E-mailmarketing start altijd bij het opbouwen van een contactendatabase. Houd daarbij rekening dat kwaliteit primeert boven kwantiteit. Lees hier hoe je een kwalitatieve adressenlijst opbouwt.
-Klantenstatus (hoe verhoudt de klant zich met de rest van het klantenbestand)
-Lead source (via wie of wat de klant van je gehoord heeft)
-Demografische informatie (leeftijd, geslacht,…)
-Persoonlijke informatie (de namen van hun kinderen, hobby’s,…)
-Persoonlijke & relationele informatie (data over persoonlijk contact met de klant)
-Aankoopgeschiedenis (welke producten hebben ze in het verleden aangekocht)Die informatie kan de leidraad zijn om je contactenlijst te segmenteren en de e-mailcommunicatie te personaliseren. Hier geven we mee hoe je die informatie kan aanwenden.
-Sorteer aan de hand van de postcode. Dat geeft de gelegenheid om je e-mailcampagnes locatiegebonden te maken.
-Je hebt verschillende kanalen om je klant te bereiken en het succes van je campagne te verhogen (telefoon, e-mail, post).Klantenstatus
-Voor weinig ‘actieve’ klanten kan je een e-mailcampagne op touw zetten met extra speciale promoties.
-Beloon loyale klanten. Dat kan door een private sale-uitnodiging uit te sturen.Lead source
-Identificeer de beste promotionele strategieën.
-Beloon diegenen die aan jou gerefereerd hebben.Demografische informatie
-Pas je e-mailcampagne aan aan een mannelijk of vrouwelijk publiek.
-Familie-aanbiedingen.
-Target de campagne op verschillende leeftijdsgroepen.
Persoonlijke en relationele informatie
-Informatie om je te helpen bepalen welke campagne relevant is voor welke klant (als je hem bestookt met te veel irrelevante campagnes, haakt hij af).
-Contactgeschiedenis om op te sporen hoe de klantenrelatie verloopt en welke binding de klant heeft met de onderneming.
Aankoopgeschiedenis
-Target de klanten met een specifiek product dat aansluit bij hun interesses.
-Stel je productassortiment voor aan klanten die nog geen aankoop hebben gedaan.
-Plan herinneringsmails in.
Die informatie staat toe dat je heel wat meer flexibel kunt zijn in de e-mailcommunicatie. Door te spelen met verschillende manieren om te segmenteren, verhoog je je slaagkansen. In de volgende blogpost bespreken we een aantal alternatieven om aan die klanteninformatie te geraken.