een nieuw lijstje en wees gerust, we zijn nog niet aan het einde.

Open ratio’s mag je niet gelijk stellen aan succes ratio’s voor je onderwerpregel. Het gebeurt meer dan eens dat de ontvanger de e-mail achteloos opent tijdens het verslepen naar de vuilbak. De echte impact van je onderwerpregel zal je maar kennen als ook de doorklikken of andere acties zoals het inschrijven op de nieuwsbrief op gelijke voet volgen. Als je in je e-mailmarketing rapporten voor een bepaald bericht hoge conversie ratio’s vindt in tegenstelling tot een lage leesdichtheid, dan heb je allicht in de onderwerpregel binnen je doelgroep een bepaald segment succesvol aangesproken.

Personaliseer je onderwerpregel. Maar let hier even op. Met personaliseren bedoelen we zeker niet dat je de naam van de beoogde ontvanger in je onderwerpregel mee moet opnemen. Want daar zijn spamfilters allergisch voor. Je lezer overigens ook. Neen, als je personaliseert, zorg er dan voor dat de onderwerpregel net dat wat de prospect of klant het meest interesseert in de verf wordt gezet. Wees dan maar zeker dat hij dan je nieuwsbrief afzoekt naar de gewilde inhoud. Hoed je er ook voor om een reeds aangekocht product in de onderwerpregel te zetten. Want dat heeft je klant al. Maar een uitbreidingskit zou hem wel kunnen interesseren.

Dringend roept op tot actie. Zet een deadline voor je lezer. Laatste dag om te profiteren van lagere prijzen. Wil je voor kerst je pak onder de boom, dan moet je vandaag bestellen.  Laat een e-mail bericht met als onderwerpregel “Nog 24 uur…” volgen op eentje met “Nog vijf dagen…”. Een twijfelende lezer schiet dan gegarandeerd in actie. Maar zorg er voor dat je klanten en prospecten die vier dagen geleden al gereageerd en ook gekocht hebben niet de 24-uurs deadline te zien krijgen. Want dan trappen ze er een volgende keer gegarandeerd niet meer in.

Let op die spamfilters. De lijn tussen aantrekkelijk verleidelijk en regelrechte spam is maar dunnetjes. Voor je het beseft zit je er over. Als je e-mail platform je de gelegenheid schenkt om je onderwerpregel te checken voor je deze verstuurt, dan moet je daar zeker gebruik van maken. Vermijd in ieder geval je onderwerpregel in HOOFDLETTERS op je lezer af te sturen. En maak niet meer gebruik van uitroeptekens dan noodzakelijk. Het is nog beter om ze gewoon te vermijden. Bovendien komt het geeneens professioneel over.

Gratis is niet verboden. Je mag het woord gratis best wel gebruiken in je onderwerpregel. Maar je mag het niet als het eerste woord neerzetten. Daarnaast mag je het nooit combineren met een uitroepteken en in kapitalen afdrukken. Zolang je daar niet tegen zondigt mag je het gerust gebruiken. Zeker in een B2C omgeving zou je er van verschieten hoeveel mensen nog reageren op dat gratis. En dat compenseert zeker de hoeveelheid e-mailberichten die in de filters blijven kleven. En anders moet je je taalkundige creativiteit bovenhalen. Wie kan de lezer verleiden zonder het woord gratis te gebruiken?

dec 15, 2009Ann Flipkens
Previous story5 vuistregels bij het schrijven van onderwerpregelsNext storyEen afbeelding blokkade is te overleven
Home Op verzoek nog vijf vuistregels voor je onderwerpregels!
13 jaar geleden Afleverbaarheid, E-mailmarketing325
Ann Flipkens
Twitter
Comments: 2
  1. Susanne Sassen | Moshi-Toshi E-mailmarketing
    13 jaar geleden

    Volgens mij was ik die desbetreffende lezer:)
    Leuk te zien dat jullie het opgepakt hebben.

  2. sam
    12 jaar geleden

    olgens mij was ik die desbetreffende lezer:) Leuk te zien dat jullie het opgepakt hebben

De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Design, E-mailmarketing, Tips

Een landingspagina geeft hogere ROI!

Je lezers van je mailing tot actie aanzetten, dat is dé uitdaging van elke vorm van e-marketing. Je mailing respons verhoogt merkbaar als je je klanten laat doorklikken naar een landingspagina. Enkele praktische tips voor de leergierige e-marketeer! okt 15, 2009Ann Flipkens

Cases, Inspiratie!, Tips

Vertel een verhaal met bewegend en statisch beeld

We zijn altijd op zoek naar goede voorbeelden waarbij techniek, beeld en communicatie verbonden worden tot een pakkend e-mailbericht. Want zelfs voor e-mailmarketing geldt dat het verhaal relevant moet zijn, maar vooral moet aanspreken. In dit voorbeeld wordt kleding met een leuke twist verpakt. jul 3, 2015Michelle Dassen

E-mailmarketing, Social media

Gebruik jij al sociale mediareacties in je e-mail?

Neen? Dan kan je daar best eens mee beginnen. Alle conversaties waarin je bedrijf vermeld wordt, zijn goed om je abonnees aan te tonen dat je opvalt binnen het gigantisch sociale medianetwerk.  jun 17, 2011Ann Flipkens

Cases, E-mailmarketing, Wetgeving

Ben jij klaar voor de komst van de GDPR?

Misschien ben je er nog niet mee bezig, of lig je er al een tijdje van wakker: de nieuwe Europese privacy wetgeving treedt in voege in mei 2018. Is jouw strategie klaar voor alle veranderingen? Heb je precies in kaart gebracht aan welke aspecten je moet voldoen? mrt 7, 2017Michelle Dassen

Content, Personalisatie, Strategie, Targeting

Dag Kris, je automodel staat nu in de kijker

De onderwerpregel is één van de belangrijkste elementen van je e-mailbericht. Met deze zinsnede moet je immers je lezer verleiden. Het is niet voor niets dat e-marketeers steeds weer op zoek gaan naar een originele invalshoek. nov 23, 2012Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Inspiratie!

Flexmail wint ‘Fastest-growing company 2017 in sector Communicatie’

We won! Gisteren wonnen we de prijs voor ‘Fastest-growing company in de sector Communicatie’ in de Fast 50 van Deloitte Belgium. We zijn bijzonder trots om deze award mee naar Genk te mogen nemen, maar zonder ons team en onze klanten was dat nooit gelukt. Dream team Een team waar het tof is om in […]

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Tips

Stuur eens een adreswijziging

Je e-mail in de mailbox van de ontvanger krijgen. Dat lijkt soms niet zo eenvoudig. Want de grote e-mailproviders hebben zo allen hun eigen spelregels, om te bepalen wat in de primaire inbox terecht mag komen. En soms kan vindingrijkheid een handje helpen. Door bijvoorbeeld een adreswijziging uit te sturen. apr 23, 2015Ann Flipkens

Afleverbaarheid

Het gevecht je e-mail campagne af te leveren

Het afleveren van e-mailberichten wordt van dag tot dag moeilijker. Zeker als het zakelijke contacten betreft. Consumenten, maar ook B2B relaties kijken zelden naar de mappen waarnaar de ongewenste e-mail afgevoerd wordt. Meestal wordt ze eenvoudig met één klik volledig en blindelings geleegd. jun 18, 2009Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,442

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,771

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail