Een voorbeeld uit het leven gegrepen. Bedrijf A neemt bedrijf B over. Tegenwoordig is dat dagelijkse kost. Als de overnemer er voor kiest om de huisstijl van bedrijf B te veranderen, dan wordt het opletten geblazen.
Want binnen de e-mailmarketing doe je zo iets niet ongestraft. Het oude bedrijf heeft jarenlang via haar e-commerce portaal e-marketing bedreven volgens de regels van de kunst. Wekelijks werd er een nieuwsbrief gestuurd naar de klanten. Een aanbieding in de onderwerpregel was de trigger om te openen. Afbeeldingen moesten de aanbieding illustreren, aparte tekst zorgde voor een verklaring.
Melding van verandering
En dan komt het ogenblik dat Bedrijf A het e-marketinggebeuren overneemt. De oude e-shop mag nog één keer een e-mail sturen met de boodschap dat ze verder gaan onder een andere vlag. Dat is al een eerste goede stap. Maar daarna loopt het mis. Bedrijf A hanteert een compleet andere tactiek.
Veranderen zonder nadenken
In een eerste stap veranderen ze het afzend adres van de nieuwsbrief in een adres van Bedrijf A. Alle inspanningen van de voorgaande e-marketeer om het afzendadres van hun nieuwsbrief in het adresboek van het contact te plaatsen gaan nu verloren. Afbeeldingen worden opeens niet meer automatisch geladen. De onderstaande afbeelding is het gevolg.
Alle herkenning is verdwenen
En dan is de nieuwe e-marketeer nog iets belangrijk vergeten! Er is geen alternatieve tekst voorzien bij de afbeeldingen. En dat kan wel eens zeer nefast zijn voor de open ratio’s. Zeker nu er voor geopteerd werd om alleen maar met afbeeldingen te werken. Alle tekst is weg. Een internaut die ‘s ochtends zijn inbox aan het uitkuisen is, heeft helemaal geen enkele trigger meer om het e-mailbericht te openen.
Doe geen moeite
Bovendien eindigt het e-mailbericht met een automatisch gegenereerde boodschap. Die vertelt doodleuk dat de gebruikte afzender een technisch adres is. Het heeft geen zin om hier e-mail naar toe te sturen. De oude e-marketeer van B zal dit niet leuk vinden. Jarenlang kanaliseerde hij reacties op het afzendadres van de nieuwsbrief naar de juiste lezers. Want dan was er ook een reden om dit adres op te nemen in het adresboek van het contact.
Maar wij zijn er van overtuigd dat echte e-marketeers dit bericht met een glimlach lezen. Zij trappen niet in deze valkuilen!