Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Afleverbaarheid, E-mailmarketing

Op verzoek nog vijf vuistregels voor je onderwerpregels!

Terecht reageerde een lezer op onze vorige blog dat ons lijstje met aandachtspunten bij het schrijven van een onderwerpregel niet volledig was. Daarom krijgt u vandaag een nieuw lijstje en wees gerust, we zijn nog niet aan het einde.

Open ratio’s mag je niet gelijk stellen aan succes ratio’s voor je onderwerpregel. Het gebeurt meer dan eens dat de ontvanger de e-mail achteloos opent tijdens het verslepen naar de vuilbak. De echte impact van je onderwerpregel zal je maar kennen als ook de doorklikken of andere acties zoals het inschrijven op de nieuwsbrief op gelijke voet volgen. Als je in je e-mailmarketing rapporten voor een bepaald bericht hoge conversie ratio’s vindt in tegenstelling tot een lage leesdichtheid, dan heb je allicht in de onderwerpregel binnen je doelgroep een bepaald segment succesvol aangesproken.

Personaliseer je onderwerpregel. Maar let hier even op. Met personaliseren bedoelen we zeker niet dat je de naam van de beoogde ontvanger in je onderwerpregel mee moet opnemen. Want daar zijn spamfilters allergisch voor. Je lezer overigens ook. Neen, als je personaliseert, zorg er dan voor dat de onderwerpregel net dat wat de prospect of klant het meest interesseert in de verf wordt gezet. Wees dan maar zeker dat hij dan je nieuwsbrief afzoekt naar de gewilde inhoud. Hoed je er ook voor om een reeds aangekocht product in de onderwerpregel te zetten. Want dat heeft je klant al. Maar een uitbreidingskit zou hem wel kunnen interesseren.

Dringend roept op tot actie. Zet een deadline voor je lezer. Laatste dag om te profiteren van lagere prijzen. Wil je voor kerst je pak onder de boom, dan moet je vandaag bestellen.  Laat een e-mail bericht met als onderwerpregel “Nog 24 uur…” volgen op eentje met “Nog vijf dagen…”. Een twijfelende lezer schiet dan gegarandeerd in actie. Maar zorg er voor dat je klanten en prospecten die vier dagen geleden al gereageerd en ook gekocht hebben niet de 24-uurs deadline te zien krijgen. Want dan trappen ze er een volgende keer gegarandeerd niet meer in.

Let op die spamfilters. De lijn tussen aantrekkelijk verleidelijk en regelrechte spam is maar dunnetjes. Voor je het beseft zit je er over. Als je e-mail platform je de gelegenheid schenkt om je onderwerpregel te checken voor je deze verstuurt, dan moet je daar zeker gebruik van maken. Vermijd in ieder geval je onderwerpregel in HOOFDLETTERS op je lezer af te sturen. En maak niet meer gebruik van uitroeptekens dan noodzakelijk. Het is nog beter om ze gewoon te vermijden. Bovendien komt het geeneens professioneel over.

Gratis is niet verboden. Je mag het woord gratis best wel gebruiken in je onderwerpregel. Maar je mag het niet als het eerste woord neerzetten. Daarnaast mag je het nooit combineren met een uitroepteken en in kapitalen afdrukken. Zolang je daar niet tegen zondigt mag je het gerust gebruiken. Zeker in een B2C omgeving zou je er van verschieten hoeveel mensen nog reageren op dat gratis. En dat compenseert zeker de hoeveelheid e-mailberichten die in de filters blijven kleven. En anders moet je je taalkundige creativiteit bovenhalen. Wie kan de lezer verleiden zonder het woord gratis te gebruiken?

dec 15, 2009Ann Flipkens
Previous story5 vuistregels bij het schrijven van onderwerpregelsNext storyEen afbeelding blokkade is te overleven
Home Op verzoek nog vijf vuistregels voor je onderwerpregels!
13 jaar geleden Afleverbaarheid, E-mailmarketing329
Ann Flipkens
Twitter
Comments: 2
  1. Susanne Sassen | Moshi-Toshi E-mailmarketing
    13 jaar geleden

    Volgens mij was ik die desbetreffende lezer:)
    Leuk te zien dat jullie het opgepakt hebben.

  2. sam
    13 jaar geleden

    olgens mij was ik die desbetreffende lezer:) Leuk te zien dat jullie het opgepakt hebben

De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Content, Design

Nog meer tips voor een geslaagde call-to-action

De verwoording van je call-to-action en de locatie van de knop hebben een behoorlijke impact op het gedrag van de abonnee. In dit artikel ontdekt je nog twee peilers voor een doeltreffende call-to-action.  aug 3, 2011Ann Flipkens

Cases

Case study: HoLaPress Communicatie

Flexmail heeft vandaag meer dan 2.000 klanten in binnen- en buitenland. Net over de grens, in Valkenswaard, is één van de grootste klanten gevestigd. HoLaPress Communicatie verstuurt meer dan één miljoen e-mails per jaar met het e-mailmarketingplatform. okt 26, 2011Ann Flipkens

List Building

Vier methodes om je contactenlijst te laten groeien

Je website is het digitale uithangbord voor je bedrijf en is daarmee een uitstekend platform om potentiële klanten voor je te winnen. Via een opt-in formulier, een enquête, een bestelformulier of een feedbackformulier kan je naar hun e-mailadres polsen. Ontdek hier nog enkele efficiënte manieren. mrt 16, 2011Ann Flipkens

Cases, Content, Thema-mailings

Laatste nieuwsbrief voor 2011: originaliteit is troef

Als e-mailmarketeer moet je steeds op de hoogte blijven van de trends en evoluties in je sector. Om die reden ben je vast op 101 nieuwsbrieven ingeschreven. Voordat je ze één voor één opent en bestudeert, lijsten we hier al een aantal interessante best practices op. dec 28, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing, Tips

Bloopers in e-mailmarketing

Bloopers in de filmwereld zijn leuk. Meestal liggen acteurs en kijkers in een deuk. Bloopers in de wereld van de e-mail marketing zijn misschien even leuk, maar de acteur in de rol van de e-marketeer zal er achteraf misschien toch minder hard om lachen. sep 9, 2009Ann Flipkens

Cases, Events, List Building

Flexmail presentatie: Databaseverrijking in een multi channel omgeving

Op de 8ste editie van het E-mail Marketing Forum in hotel Le Meridien in Brussel heeft Flexmail de resultaten van een grootschalig databaseverrijkingsproject van één van haar klanten onthult. Bekijk hier de powerpointpresentatie en het verslag van de namiddag. nov 28, 2012Thomas Vangelooven

E-mailmarketing

E-mailmarketing, waarom doen we het?

Het Amerikaanse marketingsherpa houdt al jaren de vinger aan de pols in e-marketingland. Met hun onderzoek leggen zij regelmatig de wortels bloot van nieuwe trends in e-mailmarketing. Zo hebben ze bij ‘Chief Marketing Officers’ gepeild naar het waarom. mrt 14, 2012Ann Flipkens

Thema-mailings

Volg de seizoenen!

Onderzoek van het Amerikaanse Elite Email bracht een merkwaardige trend aan het licht. Zowel e-marketeers als hun contacten volgen de seizoenen. jun 13, 2012Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,757

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail