Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Reporting, Strategie, Testing, Thema-mailings, Tips

Opvallende stijging van leespercentages tijdens zomermaanden

De zomervakantie is de periode waarin veel marketeers hun e-mailmarketingverkeer op een lager pitje zetten. Ze gaan er immers vanuit dat een groot deel van hun lezers op vakantie zijn. Maar eigenlijk lopen ze hier een unieke gelegenheid mis om écht op te vallen.

Het Flexmail team heeft de cijfers van alle gebruikers van de afgelopen maand eens onder de loep genomen. De conclusie is opvallend: ondanks het feit dat lezers op vakantie gaan, neemt de algemene openratio toe. Marketeers die de inspanning doen om tijdens de zomermaanden een campagne te lanceren, worden er dus voor beloond.

Verklaring
Natuurlijk is de bijdrage van mobile devices niet te onderschatten. Vele vakantiegangers nemen hun smartphone mee op reis en checken er regelmatig hun mails. Maar dat is niet de enige verklaring voor de stijging. Tijdens de zomermaanden is er minder e-mailverkeer. De kans dat je campagne eruit gaat springen is dus veel groter.

Komkommertijd
We maken even de vergelijking met zomerse persconferenties. Wanneer je via een persconferentie een nieuwtje naar buiten wilt brengen, is het in bepaalde gevallen verstandig om te wachten tot de nieuwsluwe zomermaanden. Dan is er immers minder nieuws. Je hebt dan meer kans dat je aankondiging de voorpagina’s haalt.

Met e-mailmarketing is het net zo. De kunst zit er altijd in om je e-mailcampagne op het juiste moment te versturen. Dat bepaalt voor een groot deel het succes van je campagne. Een aantal keer per jaar zijn er unieke momenten die extra gunstig zijn voor bepaalde campagnes. De maand december is zo traditioneel een goede verkoopmaand, terwijl de lente het ideale tijdstip is om je nieuwe producten voor te stellen. Ook de zomervakantie is zo’n moment, net omdat je concurrenten daar misschien anders over denken…

Stand out from the crowd
Met een interessante en relevante aanbieding kan je je lezers zeker en vast boeien. Uitdaging is natuurlijk om je mail echt te laten opvallen. Overweeg dus eens de lay-out van je e-mailbericht te laten aansluiten bij je aanbieding. Of geef je mail een echt zomersfeertje mee. En vergeet natuurlijk die belangrijke onderwerpregel niet!

Action time – Was dit artikel nuttig voor jou? Wat doe jij om je doelgroep te activeren tijdens de zomermaanden? Laat het ons weten in de reacties.

jul 26, 2012Thomas Vangelooven
Previous storyWat als de extensie van het e-mailadres verandert?Next storyHoe vaak is te vaak?
Home Opvallende stijging van leespercentages tijdens zomermaanden
10 jaar geleden E-mailmarketing, Reporting, Strategie, Testing, Thema-mailings, Tipse-mail marketing resultaten, e-mailmarketing, e-mailmarketing blog, leespercentages, nieuwsbrieven, open ratio, openratio, zomer864
Thomas Vangelooven
Twitter
Comments: 2
  1. Ann
    10 jaar geleden

    Nooit zo over nagedacht ! Het overwegen waard !

    • Thomas Vangelooven
      10 jaar geleden

      Zeer begrijpelijk Ann! We denken allemaal dat het niet nuttig is om campagnes te versturen tijdens de zomermaanden, omdat we bang zijn dat we minder gelezen worden. Maar het is een leuke kans om nog eens extra op te vallen 🙂

De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  

Moeten we terug naar de goede oude tekstversie?

Heel wat internetplatformen bouwen steeds verder aan hun filters om binnenkomende e-mail af te handelen. Ook de afbeeldingen, die je in een e-mailbericht stopt, worden door die filters beoordeeld. jun 15, 2012Thomas Vangelooven

E-commerce

De bijbel voor de e-mailmarketeer

Onderzoeksbureau Nielsen heeft een interessant onderzoek uitgevoerd naar het onlineshopgedrag van 25.000 consumenten in 51 landen. Met andere woorden heeft het bureau hier min of meer de bijbel voor de e-mailmarketeer geschreven. nov 16, 2011Michelle Dassen

Content, E-mailmarketing, List Building, Reporting, Strategie, Targeting, Tips

Beloven doet lezen

Je kent de routine. We schrijven een bericht met relevante inhoud. We bedenken daar ook ineens een goede onderwerpregel bij. En toch blijft de leesratio beneden de verwachting. Tijd om eens in de toverdoos te rammelen… okt 17, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, Mobile, Strategie, Trends

Service voor de mobiele lezers

Smartphones veroveren de wereld. Daar is iedere e-marketeer zich van bewust. Afhankelijk van de bron, citeert men cijfers die zeggen dat 40 tot 50 procent van de mobiele telefoontoestellen tot die categorie behoren. Een smartphone dient niet alleen om te bellen. Het wordt in tweede instantie gebruikt om e-mail te lezen. mei 4, 2012Ann Flipkens

Content, Targeting, Tips

Stuur eens een cursus uit!

Met e-mailmarketing kan je veel meer dan occasioneel een e-mailbericht versturen. En zelfs dat e-mailbericht kan meer vormen aannemen dan dat je denkt. Waarom niet eens een cursus organiseren met je e-mailplatform? mrt 28, 2012Ann Flipkens

List Building

Hoe creëer je overzicht in je onoverzichtelijke B2B-gegevens?

Beurzen en netwerkevenementen zijn dé gelegenheden voor het verzamelen van B2B-gegevens. Door de jaren heen hebben marketeers honderden tot soms zelfs duizenden contacten gelegd. Dat zijn natuurlijk een hoop visitekaartjes. In deze blog geven we een aantal tips hoe je orde kan scheppen in de chaos. jan 18, 2012Thomas Vangelooven

E-mailmarketing

E-mailmarketing, waarom doen we het?

Het Amerikaanse marketingsherpa houdt al jaren de vinger aan de pols in e-marketingland. Met hun onderzoek leggen zij regelmatig de wortels bloot van nieuwe trends in e-mailmarketing. Zo hebben ze bij ‘Chief Marketing Officers’ gepeild naar het waarom. mrt 14, 2012Ann Flipkens

Cases, Events, Tips

Grote belangstelling voor Flexmail Summer School

Deze week vond de eerste editie van de Flexmail Summer School plaats. Onmiddellijk mogen we spreken van een geslaagde editie. Een tot de nok toe gevulde zaal met leergierige toehoorders luisterden naar de workshops die gebracht werden door Silvie Mussen van Flexmail en Kris Pattyn van Koppa Digitale Media. aug 30, 2012Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,513

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,833

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail