Bedrijven besteden te veel aandacht aan kwantiteit en te weinig aan kwaliteit wanneer het gaat over e-mailmarketing. Nochtans komt een onderzoek van Silverpop tot de conclusie dat relevante e-mails, die inpikken op het gedrag dat de consument op een bepaald moment stelt, een hoge Return On Investement (ROI) garanderen.
De cijfers zijn veelbetekenend. Een herinneringsbericht bij een achtergelaten winkelkar kan heel efficiënt zijn om de verkoop te bezegelen. Toch maken zulke relevante berichten slechts vijf procent uit van het volledige volume aan e-mailberichten dat bedrijven uitsturen. Dergelijke e-mails kunnen tegelijkertijd wel 25 tot 40 procent meer inkomsten opleveren.
Aandachtstrekker
Tot nog toe past slechts 15 tot 20 procent van de handelaars de bovengenoemde tactiek voor de achtergelaten winkelkarren toe. Dat is een gemiste kans. Door de klant op te volgen met een herinneringsbericht, trek je opnieuw zijn aandacht.
Bewaar
Je kan bijvoorbeeld een link toevoegen waarbij de consument terug inpikt op de plek waar hij het verkoopproces heeft verlaten. Bewaar zijn winkelkar zodat hij niet opnieuw de producten moet opzoeken in de webshop.
Alternatieven
De tactiek is ook doeltreffend om een negatieve aankoopervaring om te buigen in een positieve. Een negatieve ervaring is er wanneer een product bijvoorbeeld niet meer in voorraad is. Een gepersonaliseerde e-mail kan dan soelaas bieden. Verontschuldig je voor het ongemak en maak van de communicatie gebruik om alternatieven aan te bieden.
Diversifieer
Maak de klant duidelijk dat je e-mailbericht zich onderscheidt van je traditionele e-mailmarketing. Als je aangeeft dat het hier om een persoonlijk bericht gaat, garandeer je een hoger open- en doorklikratio.
Opt-in
Belangrijk bij die tactiek is dat de klant een opt-in moet zijn. Zo niet haalt het weinig uit om hem een herinneringsmail te sturen. De klant zal het niet appreciëren en de website niet meer bezoeken. De methode is ook niet werkbaar voor het aanbieden van erotische producten.