De e-mailmarketeer moet steeds rekening houden met de correlatie tussen het rendement en de verzendfrequentie. We weten immers van consumentenstudies dat te veel e-mails versturen, de berichten naar de spamfilter kunnen verwijzen. Een optimale verzendfrequentie kan daarentegen het potentiële rendement gevoelig de hoogte injagen.
Deze grafiek die we terugvonden op Email-marketing-reports.com geeft een eenvoudige weergave van de correlatie tussen succes en de verzendfrequentie.
Als je op punt A start dan krijg je oorspronkelijk meer winsten als je de frequentie opvoert. Op punt B bereik je uiteindelijk het optimale frequentieniveau. Wanneer dat punt overschreden wordt, kan dat een behoorlijke impact hebben op de ‘verzadiging’ van de abonnee, zodat je rendement daalt.
Kantelmoment
Bij punt D bereik je het kantelmoment waar je te veel e-mails naar je contacten verstuurt, zodat die de berichten rapporteren als spam. De grafiek geeft dan ook aan dat je opbrengsten een vrije val nemen.
Evenwicht
De grafiek geeft weer dat e-mail marketing een voortdurende evenwichtsoefening is tussen het rendement en de verzendfrequentie. Voor meeste professionelen betekent dat dat de frequentie zo dicht mogelijk punt D moet benaderen. Maar de grafiek is het daar niet mee eens.
Kosten
Het optimale niveau bevindt zich op punt B. De truc hierbij is dat je als e-marketeer goed moeten weten waar je je op de curve bevindt. Houd hierbij in het achterhoofd dat de kosten van het te weinig verzenden van e-mails veel kleiner is dan het te veel versturen. Eenmaal op de blacklist ben je die contact immers kwijt.
Uitdaging
Het optimaliseren van de verzendfrequentie kan betekenen dat je meer of minder e-mails moet verzenden, dat je niets hoeft te ondernemen of dat je alle drie zult moeten doen. Je contacten reageren immers heel anders op het verkrijgen van e-mails. Het is dan ook de uitdaging voor de e-marketeer om de verschillende groepen in zijn contactenlijsten te identificeren, die beter zouden reageren op een aanpassing in de verzendfrequentie.
Waarde
Voor diegenen die de evenwichtsoefening aan hun voorbij willen laten gaan is er nog een oplossing voor het optimaliseren van de verzendfrequentie: het toevoegen van waarde aan je e-mailbericht. Hoe meer je je e-mails waardevol maakt, hoe meer je er kan verzenden en hoe meer je er reactie van krijgt. Kortom, je kan de frequentie dus verhogen zolang je rekening houdt met de noden van je publiek.