Een onderzoek van MarketingSherpa leert dat we ons geen zorgen hoeven te maken over steeds veralgemeende verplichting om alleen nog met opt-in e-mailadressen te werken. Ondanks iedereen de term economische crisis hoort galmen blijken e-marketing lijsten nog steeds spontaan te groeien.
Zakelijke omgeving
In de B2B omgeving blijken e-marketinglijsten redelijk stabiel tot licht groeiend te zijn. De verklaring is hier niet ver te zoeken. In de zakelijke wereld is communicatie via e-mail over het algemeen aanvaard en inschrijvers op een digitale nieuwsbrief hebben daar doorgaans een reden voor. Anderzijds is een expansieve aangroei van e-mailadressen weinig waarschijnlijk in een B2B omgeving waar meer bedrijven op de fles gaan, dan dat er bijkomen. Een status quo is zeker al een geruststelling. En eens de economie aantrekt, zal ook in je e-mail adressenpot de groei aantrekken.
Snel, sneller
Als je dieper in de cijfers graaft stelt MarketingSherpa vast dat in de eerste helft van dit jaar de groeilijsten ongeveer 20% extra opt-ins aantrokken. De lijsten die moesten inleveren deden dat gemiddeld aan de helft van het tempo van de groeiers. Hun conclusie is eenvoudig. Hoe kleiner een organisatie, hoe groter de groei. E-marketing lijsten van grotere organisaties die in de dalende trend terechtkwamen, deden het minder goed. Daar was de afname twee keer zo groot als hun kleine concullega’s. Maar met 67 procent winnende opt-in abonnementen en 30 procent stabiele lijsten heeft de e-marketing wereld zeker geen reden tot klagen.