In een groepsdiscussie werden we onlangs geconfronteerd met een vraagstuk over plaatjes in een e-mail bericht. Toevoegen of niet? Als het van de lezer afhangt, dan mag het gerust. Dat leren we uit een onderzoek dat Contactlab in Europa uitvoerde bij 4420 respondenten die op tenminste één nieuwsbrief geabonneerd waren.
Kleine NEE groep
Het valt best mee. Tenminste dat laat het resultaat van deze enquête ons geloven. Van de respondenten is er 8 procent dat meestal niet naar de afbeeldingen kijkt. Slechts vijf procent zal zijn nieuwsbrief consequent als alleen tekst ontvangen en lezen. Dus kan je gerust plaatjes opnemen in de digitale nieuwsbrief.
Maar opgepast
Een kleine waarschuwing is zeker op haar plaats. Laat je nu niet gaan om van je nieuwsbrief een prentjesboek te maken, met als kroon op het werk de tekst helemaal in een jpg of een transparante gif verwerkt. Vooreerst is een overdaad aan beeld nooit een goede zaak als je een potentiële klant wil benaderen. En als hij met al die onrust overweg kan, dan is misschien een sluimerende spamfilter die opeens heel attent wordt. En tenslotte moet je die 13 procent die alleen de tekst bekijken ook niet uit het oog verliezen. Wie sluit zo maar opeens één tiende van zijn markt uit? Wij in ieder geval niet.