Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Strategie, Tips

Opletten als je van afzender verandert!

Een voorbeeld uit het leven gegrepen. Bedrijf A neemt bedrijf B over. Tegenwoordig is dat dagelijkse kost. Als de overnemer er voor kiest om de huisstijl van bedrijf B te veranderen, dan wordt het opletten geblazen.

Want binnen de e-mailmarketing doe je zo iets niet ongestraft. Het oude bedrijf heeft jarenlang via haar e-commerce portaal e-marketing bedreven volgens de regels van de kunst. Wekelijks werd er een nieuwsbrief gestuurd naar de klanten. Een aanbieding in de onderwerpregel was de trigger om te openen. Afbeeldingen moesten de aanbieding illustreren, aparte tekst zorgde voor een verklaring.

Melding van verandering
En dan komt het ogenblik dat Bedrijf A het e-marketinggebeuren overneemt. De oude e-shop mag nog één keer een e-mail sturen met de boodschap dat ze verder gaan onder een andere vlag. Dat is al een eerste goede stap. Maar daarna loopt het mis. Bedrijf A hanteert een compleet andere tactiek.

Veranderen zonder nadenken
In een eerste stap veranderen ze het afzend adres van de nieuwsbrief in een adres van Bedrijf A. Alle inspanningen van de voorgaande e-marketeer om het afzendadres van hun nieuwsbrief in het adresboek van het contact te plaatsen gaan nu verloren. Afbeeldingen worden opeens niet meer automatisch geladen. De onderstaande afbeelding is het gevolg.

Alle herkenning is verdwenen
En dan is de nieuwe e-marketeer nog iets belangrijk vergeten! Er is geen alternatieve tekst voorzien bij de afbeeldingen. En dat kan wel eens zeer nefast zijn voor de open ratio’s. Zeker nu er voor geopteerd werd om alleen maar met afbeeldingen te werken. Alle tekst is weg. Een internaut die ‘s ochtends zijn inbox aan het uitkuisen is, heeft helemaal geen enkele trigger meer om het e-mailbericht te openen.

Doe geen moeite
Bovendien eindigt het e-mailbericht met een automatisch gegenereerde boodschap. Die vertelt doodleuk dat de gebruikte afzender een technisch adres is. Het heeft geen zin om hier e-mail naar toe te sturen. De oude e-marketeer van B zal dit niet leuk vinden. Jarenlang kanaliseerde hij reacties op het afzendadres van de nieuwsbrief naar de juiste lezers. Want dan was er ook een reden om dit adres op te nemen in het adresboek van het contact.

Maar wij zijn er van overtuigd dat echte e-marketeers dit bericht met een glimlach lezen. Zij trappen niet in deze valkuilen!

nov 16, 2012Ann Flipkens
Previous storyWanneer moet je je bericht versturen?Next storyAlles wat je moet weten over timing
Home Opletten als je van afzender verandert!
10 jaar geleden Strategie, Tipsafzendadres, alternatieve tekst, e-mailmarketingtips345
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Mobile, Reporting, Tips, Trends

Differentieer je mobiel publiek

Naast de webbased e-mailclients zijn de mobiele lezers ook stevig aan hun opmars bezig. Dat creëert opnieuw een extra uitdaging voor de e-marketeer. Want e-mailberichten lezen op het kleine scherm is nu eenmaal anders dan op het reguliere computerscherm. sep 12, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Testing, Thema-mailings

Tijdsdruk en testen gaan niet samen…

Het einde van het jaar nadert en voor heel wat e-marketeers zijn dat nu net spannende dagen. En dan is blijkbaar het gevaar groot om even ‘snel snel’ de bulk weg te werken en een paar grote zonden te plegen tegen de spelregels van een goede e-mailmarketing praktijk. dec 5, 2012Ann Flipkens

Social media

Maak van Facebook Timeline een opportuniteit

Er is de voorbije dagen veel commotie ontstaan over de verplichte invoering van de Timeline Template van Facebook. Vanuit het oogpunt van je e-mailmarketingstrategie kan je met Timeline toch je voordeel doen. mrt 30, 2012Ann Flipkens

Content, Design, E-mailmarketing, Tips

Geef een helder signaal

Al te vaak krijg je e-mailmarketing berichten waar alle toeters en bellen uit de kast getrokken worden. Maar het is dan nog niet duidelijk wat er precies van de lezer verwacht wordt. mrt 21, 2012Thomas Vangelooven

Content, E-mailmarketing, Strategie

Heb je al nagedacht over je UVP?

Je ‘unique value proposition’ moet je toekomstige leden van je e-marketing lijst overtuigen hun e-mailadres achter te laten. Dit klinkt heel erg logisch. Maar heb je er zelf al over nagedacht? okt 10, 2012Ann Flipkens

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Strategie, Tips

Waar ligt je focus?

Het gros van de e-mailmarketeers focussen nog steeds op de aangroei van hun adreslijsten. Dat is natuurlijk een eerste vereiste voor een succesvolle e-mailmarketing. Maar is het niet beter je focus van tijd tot tijd te verschuiven? okt 31, 2012Thomas Vangelooven

Design

Respecteer de linkermarge!

Als je een e-mailbericht opmaakt, dan moet je met behoorlijk wat parameters rekening houden. Is de ‘call to action’ goed in de verf gezet, hebben de figuren allemaal een alternatieve tekst meegekregen? Vandaag voegen we een nieuwe aan de lijst toe. Hebben we de linkermarge gerespecteerd? jun 20, 2012Ann Flipkens

Content, Design, Strategie, Tips

Staat je merk sterk in je e-mailbericht?

Herkenning is in marketing een belangrijk element. Ook in e-mailmarketing geldt het principe dat een sterk merk staat voor een goede conversie. Maar hoe krijg je dit in die digitale wereld voor elkaar? Graag zetten we enkele tips op een rijtje. sep 19, 2012Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,513

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,833

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail