In Zwitserland experimenteert men al een tijdje met de post die bijgehouden moet worden. Maar de Finse post wil nog een stapje verder gaan: alle post openen en in scannen om ze dan als een pdf per e-mail aan de geadresseerde bezorgen. Voorlopig is het een experiment dat op 12 april van start gaat voor 126 families en 20 bedrijven in het zuiden van Finland.
Eerst werd er getipt op een aprilgrap, maar het is de Finse post duidelijk ernst. De proefgezinnen werden ingezameld op basis van een opt-in. De medewerkers die de brieven openen en in scannen zijn gebonden aan een strikte geheimhouding. De inbox waar de brief zal aankomen heeft een beveiliging waarvoor inspiratie werd opgedaan bij e-banksoftware.
Experiment
De vrijwillige gezinnen en bedrijven voor het experimentele programma krijgen een e-mail of sms als er post beschikbaar is in hun beveiligde inbox. De omzetting van brieven naar elektronische documenten zal sterk geautomatiseerd gebeuren in speciale beveiligde ruimten. Het gaat enkel om een experiment benadrukt de woordvoerder van Itella, het Finse staats postbedrijf. Ze willen hier lessen uittrekken om aan het einde van het jaar het systeem breder te kunnen gebruiken.
Aangetekend
Ondertussen zit de Belgische post ook niet stil. Zij zijn op dit ogenblik druk aan het sleutelen aan een aangetekende e-mail. Het zou de klassieke brief met barcode die de postbode aan de deur ter ondertekening aanbiedt moeten vervangen. Daar zal onder meer de elektronische identiteitskaart die we allen bezitten van dienst moeten zijn. Het gaat beide postbedrijven natuurlijk om één enkel resultaat. Minder fysieke handeling – zo zullen de betrokken Finnen slechts twee keer in de week van een postbode de fysieke post krijgen – en zo serieus op de operationele kost besparen.
Ei
Maar ook voor de e-marketeer zit er een mooie dimensie aan dit experiment. Een beveiligde inbox met eventueel authentificatie door middel van een token of een e-id zal in de toekomst gegarandeerd meer en meer aan belang winnen. Het is nu hét moment om er over te waken dat het principe van een opt-in op een nieuwsbrief – mits die volgens de regels van de kunst werd opgenomen – ook toegang krijgt tot die kwalitatieve inbox. En dat kan alleen maar de leescijfers en de conversie ten goede komen. Misschien is het ei van Columbus tegen de spam eindelijk opgedoken!