Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
List Building, Strategie, Targeting

Opbouwen van een contactendatabase: kwaliteit vs kwantiteit

E-mailmarketing start altijd bij het opbouwen van een contactendatabase. Houd daarbij rekening dat kwaliteit primeert boven kwantiteit. Lees hier hoe je een kwalitatieve adressenlijst opbouwt.

Laten we beginnen bij het begin. Een kwalitatieve contactendatabase start bij een kwalitatief opt-in formulier. Stel geen overbodige vragen, maar vraag naar de gegevens die nodig zijn om de e-mailcorrespondentie en aanbiedingen te personaliseren.Informatie die misschien van pas kan komen is:
-Contactinformatie (met e-mail op kop)
-Klantenstatus (hoe verhoudt de klant zich met de rest van het klantenbestand)
-Lead source (via wie of wat de klant van je gehoord heeft)
-Demografische informatie (leeftijd, geslacht,…)
-Persoonlijke informatie (de namen van hun kinderen, hobby’s,…)
-Persoonlijke & relationele informatie (data over persoonlijk contact met de klant)
-Aankoopgeschiedenis (welke producten hebben ze in het verleden aangekocht)Die informatie kan de leidraad zijn om je contactenlijst te segmenteren en de e-mailcommunicatie te personaliseren. Hier geven we mee hoe je die informatie kan aanwenden.
Contactinformatie

-Sorteer aan de hand van de postcode. Dat geeft de gelegenheid om je e-mailcampagnes locatiegebonden te maken.
-Je hebt verschillende kanalen om je klant te bereiken en het succes van je campagne te verhogen (telefoon, e-mail, post).Klantenstatus

-Voor weinig ‘actieve’ klanten kan je een e-mailcampagne op touw zetten met extra speciale promoties.
-Beloon loyale klanten. Dat kan door een private sale-uitnodiging uit te sturen.Lead source

-Identificeer de beste promotionele strategieën.
-Beloon diegenen die aan jou gerefereerd hebben.Demografische informatie

-Pas je e-mailcampagne aan aan een mannelijk of vrouwelijk publiek.
-Familie-aanbiedingen.
-Target de campagne op verschillende leeftijdsgroepen.

Persoonlijke en relationele informatie

-Informatie om je te helpen bepalen welke campagne relevant is voor welke klant (als je hem bestookt met te veel irrelevante campagnes, haakt hij af).
-Contactgeschiedenis om op te sporen hoe de klantenrelatie verloopt en welke binding de klant heeft met de onderneming.

Aankoopgeschiedenis

-Target de klanten met een specifiek product dat aansluit bij hun interesses.
-Stel je productassortiment voor aan klanten die nog geen aankoop hebben gedaan.
-Plan herinneringsmails in.

Die informatie staat toe dat je heel wat meer flexibel kunt zijn in de e-mailcommunicatie. Door te spelen met verschillende manieren om te segmenteren, verhoog je je slaagkansen. In de volgende blogpost bespreken we een aantal alternatieven om aan die klanteninformatie te geraken.

mrt 11, 2011Thomas Vangelooven
Previous storyDe ideale e-mailcampagne in praktijk: de dont'sNext storyVier methodes om je contactenlijst te laten groeien
Home Opbouwen van een contactendatabase: kwaliteit vs kwantiteit
12 jaar geleden List Building, Strategie, Targeting430
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Flexmail TV, Inspiratie!, List Building, Strategie, Targeting

Flexmail TV: Hoe verstuur je gerichte en relevante e-mailcommunicatie

E-mailcampagnes opzetten kan een grote uitdaging zijn. Contacten weten precies wat ze willen, en hebben meer dan ooit controle over wat er in hun inbox verschijnt. Toch blijft e-mail een zeer succesvolle marketing tool, mits je de juiste strategie hanteert. In deze aflevering van Flexmail TV delen we enkele tactieken om je te helpen. Zo […]

Tips, Trends

Wat kunnen we van LinkedIn leren?

Deze week trok Facebook de stekker uit haar e-mailplatform. LinkedIn daarentegen doet net het omgekeerde. Ze brengt haar gesponsorde InMail naar het mobiele platform. mrt 7, 2014Ann Flipkens

E-commerce, E-mailmarketing, Reporting, Strategie

Het leven van een e-mailcampagne

In het e-mailplatform van Flexmail zal iedere account straks een nieuw dashboard zien verschijnen. Het plaatst op een ordelijke wijze een reeks relevante cijfers waarmee je niet alleen je e-marketing kan aanscherpen, maar ook je complete sales kan bijsturen. apr 5, 2013Thomas Vangelooven

context, E-mailmarketing, Personalisatie, Social media, Strategie

E-mail als eerste kanaal, maar contact wil wel kiezen.

Dat is het besluit van een recent onderzoek van het Amerikaanse MarketingSherpa eind 2015, waarbij gepeild werd hoe een consument het liefst aanbiedingen zou ontvangen. mrt 3, 2016Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, List Building, Personalisatie, Reporting, Strategie, Targeting

Nieuwste versie van Flexmail is er!

Wakker liggen is bijna niet meer nodig. De nieuwste versie van Flexmail is er bijna. Nog beter dan het nieuwe iOS7, want naast een verbeterde interface, bulkt deze update van tal van nuttige vernieuwingen. sep 20, 2013Ann Flipkens

Waar zet je de regie-aanduidingen in je e-mail?

Een e-mailbericht heeft naast de boodschap die je wil vertellen ook een aantal praktische elementen. Regie-aanduidingen zoals hoe zet ons in je ‘white list’ en bekijk dit bericht in je browser moeten ook een plekje vinden in je e-mail. jul 23, 2009Ann Flipkens

Moeiteloze één-op-ééncommunicatie met Contact Related Content

Segmentatie is heilzaam binnen de e-mailmarketingsector. Iedere hedendaagse e-marketeer begrijpt dat de consument van vandaag graag op zijn wenken wordt bediend. Hij wil niet zoek geraken in een kluwen van informatie. Hij eist content op maat op een dienblaadje. okt 19, 2011Michelle Dassen

Content, E-mailmarketing, Strategie

Een goede landingspagina vergt een goed recept!

Het is niet moeilijk om over de juiste e-marketing instrumenten te beschikken. Advertentie platformen van het type ‘betaal per klik’ en e-mail platformen hebben uiteindelijk maar één doel: actie genereren bij de prospecten en de klanten. Doorklikken naar schitterende aanbiedingen, aanvullende informatie op de website of een landingspagina om er maar enkele te noemen. jan […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,615

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,908

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail