Priority Inbox voor de e-mailcliënt Gmail, die in augustus dit jaar zijn intreden deed, heeft de rommelige inbox van velen getransformeerd tot een meer opereerbare tool. Bij de lancering verkondigde Google al daarmee een succesverhaal in handen te hebben. Vandaag heeft het de cijfers om dat te staven. Uit de cijfers blijkt dat Gmail Priority Inbox gebruikers gemiddeld 43 procent meer tijd spenderen aan de e-mails die als ‘belangrijk’ gemarkeerd staan, ten opzichte van de berichten die als ‘onbelangrijk’ gemarkeerd staan.
Een nog indrukwekkendere statistiek is dat de gebruikers gemiddeld vijftien procent minder tijd besteden aan het lezen van hun e-mails, dan diegenen die nog geen opt-in op de dienst hebben.
Nu heeft Google een kleine maar interessante feature toegevoegd aan de tool. Als je met de muis over de signalering gaat, vertelt Gmail je waarom de e-mailcliënt denk dat die specifieke e-mail voor jou belangrijk is. Die transparantie is nuttig omdat Gmail aangeeft waarom sommige spam e-mails toch in je Priority Inbox belanden.
Volgens Google zou het huidige systeem ook beter in staat zijn om manuele correcties sneller aan te passen. Dat moet de categorisering van de e-mails een duw in de rug geven.
De e-mailmarketeer moet niet meteen panikeren bij het lezen van deze blogpost. Priority inbox is inderdaad een uitdaging voor e-mail marketing, maar de tool kan tevens ook opportuniteiten creëren. Relevantie blijft daarbij het modewoord. Denk eraan, eenmaal je in de Priority lijst belandt, is er veel kans dat je e-mail ook daadwerkelijk gelezen wordt.