Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, Content, context, Trends

Pik in op de media!

Media kan je vandaag veel ruimer zien dan alleen maar de gedrukte krant of het avondjournaal op televisie. Alles wat permanent aan leesbare berichten en zichtbare beelden gevoed wordt, kan je nu onder media sorteren. Daar horen dus ook de sociale media media bij, maar evenzeer de inbox van de e-mailclient.

capsules_rechtgezetNieuwsgaring voor de lezer is een samenspel van al die diverse kanalen. Als er een bepaalde discussie op gang getrokken wordt, zal hij vaak zelfs niet meer herinneren waar een bepaald (deel)bericht vandaan kwam. Hij heeft een mening gevormd aan de hand van de langs alle zijden aangereikte informatie. Elk puzzelstukje wordt door hem zelf samen gelegd. Daar is reeds uitgebreid onderzoek rond gevoerd.

Recht tegen je kernboodschap

Dat bedrijven beter dit principe goed in het achterhoofd houden toont ons voorbeeld van vandaag. Plots begonnen de media uitgebreid te berichten over enkele Duitse steden die de koffiecapsules in overheidsgebouwen verboden, wegens te belastend en niet duurzaam genoeg. In een enkel zinnetje werd wel een uitzondering gemaakt voor Nespresso, wegens recycleerbaar. Maar toen de andere kanalen het bericht begonnen door te zingen, verdween die kleine annotatie. Je moet het maar meemaken dat je eigenste unieke verkoopargument de grond wordt ingeboord.

Eigen berichtgeving

Tijd om dit eens grondig recht te zetten vond men bij Nespresso en ze stuurde haar eigen berichtgeving uit. Deze nieuwsbrief handelt alleen maar over de herbruikbaarheid van hun capsules. Let op, het woord koffie komt zelfs niet één keer voor in deze e-mail. Slechts twee berichten. De eerste gaat over het principe van de herbruikbaarheid. De tweede over het recyclage circuit dat opgezet is. Beide berichten kregen een grote Call-to-Action mee om het verhaal verder uit te diepen. Je ziet dat je als merk de media goed moet volgen.

Context mee sturen

Niet alleen wat er over je merk of product wordt geschreven, maar ook de ruimere context kan van belang zijn. Die context was hier negatief voor de uitvinder van de koffiecapsule. Dus via het e-mailkanaal hebben ze de berichtgeving mee gestuurd. Alleen is het goed om hiervoor een goede procedure achter de hand te houden. Deze ‘crisis’ communicatie was er snel. Maar visueel niet even geslaagd. Men vertrekt wel van de standaard template waar alle klassieke elementen reeds in verpakt zitten. Dat is goed. Maar er is toch een schoonheidsfoutje merkbaar. Let op het perfect afgewerkte eerste bericht en het vormelijke verschil in tekst en CTA in het tweede bericht.

feb 26, 2016Michelle Dassen
Previous storyMaak een nieuwe start door je marketing automation campagne tijdig te stoppenNext storyE-mail als eerste kanaal, maar contact wil wel kiezen.
Home Pik in op de media!
7 jaar geleden Cases, Content, context, Trends165
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Cases, Content, E-commerce, E-mailmarketing, Strategie

Is deze contentstrategie iets voor jou?

Productomschrijvingen zijn hip. Een korte maar krachtige tekst, die de afbeelding van je producten ondersteunt, moet volstaan om je publiek te overtuigen. Verras eens met een creatieve aanpak.  jun 24, 2011Ann Flipkens

List Building

Zijn uitschrijvers echt uitschrijvers?

Je stelt met zorg een e-mail lijst samen binnen je klantenkring. Of je beschikt over een mooie opt-in module op je webstek. Je ziet je mailinglijst aangroeien. Maar je ziet ook regelmatig dat e-mailadressen uitgeschreven worden. Heeft u zich al eens afgevraagd waarom deze adressen verdwijnen? jun 29, 2009Michelle Dassen

Cases, Design, Inspiratie!, Tips, Trends

Stuur eens een etalage op!

“Het oog doet eten”, een uitspraak die we allemaal kennen. Dat is de reden waarom sterrenchefs er voor zorgen dat hun gerechten niet alleen goed smaken, maar ook een streling voor het oog zijn. Waarom zouden we dat principe niet toepassen in e-mailmarketing. De e-mailchefs van 1dayfly en Monoqi doen het alvast. sep 11, 2016Michelle […]

Content, Strategie, Testing, Tips

Nog eens drie wijze lessen over onderwerpregels

Een goede onderwerpregel maakt het verschil tussen gelezen worden dan wel naar de vuilbak verwezen worden. Daarom kan men aan dit kleine deuropenertje niet genoeg aandacht besteden. Dat de onderwerpregel vooral kort moet zijn – 50 tekens roept men meestal – is geweten. Maar moet je de volle lengte wel gebruiken? jun 18, 2010Ann Flipkens

E-mailmarketing, List Building, Tips

Recupereer de verstrooide inschrijvers

We leven nu eenmaal in een jachtige wereld en daar spelen multimedia heerlijk op in. Maar als je je aandacht tegelijkertijd over drie plekken (smartphone, tablet en de wereld rondom je) moet verdelen, dan is een tikfout in de stijl van @teelnet.be of @gmail.cmo snel gemaakt… aug 10, 2012Ann Flipkens

Tips

Zorg voor een omleiding!

De nachtmerrie van iedere e-marketeer. Iedere campagne die je uitstuurt levert naast conversie ook gegarandeerd een reeks uitschrijvingen op. nov 22, 2013Thomas Vangelooven

E-mailmarketing

E-mail, of hoe je tegen een minimale kost, maximaal omzet kan halen

De meest waardevolle klanten heb je reeds in je vingertippen zitten. Met e-mailmarketing haal je het beste uit deze zakelijke relaties. sep 11, 2009Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Personalisatie, Tips

Persoonlijke e-mail, kan dat oprecht?

We werken toch zo graag met persoonlijke berichten in onze e-mailmarketing. We zetten de naam van het contact in onze aanhef en we creëren een gemoedelijke sfeer. En daarmee gaan we scoren en de conversie tot ongekende hoogtes brengen. sep 25, 2013Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,611

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,906

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail