Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Reporting, Strategie, Testing, Thema-mailings, Tips

Opvallende stijging van leespercentages tijdens zomermaanden

De zomervakantie is de periode waarin veel marketeers hun e-mailmarketingverkeer op een lager pitje zetten. Ze gaan er immers vanuit dat een groot deel van hun lezers op vakantie zijn. Maar eigenlijk lopen ze hier een unieke gelegenheid mis om écht op te vallen.

Het Flexmail team heeft de cijfers van alle gebruikers van de afgelopen maand eens onder de loep genomen. De conclusie is opvallend: ondanks het feit dat lezers op vakantie gaan, neemt de algemene openratio toe. Marketeers die de inspanning doen om tijdens de zomermaanden een campagne te lanceren, worden er dus voor beloond.

Verklaring
Natuurlijk is de bijdrage van mobile devices niet te onderschatten. Vele vakantiegangers nemen hun smartphone mee op reis en checken er regelmatig hun mails. Maar dat is niet de enige verklaring voor de stijging. Tijdens de zomermaanden is er minder e-mailverkeer. De kans dat je campagne eruit gaat springen is dus veel groter.

Komkommertijd
We maken even de vergelijking met zomerse persconferenties. Wanneer je via een persconferentie een nieuwtje naar buiten wilt brengen, is het in bepaalde gevallen verstandig om te wachten tot de nieuwsluwe zomermaanden. Dan is er immers minder nieuws. Je hebt dan meer kans dat je aankondiging de voorpagina’s haalt.

Met e-mailmarketing is het net zo. De kunst zit er altijd in om je e-mailcampagne op het juiste moment te versturen. Dat bepaalt voor een groot deel het succes van je campagne. Een aantal keer per jaar zijn er unieke momenten die extra gunstig zijn voor bepaalde campagnes. De maand december is zo traditioneel een goede verkoopmaand, terwijl de lente het ideale tijdstip is om je nieuwe producten voor te stellen. Ook de zomervakantie is zo’n moment, net omdat je concurrenten daar misschien anders over denken…

Stand out from the crowd
Met een interessante en relevante aanbieding kan je je lezers zeker en vast boeien. Uitdaging is natuurlijk om je mail echt te laten opvallen. Overweeg dus eens de lay-out van je e-mailbericht te laten aansluiten bij je aanbieding. Of geef je mail een echt zomersfeertje mee. En vergeet natuurlijk die belangrijke onderwerpregel niet!

Action time – Was dit artikel nuttig voor jou? Wat doe jij om je doelgroep te activeren tijdens de zomermaanden? Laat het ons weten in de reacties.

jul 26, 2012Thomas Vangelooven
Previous storyWat als de extensie van het e-mailadres verandert?Next storyHoe vaak is te vaak?
Home Opvallende stijging van leespercentages tijdens zomermaanden
8 jaar geleden E-mailmarketing, Reporting, Strategie, Testing, Thema-mailings, Tipse-mail marketing resultaten, e-mailmarketing, e-mailmarketing blog, leespercentages, nieuwsbrieven, open ratio, openratio, zomer796
Thomas Vangelooven
Twitter
Comments: 2
  1. Ann
    8 jaar geleden

    Nooit zo over nagedacht ! Het overwegen waard !

    • Thomas Vangelooven
      8 jaar geleden

      Zeer begrijpelijk Ann! We denken allemaal dat het niet nuttig is om campagnes te versturen tijdens de zomermaanden, omdat we bang zijn dat we minder gelezen worden. Maar het is een leuke kans om nog eens extra op te vallen 🙂

De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Content, E-mailmarketing, List Building, Reporting, Strategie, Targeting, Tips

Beloven doet lezen

Je kent de routine. We schrijven een bericht met relevante inhoud. We bedenken daar ook ineens een goede onderwerpregel bij. En toch blijft de leesratio beneden de verwachting. Tijd om eens in de toverdoos te rammelen… okt 17, 2012Ann Flipkens

Cases, Events, Tips

Grote belangstelling voor Flexmail Summer School

Deze week vond de eerste editie van de Flexmail Summer School plaats. Onmiddellijk mogen we spreken van een geslaagde editie. Een tot de nok toe gevulde zaal met leergierige toehoorders luisterden naar de workshops die gebracht werden door Silvie Mussen van Flexmail en Kris Pattyn van Koppa Digitale Media. aug 30, 2012Thomas Vangelooven

Strategie, Tips, Trends

Meten is weten: AB testing

De gouden tip binnen marketing bestaat niet. Testen is de enige oplossing. Zo ook bij e-mail marketing, optimaliseer je berichten door testing en leer uit je fouten. In ons platform kan je kiezen welk onderdeel je wil testen.  Daarna kies je je testgroepen en laat je de winnaar van de test automatisch naar de rest […]

List Building, Strategie, Tips

Tip: Al je voordelen op een landingspagina

Elk e-mailbericht heeft haar vormelijke kenmerken. De uitschrijflink is hiervan een geschikt voorbeeld. Een link naar een contactpagina zie je steeds vaker verschijnen. Maar nog een beetje meer experimenteren op dit vlak kan nooit kwaad. dec 14, 2012Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, List Building, Testing, Tips

Gooi eens rond met inschrijfmogelijkheden op je website

Je e-mailmarketing lijst laten aangroeien met relevante adressen is een continu proces. Je moet je potentiële lezers op elk mogelijk moment confronteren met de mogelijkheid om in te schrijven op je e-marketinglijst. Er zijn een reeks klassieke plekken die we reeds  in deze blog bespraken, maar vandaag brengen we een nieuwe. okt 3, 2012Ann Flipkens

Cases, E-commerce, E-mailmarketing

E-commerce en e-mailmarketing, vier valkuilen om niet in te trappen

Dat je aan een e-shop een uitgekiende e-mailstrategie verbindt, dat lijkt wel erg logisch. Maar blijkbaar is het niet evident om dit op de juiste manier aan te pakken. Dat leert een recent onderzoek van het Nederlandse blad ‘Retailtrends’. mrt 16, 2012Ann Flipkens

E-commerce, List Building

Welke lijstgroeitechniek past bij jouw sector?

Lijstgroei houdt vele e-mailmarketeers uit hun slaap. Wanneer een contactendatabase stagneert, kan dat wel eens hetzelfde betekenen voor de verkoop omdat nieuwe abonnees vaak actiever zijn dan oudere. Ontdek hier de drie meest efficiënte technieken. jan 25, 2012Michelle Dassen

Moeiteloze één-op-ééncommunicatie met Contact Related Content

Segmentatie is heilzaam binnen de e-mailmarketingsector. Iedere hedendaagse e-marketeer begrijpt dat de consument van vandaag graag op zijn wenken wordt bediend. Hij wil niet zoek geraken in een kluwen van informatie. Hij eist content op maat op een dienblaadje. okt 19, 2011Michelle Dassen

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,656

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail