De zomervakantie is de periode waarin veel marketeers hun e-mailmarketingverkeer op een lager pitje zetten. Ze gaan er immers vanuit dat een groot deel van hun lezers op vakantie zijn. Maar eigenlijk lopen ze hier een unieke gelegenheid mis om écht op te vallen.
Het Flexmail team heeft de cijfers van alle gebruikers van de afgelopen maand eens onder de loep genomen. De conclusie is opvallend: ondanks het feit dat lezers op vakantie gaan, neemt de algemene openratio toe. Marketeers die de inspanning doen om tijdens de zomermaanden een campagne te lanceren, worden er dus voor beloond.
Verklaring
Natuurlijk is de bijdrage van mobile devices niet te onderschatten. Vele vakantiegangers nemen hun smartphone mee op reis en checken er regelmatig hun mails. Maar dat is niet de enige verklaring voor de stijging. Tijdens de zomermaanden is er minder e-mailverkeer. De kans dat je campagne eruit gaat springen is dus veel groter.
Komkommertijd
We maken even de vergelijking met zomerse persconferenties. Wanneer je via een persconferentie een nieuwtje naar buiten wilt brengen, is het in bepaalde gevallen verstandig om te wachten tot de nieuwsluwe zomermaanden. Dan is er immers minder nieuws. Je hebt dan meer kans dat je aankondiging de voorpagina’s haalt.
Met e-mailmarketing is het net zo. De kunst zit er altijd in om je e-mailcampagne op het juiste moment te versturen. Dat bepaalt voor een groot deel het succes van je campagne. Een aantal keer per jaar zijn er unieke momenten die extra gunstig zijn voor bepaalde campagnes. De maand december is zo traditioneel een goede verkoopmaand, terwijl de lente het ideale tijdstip is om je nieuwe producten voor te stellen. Ook de zomervakantie is zo’n moment, net omdat je concurrenten daar misschien anders over denken…
Stand out from the crowd
Met een interessante en relevante aanbieding kan je je lezers zeker en vast boeien. Uitdaging is natuurlijk om je mail echt te laten opvallen. Overweeg dus eens de lay-out van je e-mailbericht te laten aansluiten bij je aanbieding. Of geef je mail een echt zomersfeertje mee. En vergeet natuurlijk die belangrijke onderwerpregel niet!
Action time – Was dit artikel nuttig voor jou? Wat doe jij om je doelgroep te activeren tijdens de zomermaanden? Laat het ons weten in de reacties.