Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Afleverbaarheid

Priority inbox nieuwe uitdaging

Er is een nieuwe uitdaging voor de e-marketeers. Na het overleven van de spamfilters van de diverse e-mailplatformen is er nu de priority inbox. De idee is best een beetje vergelijkbaar met de vroegere priority zegel van de post. Je bericht wordt sneller verwerkt en als eerste gesorteerd.

Het is Google dat met Gmail de trekker is van dit nieuwe concept. Ook daar hebben ze al lang begrepen dat alle e-mail bijhouden – in hun eerste versie ontbrak gewoon de verwijder functie – niet houdbaar is. Nu beseffen ze dat alle binnenkomende e-mail niet even relevant is.

Sorteren

Vandaar dat in het nieuwe concept Gmail voor de lezer al gaat voorsorteren. Wat als ‘enorm belangrijk’ wordt gekwalificeerd wordt bovenaan gesorteerd. In een volgende sectie komen de ‘gelezen’ en als ‘gemakkelijk terugvindbaar’ gemarkeerde berichten te staan. In een derde sectie komt ‘de rest’. Google gaat er vanuit dat een lezer op middellange termijn zijn priority inbox dadelijk zal lezen en de overige e-mail alleen nog af en toe zal bekijken.

Algoritme

Hoe beslist Google over de belang van een e-mailbericht. Daarvoor gaat het systeem een zelf lerende bot inzetten. E-mail die door je gelezen wordt – en de snelheid van lezen zou ook relevant zijn – en die door je beantwoordt wordt zal hoger scoren dan e-mail die alleen gelezen wordt. En zo ontstaat langzaam maar zeker een sortering waar de 20/80 regel op toegepast wordt. Ziedaar je priority inbox. Mocht het systeem zich vergissen, dan kan de gebruiker het e-mail bericht op-, dan wel afwaarderen.

Bui

Je ziet de bui al hangen. Als je de spamfilter al overleefd hebt, dan moet je ook nog eens bovenaan in de rangschikking geraken met je e-nieuwsbrief. Relevantie van je boodschap wordt nu nog belangrijker. Want als de geadresseerde je berichten negeert, dan heb je in de filosofie van Gmail een probleem. Je zakt verder weg in de rangschikking. En het zou ons niet verbazen als Google ooit eens met een nieuwe categorie op de proppen komt. De nooit gelezen afzenders die ze rechtstreeks naar de ‘verwijder’ box afvoeren.

Actie

Als Google school maakt, mag je er zeker van zijn dat de ‘anderen’ niet lang zullen wachten met gelijkaardige systemen op poten te zetten. Dus moet je als e-marketeer niet te lang zitten afwachten. Kijk nog eens grondig naar de inhoud van je e-mailbericht. Hoe groot is de kans dat de bestemmeling deze gaat lezen? Breng je iets nieuw? Gaat deze nieuwigheid actie oproepen? Moet je definitief afscheid nemen van je ‘noreply’ adres en de actie van de lezer in de vorm van een ‘replay’ binnen nemen? Je ziet, de priority inbox is een nieuwe uitdaging!

sep 3, 2010Ann Flipkens
Previous storyGraag meer e-mailadressen aub!Next storyKrijg je het juiste e-mailadres?
Home Priority inbox nieuwe uitdaging
10 jaar geleden Afleverbaarheid205
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Strategie, Testing, Tips

Trap niet in de openstaande valkuilen, dat leert werk XI

Eindelijk is de e-mail die je naar je prospecten wil sturen af. Het heeft even wat zweet gekost, maar de tekst zit goed. De afbeeldingen zijn mooi en die nieuwe achtergrondkleur oogt trendy. Dus druk ik snel op de verzendknop. Je zal reactie krijgen, wees gerust. Maar zal je de reactie krijgen die je bericht […]

Cases, Design, E-mailmarketing, Strategie, Trends

Een animated gif als een conversie aanjager

Het is een discussie die veel marketingmensen bezighoudt. Kan je een animated gif meegeven in een e-mailbericht? Gaan de spamfilters daar niet terughoudend op reageren? En vooral, wat zal de reactie van de lezer zijn? Geen verkeerde reactie zo blijkt uit een case study van computerbouwer Dell. mei 16, 2014Michelle Dassen

Afleverbaarheid, E-mailmarketing

Outlook onder vuur…

Er is via Twitter een petitie opgestart om Microsoft aan te sporen in de volgende versie van het e-mail programma Outlook geen Word als viewer en opsteller te gebruiken, maar wel een HTML-verterende module. Al enkele duizenden internauten tekenden reeds de petitie. jun 24, 2009Ann Flipkens

Cases, Events, Tips

Grote belangstelling voor Flexmail Summer School

Deze week vond de eerste editie van de Flexmail Summer School plaats. Onmiddellijk mogen we spreken van een geslaagde editie. Een tot de nok toe gevulde zaal met leergierige toehoorders luisterden naar de workshops die gebracht werden door Silvie Mussen van Flexmail en Kris Pattyn van Koppa Digitale Media. aug 30, 2012Thomas Vangelooven

Cases, Inspiratie!, Tips

Hoe Touring in 8 stappen haar promotie aankondigt

Een besparing is een goed uitgangspunt om een aanbieding te lanceren. Dat geldt voor alle marketingkanalen, maar zeker ook voor e-mailmarketing. Als de werkende mens in de ochtendfile via het radionieuws heeft mogen vernemen wat allemaal de komende tijd duurder gaat worden, dan is een besparing van ruim 200 euro een goede trigger voor eenieder […]

Content, Design, E-mailmarketing, Tips

Met welke term maak jij indruk?

In onze vorige blog refereerden we aan de reclamemakers van Ogilvy, die elke reclame-uiting die bij hen vertrekt kritisch bestuderen. We leerden reeds dat je de linkermarge ongeschonden moet laten. Maar in hetzelfde rapport leerden we nog iets belangrijks. Juiste terminologie kan een wereld van verschil maken. jun 22, 2012Thomas Vangelooven

Content, Strategie, Testing, Tips

Nog eens drie wijze lessen over onderwerpregels

Een goede onderwerpregel maakt het verschil tussen gelezen worden dan wel naar de vuilbak verwezen worden. Daarom kan men aan dit kleine deuropenertje niet genoeg aandacht besteden. Dat de onderwerpregel vooral kort moet zijn – 50 tekens roept men meestal – is geweten. Maar moet je de volle lengte wel gebruiken? jun 18, 2010Ann Flipkens

Content, E-commerce, List Building, Strategie, Targeting

Streef naar de perfecte match

De perceptie die een e-mailcontact over je e-marketing heeft, is een belangrijk aspect. Als hij de meerwaarde van je e-mailberichten inziet, dan volgt de conversie vanzelf. Als het contact zich bedrogen voelt, dan krijg je dat nog moeilijk rechtgezet. dec 21, 2012Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,657

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail