Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Reporting, Strategie, Testing, Thema-mailings, Tips

Opvallende stijging van leespercentages tijdens zomermaanden

De zomervakantie is de periode waarin veel marketeers hun e-mailmarketingverkeer op een lager pitje zetten. Ze gaan er immers vanuit dat een groot deel van hun lezers op vakantie zijn. Maar eigenlijk lopen ze hier een unieke gelegenheid mis om écht op te vallen.

Het Flexmail team heeft de cijfers van alle gebruikers van de afgelopen maand eens onder de loep genomen. De conclusie is opvallend: ondanks het feit dat lezers op vakantie gaan, neemt de algemene openratio toe. Marketeers die de inspanning doen om tijdens de zomermaanden een campagne te lanceren, worden er dus voor beloond.

Verklaring
Natuurlijk is de bijdrage van mobile devices niet te onderschatten. Vele vakantiegangers nemen hun smartphone mee op reis en checken er regelmatig hun mails. Maar dat is niet de enige verklaring voor de stijging. Tijdens de zomermaanden is er minder e-mailverkeer. De kans dat je campagne eruit gaat springen is dus veel groter.

Komkommertijd
We maken even de vergelijking met zomerse persconferenties. Wanneer je via een persconferentie een nieuwtje naar buiten wilt brengen, is het in bepaalde gevallen verstandig om te wachten tot de nieuwsluwe zomermaanden. Dan is er immers minder nieuws. Je hebt dan meer kans dat je aankondiging de voorpagina’s haalt.

Met e-mailmarketing is het net zo. De kunst zit er altijd in om je e-mailcampagne op het juiste moment te versturen. Dat bepaalt voor een groot deel het succes van je campagne. Een aantal keer per jaar zijn er unieke momenten die extra gunstig zijn voor bepaalde campagnes. De maand december is zo traditioneel een goede verkoopmaand, terwijl de lente het ideale tijdstip is om je nieuwe producten voor te stellen. Ook de zomervakantie is zo’n moment, net omdat je concurrenten daar misschien anders over denken…

Stand out from the crowd
Met een interessante en relevante aanbieding kan je je lezers zeker en vast boeien. Uitdaging is natuurlijk om je mail echt te laten opvallen. Overweeg dus eens de lay-out van je e-mailbericht te laten aansluiten bij je aanbieding. Of geef je mail een echt zomersfeertje mee. En vergeet natuurlijk die belangrijke onderwerpregel niet!

Action time – Was dit artikel nuttig voor jou? Wat doe jij om je doelgroep te activeren tijdens de zomermaanden? Laat het ons weten in de reacties.

jul 26, 2012Thomas Vangelooven
Previous storyWat als de extensie van het e-mailadres verandert?Next storyHoe vaak is te vaak?
Home Opvallende stijging van leespercentages tijdens zomermaanden
11 jaar geleden E-mailmarketing, Reporting, Strategie, Testing, Thema-mailings, Tipse-mail marketing resultaten, e-mailmarketing, e-mailmarketing blog, leespercentages, nieuwsbrieven, open ratio, openratio, zomer908
Thomas Vangelooven
Twitter
Comments: 2
  1. Ann
    11 jaar geleden

    Nooit zo over nagedacht ! Het overwegen waard !

    • Thomas Vangelooven
      11 jaar geleden

      Zeer begrijpelijk Ann! We denken allemaal dat het niet nuttig is om campagnes te versturen tijdens de zomermaanden, omdat we bang zijn dat we minder gelezen worden. Maar het is een leuke kans om nog eens extra op te vallen 🙂

De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Cases, Design, Thema-mailings, Tips

Volg deze gids en blink uit in de e-mailgekte

Met de eindejaarsfeesten voor de deur wordt de concurrentie tussen bedrijven opgevoerd. Als e-mailmarketeer slaag je erin om de klant rechtstreeks te bereiken, maar daar hebben je concullega’s ook vast aan gedacht. Ontdek hier hoe je kan opvallen tussen alle andere e-mails. dec 7, 2011Ann Flipkens

Flexmailwebsite goed onthaald op DMF 2011

Enkele dagen voor DMF 2011, dé vakbeurs voor interactieve marketing, heeft Flexmail de nieuwe website gelanceerd. Zo konden we meteen al polsen naar de meningen bij de bezoekers van de beurs. De feedback was veelbelovend. okt 13, 2011Ann Flipkens

List Building, Strategie, Tips

Tip: Al je voordelen op een landingspagina

Elk e-mailbericht heeft haar vormelijke kenmerken. De uitschrijflink is hiervan een geschikt voorbeeld. Een link naar een contactpagina zie je steeds vaker verschijnen. Maar nog een beetje meer experimenteren op dit vlak kan nooit kwaad. dec 14, 2012Thomas Vangelooven

List Building

Dag Hotmail, welkom aan Outlook.com

Als we dachten dat op het vlak van de webbased e-mail de posities op de markt ingenomen waren, dan waren we grondig fout. Met de strategische beslissing om Hotmail om te vormen naar Outlook.com heeft Microsoft de aanval ingezet op Gmail. En het is meer dan alleen maar een naamsverandering! aug 2, 2012Ann Flipkens

Trends

Wat brengt 2012 voor de e-mailmarketeer?

Naar jaarlijkse gewoonte blikken e-mailmarketeers graag vooruit op wat het nieuwe jaar in petto heeft. Neem hier zelf eens een kijkje in onze glazen bol. dec 16, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing

E-mailmarketing, waarom doen we het?

Het Amerikaanse marketingsherpa houdt al jaren de vinger aan de pols in e-marketingland. Met hun onderzoek leggen zij regelmatig de wortels bloot van nieuwe trends in e-mailmarketing. Zo hebben ze bij ‘Chief Marketing Officers’ gepeild naar het waarom. mrt 14, 2012Ann Flipkens

Strategie

Organiseer je e-mailmarketing met het gebruikersbeheer

E-mailmarketing is een opdracht waar vaak meerdere medewerkers in het bedrijf mee bezig zijn. Om te verzekeren dat er een soort van ‘controle’ wordt ingebouwd, kan je met e-mailmarketingplatform Flexmail de gebruikers beheren.   okt 28, 2011Michelle Dassen

E-mailmarketing, List Building, Testing, Tips

Gooi eens rond met inschrijfmogelijkheden op je website

Je e-mailmarketing lijst laten aangroeien met relevante adressen is een continu proces. Je moet je potentiële lezers op elk mogelijk moment confronteren met de mogelijkheid om in te schrijven op je e-marketinglijst. Er zijn een reeks klassieke plekken die we reeds  in deze blog bespraken, maar vandaag brengen we een nieuwe. okt 3, 2012Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,758

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail