Segmenteren is de boodschap. Want hoe nauwkeuriger je de contacten uitkiest voor de content die gaat uitsturen, hoe groter de kans op relevantie is. En dat is nog altijd de sleutel tot een succesvolle e-marketing campagne.
Maar je weet niet altijd exact waar je klant naar op zoek is. Je kunt wel één en ander afleiden uit zijn vroeger koopgedrag, maar je kunt tegelijkertijd niet zeker zijn dat dit vandaag ook zo is. Dus zou volgens deze redenering de segmentering juist als een boemerang terug kunnen keren. Neen, deze e-mail is helemaal niet relevant.
En toch kan je niet alles vertellen in één e-mailbericht. We weten allen uit ervaring dat de eerste drie berichten redelijk gelezen worden, maar dat daarna de leesdichtheid snel afneemt hoe dieper je onder de vouw zakt. Dus moet je toch kiezen en segmenteren, met het risico dat je de bal mis slaat.
Plan B
Bij het hippe webbased drukbedrijf Moo.com heeft men dit ook begrepen. Maar daar heeft men tegelijkertijd een plan B bedacht. Tussen de dienstmededelingen die traditioneel bij de opening van een e-mail staan en de werkelijke kop van de nieuwsbrief, heeft men drie trefwoorden neergezet. Deze typeren een productsegment en dus ook een betaald type van klanten die her voor geïnteresseerd zijn.
Weer leren
Klikken op de trefwoorden brengt de lezer naar een specifieke landingspagina. De lezer zal dan misschien niet meer verder lezen wat je in de nieuwsbrief te melden hebt, maar tegelijkertijd heb je hem rechtstreeks kunnen opvangen. En vanzelfsprekend zal deze doorklik van de lezer zijn profiel aanscherpen. Je weet nu bijvoorbeeld door de klik op 10+ dat zijn bedrijf gegroeid is…