Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-commerce

Pik in op achtergelaten winkelkarren

Bedrijven besteden te veel aandacht aan kwantiteit en te weinig aan kwaliteit wanneer het gaat over e-mailmarketing. Nochtans komt een onderzoek van Silverpop tot de conclusie dat relevante e-mails, die inpikken op het gedrag dat de consument op een bepaald moment stelt, een hoge Return On Investement (ROI) garanderen.

De cijfers zijn veelbetekenend. Een herinneringsbericht bij een achtergelaten winkelkar kan heel efficiënt zijn om de verkoop te bezegelen. Toch maken zulke relevante berichten slechts vijf procent uit van het volledige volume aan e-mailberichten dat bedrijven uitsturen. Dergelijke e-mails kunnen tegelijkertijd wel 25 tot 40 procent meer inkomsten opleveren.

Aandachtstrekker

Tot nog toe past slechts 15 tot 20 procent van de handelaars de bovengenoemde tactiek voor de achtergelaten winkelkarren toe. Dat is een gemiste kans. Door de klant op te volgen met een herinneringsbericht, trek je opnieuw zijn aandacht.

Bewaar

Je kan bijvoorbeeld een link toevoegen waarbij de consument terug inpikt op de plek waar hij het verkoopproces heeft verlaten. Bewaar zijn winkelkar zodat hij niet opnieuw de producten moet opzoeken in de webshop.

Alternatieven

De tactiek is ook doeltreffend om een negatieve aankoopervaring om te buigen in een positieve. Een negatieve ervaring is er wanneer een product bijvoorbeeld niet meer in voorraad is. Een gepersonaliseerde e-mail kan dan soelaas bieden. Verontschuldig je voor het ongemak en maak van de communicatie gebruik om alternatieven aan te bieden.

Diversifieer

Maak de klant duidelijk dat je e-mailbericht zich onderscheidt van je traditionele e-mailmarketing. Als je aangeeft dat het hier om een persoonlijk bericht gaat, garandeer je een hoger open- en doorklikratio.

Opt-in

Belangrijk bij die tactiek is dat de klant een opt-in moet zijn. Zo niet haalt het weinig uit om hem een herinneringsmail te sturen. De klant zal het niet appreciëren en de website niet meer bezoeken. De methode is ook niet werkbaar voor het aanbieden van erotische producten.

feb 18, 2011Ann Flipkens
Previous storyE-mailenquêtes genereren waardevolle feedbackNext storySegmenteer je mailinglijsten voor meer relevantie
Home Pik in op achtergelaten winkelkarren
12 jaar geleden E-commerce327
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Strategie, Testing, Tips

Hoeveel tekens gebruik je?

Iedere e-marketeer moet een beetje een woordkunstenaar zijn. Want naast beeld, blijven woorden, zinnen en tekstparagrafen nog steeds een belangrijk onderdeel in de zoektocht naar conversie. mei 24, 2013Ann Flipkens

List Building

In de zomer kan je gerust even wat opruimen

In het hoogseizoen van de toeristische sector is het misschien wel laagseizoen in je e-marketing inspanningen. Dit is het ideale moment om je adressenlijsten eens van dichterbij te bekijken en daar wat onderhoudswerk op te verrichten. aug 6, 2010Thomas Vangelooven

Cases, Inspiratie!

Vraag even je lezer wat hij er van vindt…

Originele e-mailberichten trekken steeds onze aandacht. Vooral als er nieuwe ideeën in verwerkt zitten. We delen ze graag met onze gebruikers. In dit bericht van de Nederlandse postbezorger Sandd wordt vooral gefocust op  service als uniek verkoopargument. mrt 12, 2015Ann Flipkens

Cases, context, E-mailmarketing, Marketing automation, Personalisatie, Trends

Verkoop in winkel, startpunt van een e-mail scenario

We hebben ons laten verleiden door de nieuwe iPad Pro. Dus trokken we naar de Apple Store en lieten een exemplaar over de toonbank gaan. In het daaropvolgend gesprek stelt de verkoper van dienst achteloos wat vragen, die we al even achteloos beantwoorden. apr 22, 2016Ann Flipkens

Content, Design, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, List Building, Strategie, Testing, Tips

De checklist voor een goed inschrijfformulier

Of je nu al lang bezig bent met e-mailmarketing of er pas mee begint, iedereen wil graag zo veel mogelijk nieuwe inschrijvingen bemachtigen. Maar moedigt het inschrijfformulier op je website je bezoekers wel genoeg aan om in te schrijven? Met deze checklist kom je erachter!   jan 16, 2014Michelle Dassen

Inspiratie!, Strategie, Tips, Trends

Zeven verrassende blokken op een rij…

We zijn altijd op zoek naar e-mailberichten waar we iets van kunnen leren. Met deze van het doe-het-zelf computerprogramma Kano krijgen we weer wat nieuwe inzichten. Vooral de eerste blok is zeer uitzonderlijk. Het is een startpunt van een e-mail die vooral op het gevoel inwerkt. mrt 6, 2015Ann Flipkens

Cases, E-mailmarketing

G4S: “Flexmail is de basis van onze e-communicatie geworden”

G4S is wereldleider op het vlak van beveiligings- en veiligheidsoplossingen. Met meer dan 6.400 medewerkers in België en 625.000 in 125 landen is het een omvangrijke onderneming waar goed georganiseerde communicatie de levenslijn vormt voor een goede werking. Sinds 7 maanden werkt de Belgische afdeling met e-mailmarketingplatform Flexmail. feb 8, 2012Michelle Dassen

Testing

Weet je zeker dat je de perfecte e-mail verstuurt?

Een ruim aandeel van de digitale marketeers weten dat inderdaad zeker. Maar 37 procent van de e-marketeers weet het niet. Dat wees onlangs een e-mail bevraging  van het Amerikaanse eROI uit. sep 10, 2009Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,442

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,771

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail