Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-commerce

Pik in op achtergelaten winkelkarren

Bedrijven besteden te veel aandacht aan kwantiteit en te weinig aan kwaliteit wanneer het gaat over e-mailmarketing. Nochtans komt een onderzoek van Silverpop tot de conclusie dat relevante e-mails, die inpikken op het gedrag dat de consument op een bepaald moment stelt, een hoge Return On Investement (ROI) garanderen.

De cijfers zijn veelbetekenend. Een herinneringsbericht bij een achtergelaten winkelkar kan heel efficiënt zijn om de verkoop te bezegelen. Toch maken zulke relevante berichten slechts vijf procent uit van het volledige volume aan e-mailberichten dat bedrijven uitsturen. Dergelijke e-mails kunnen tegelijkertijd wel 25 tot 40 procent meer inkomsten opleveren.

Aandachtstrekker

Tot nog toe past slechts 15 tot 20 procent van de handelaars de bovengenoemde tactiek voor de achtergelaten winkelkarren toe. Dat is een gemiste kans. Door de klant op te volgen met een herinneringsbericht, trek je opnieuw zijn aandacht.

Bewaar

Je kan bijvoorbeeld een link toevoegen waarbij de consument terug inpikt op de plek waar hij het verkoopproces heeft verlaten. Bewaar zijn winkelkar zodat hij niet opnieuw de producten moet opzoeken in de webshop.

Alternatieven

De tactiek is ook doeltreffend om een negatieve aankoopervaring om te buigen in een positieve. Een negatieve ervaring is er wanneer een product bijvoorbeeld niet meer in voorraad is. Een gepersonaliseerde e-mail kan dan soelaas bieden. Verontschuldig je voor het ongemak en maak van de communicatie gebruik om alternatieven aan te bieden.

Diversifieer

Maak de klant duidelijk dat je e-mailbericht zich onderscheidt van je traditionele e-mailmarketing. Als je aangeeft dat het hier om een persoonlijk bericht gaat, garandeer je een hoger open- en doorklikratio.

Opt-in

Belangrijk bij die tactiek is dat de klant een opt-in moet zijn. Zo niet haalt het weinig uit om hem een herinneringsmail te sturen. De klant zal het niet appreciëren en de website niet meer bezoeken. De methode is ook niet werkbaar voor het aanbieden van erotische producten.

feb 18, 2011Ann Flipkens
Previous storyE-mailenquêtes genereren waardevolle feedbackNext storySegmenteer je mailinglijsten voor meer relevantie
Home Pik in op achtergelaten winkelkarren
12 jaar geleden E-commerce330
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Cases, Content, Design, E-mailmarketing, Strategie, Tips

De ideale e-mailcampagne in praktijk: de dont’s

In deze blogpost borduren we verder op de e-mailcampagne van de universiteit van Arizona naar haar ledenbestand. Eerder bespraken we al de positieve elementen, vandaag stellen we enkele verbeteringen voor. mrt 9, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing, Personalisatie, Tips

Persoonlijke e-mail, kan dat oprecht?

We werken toch zo graag met persoonlijke berichten in onze e-mailmarketing. We zetten de naam van het contact in onze aanhef en we creëren een gemoedelijke sfeer. En daarmee gaan we scoren en de conversie tot ongekende hoogtes brengen. sep 25, 2013Ann Flipkens

E-mailmarketing, List Building, Targeting, Tips

Schrijf je soms een abonnee in lange winterslaap uit?

Wij houden graag onze e-marketinglijsten zo gevuld mogelijk. Ieder e-mailadres is een extra kans op conversie. Maar soms moeten we toch tegen onze natuur ingaan en zelf een adres uitschrijven. We zetten even enkele argumenten op een rijtje… jan 16, 2013Michelle Dassen

E-mailmarketing, Strategie, Trends

E-mailbarometer: E-mailmarketing blijft groeien!

Het begin van een traditie, de e-mailbarometer van Flexmail heeft nu haar eerste update achter de rug. Gestart eind 2013, volgde in het laatste kwartaal van 2014 een nieuwe bevraging naar het gebruik van e-mail als marketinginstrument in België. Vandaag zijn de cijfers bekend. feb 28, 2015Michelle Dassen

E-mailmarketing

Wees niet te happig!

Als je je klanten dagelijks (of toch bijna dagelijks ) trakteert op een e-mail, dan is de kans groot dat je in je statistieken een behoorlijke kloof ziet groeien tussen afgeleverd en daadwerkelijk gelezen. aug 25, 2009Thomas Vangelooven

Tips

Schilder met de alt-tag

Werken met afbeeldingen in een e-mailbericht is altijd een beetje gokken. Zeker als je als je de complete boodschap in prentjes wil verpakken. Heel wat e-mailclients hebben immers de optie ‘afbeeldingen voorvertonen’ standaard af staan. Toch is er een truc om over die drempel heen te stappen. apr 25, 2014Ann Flipkens

Content, Design, Hoe begin je met e-mailmarketing

Staat de essentie boven de vouw?

Het voorbeeld dat we hier opvoeren deed ons dadelijk aan de techniek van de krantenwereld denken. Soms kunnen we in de digitale wereld veel leren van de gedrukte wereld. Er is zoiets als de uitdrukking “boven de vouw”… jan 29, 2016Ann Flipkens

E-mailmarketing, Thema-mailings, Tips

Vergeet moederdag!

We hebben het allemaal geleerd. Sterke momenten in het jaar zijn ideale kapstokken om een e-mail actie op te zetten. Moederdag is en blijft voor vele e-marketeers hét moment om in actie te schieten. Maar doen ze dat ook goed? mei 3, 2013Michelle Dassen

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,618

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,909

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail