Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Afleverbaarheid, E-mailmarketing

Op verzoek nog vijf vuistregels voor je onderwerpregels!

Terecht reageerde een lezer op onze vorige blog dat ons lijstje met aandachtspunten bij het schrijven van een onderwerpregel niet volledig was. Daarom krijgt u vandaag een nieuw lijstje en wees gerust, we zijn nog niet aan het einde.

Open ratio’s mag je niet gelijk stellen aan succes ratio’s voor je onderwerpregel. Het gebeurt meer dan eens dat de ontvanger de e-mail achteloos opent tijdens het verslepen naar de vuilbak. De echte impact van je onderwerpregel zal je maar kennen als ook de doorklikken of andere acties zoals het inschrijven op de nieuwsbrief op gelijke voet volgen. Als je in je e-mailmarketing rapporten voor een bepaald bericht hoge conversie ratio’s vindt in tegenstelling tot een lage leesdichtheid, dan heb je allicht in de onderwerpregel binnen je doelgroep een bepaald segment succesvol aangesproken.

Personaliseer je onderwerpregel. Maar let hier even op. Met personaliseren bedoelen we zeker niet dat je de naam van de beoogde ontvanger in je onderwerpregel mee moet opnemen. Want daar zijn spamfilters allergisch voor. Je lezer overigens ook. Neen, als je personaliseert, zorg er dan voor dat de onderwerpregel net dat wat de prospect of klant het meest interesseert in de verf wordt gezet. Wees dan maar zeker dat hij dan je nieuwsbrief afzoekt naar de gewilde inhoud. Hoed je er ook voor om een reeds aangekocht product in de onderwerpregel te zetten. Want dat heeft je klant al. Maar een uitbreidingskit zou hem wel kunnen interesseren.

Dringend roept op tot actie. Zet een deadline voor je lezer. Laatste dag om te profiteren van lagere prijzen. Wil je voor kerst je pak onder de boom, dan moet je vandaag bestellen.  Laat een e-mail bericht met als onderwerpregel “Nog 24 uur…” volgen op eentje met “Nog vijf dagen…”. Een twijfelende lezer schiet dan gegarandeerd in actie. Maar zorg er voor dat je klanten en prospecten die vier dagen geleden al gereageerd en ook gekocht hebben niet de 24-uurs deadline te zien krijgen. Want dan trappen ze er een volgende keer gegarandeerd niet meer in.

Let op die spamfilters. De lijn tussen aantrekkelijk verleidelijk en regelrechte spam is maar dunnetjes. Voor je het beseft zit je er over. Als je e-mail platform je de gelegenheid schenkt om je onderwerpregel te checken voor je deze verstuurt, dan moet je daar zeker gebruik van maken. Vermijd in ieder geval je onderwerpregel in HOOFDLETTERS op je lezer af te sturen. En maak niet meer gebruik van uitroeptekens dan noodzakelijk. Het is nog beter om ze gewoon te vermijden. Bovendien komt het geeneens professioneel over.

Gratis is niet verboden. Je mag het woord gratis best wel gebruiken in je onderwerpregel. Maar je mag het niet als het eerste woord neerzetten. Daarnaast mag je het nooit combineren met een uitroepteken en in kapitalen afdrukken. Zolang je daar niet tegen zondigt mag je het gerust gebruiken. Zeker in een B2C omgeving zou je er van verschieten hoeveel mensen nog reageren op dat gratis. En dat compenseert zeker de hoeveelheid e-mailberichten die in de filters blijven kleven. En anders moet je je taalkundige creativiteit bovenhalen. Wie kan de lezer verleiden zonder het woord gratis te gebruiken?

dec 15, 2009Ann Flipkens
Previous story5 vuistregels bij het schrijven van onderwerpregelsNext storyEen afbeelding blokkade is te overleven
Home Op verzoek nog vijf vuistregels voor je onderwerpregels!
11 jaar geleden Afleverbaarheid, E-mailmarketing296
Ann Flipkens
Twitter
Comments: 2
  1. Susanne Sassen | Moshi-Toshi E-mailmarketing
    11 jaar geleden

    Volgens mij was ik die desbetreffende lezer:)
    Leuk te zien dat jullie het opgepakt hebben.

  2. sam
    10 jaar geleden

    olgens mij was ik die desbetreffende lezer:) Leuk te zien dat jullie het opgepakt hebben

De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Content, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Personalisatie, Strategie, Targeting, Trends

De transformatie van e-mailmarketing naar marketing automation

Een moderne marketeer beseft maar al te goed dat zijn klanten niet identiek zijn. Waarom dan een campagne uitsturen die niet afgestemd is op elke individu? Eenzelfde bericht naar al je contacten is helaas niet altijd de juiste aanpak. Iedereen wil toch campagnes die het open ratio verhogen en de conversie maximaliseren? aug 21, 2015Alessia […]

Afleverbaarheid

Dek je in tegen cybercrime met e-mail authenticatie

Cybercrime zit jammer genoeg in de lift. Spamfilters zijn wel alerter dan vroeger, maar de malafide verzenders hebben intussen ook niet stilgezeten. Wat kan je als e-marketeer doen om je betrouwbare mails bij de abonnees te laten belanden? nov 30, 2011Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Strategie, Targeting, Tips, Trends

Topic van de maand: Marketing Automation

Marketing automation is de ideale manier om potentiële klanten het juiste bericht op het juiste moment te bezorgen. Veel bedrijven geloven dat marketing automation voor luie marketeers is en ongepersonaliseerd overkomt, maar die veronderstelling mag je snel aan de kant schuiven. Automation heeft constante zorg en aandacht nodig om de beste resultaten op te leveren. […]

“E-mailloze dag”

De laatste vrijdag van november wordt gepromoot als een dag waar we even de e-mail uit ons leven sluiten. De datum is symbolisch maar sluit aan bij het moment waarop het eerste e-mailbericht verstuurd werd. Ray Tomlinson, programmeur bij het Amerikaanse softwarebedrijf BNN gebruikte voor de eerste keer een @ ergens in november of december […]

Afleverbaarheid, Tips

Recyclage van e-mailadressen

Yahoo begint met het recycleren van oude e-mailadressen. De actie start met het terugsturen – bouncen in een mooie vakterm – van alle e-mail van accounts die in aanmerking komen voor hergebruik. jul 7, 2013Ann Flipkens

E-mailmarketing, List Building, Trends

E-mailmarketinglijsten, de cijfers!

De groei van onze e-marketinglijsten is meestal onze grootste zorg. E-mailmarketing is pas succesvol, als we steeds weer verse aanvoer hebben van nieuwe e-mailadressen. Het Amerikaanse Marketingsherpa is voortdurend op zoek naar de strategieën die onze collega’s op dit vlak aan boord leggen. mrt 20, 2013Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Tips

Een sprookje met ‘over-enthousiaste’ e-marketeers

Een huisvader regelt zijn vakantie. Hij heeft voor het gezin een keurig huisje gehuurd in het zonnige zuiden. Ze reizen er met de gezinsauto naar toe. Dus reserveert diezelfde huisvader een aantal hotelnachten voor onderweg. jun 25, 2013Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Tips

Lezers slaan de inleiding van je e-mail over!

Dacht je soms dat iedere geadresseerde je e-mail van voor tot achter uitpluist? Het resultaat van een onderzoek van Jakob Nielsen’s Alertbox zal je snel uit deze droom halen. Maar tegelijkertijd kan je deze wetenschap omzetten in een groot voordeel. Je weet immers wat je prospect zal bekijken! okt 13, 2009Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,666

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail