Templates zijn een belangrijk element in de opmaak van je e-mailcampagne. Omdat we niet allemaal grafische ontwerpers zijn en toch professionele en consequente e-mailcommunicatie willen opzetten, brengen templates soelaas.
Als je gebruikmaakt van de templates die in je e-mailmarketingplatform aangeboden worden, heeft je campagne ook meer kans om in de verschillende e-mailclients op dezelfde manier geïnterpreteerd te worden. Elk zelfrespecterend platform heeft de codes immers al getest. Dat spaart je heel wat test- en corrigeerwerk uit.Gepersonaliseerd
Door een eigen huisstijl te implementeren kan je de template personaliseren naar jouw smaak. Voordat je dat doet, moet je wel met enkele regels rekening houden.
Contactinformatie
Integreer je contactgegevens in de template. Je naam, de website en eventueel je telefoonnummer moeten telkens opgenomen worden in de e-mailcampagne.
Gebruik verschillende templates voor verschillende e-mailboodschappen
Sommige e-mailboodschappen lenen zich tot een andere aanpak. Stuur je bijvoorbeeld een bericht in een breaking news-stijl, dan is het aan te raden om af te wijken van je traditionele e-mailcampagne om duidelijk te maken dat het om een andere soort communicatie gaat.
Let op met afbeeldingen
Je kunt je e-mail voorzien van een afbeelding, maar veel ontvangers vinden dat niet prettig. Als het niet hoeft, doe het dan niet. Speel liever met kleuren via een stylesheet dat je meegeeft aan je e-mail.
Voorzie je e-mail van een tagline
Waarom niet je berichten voorzien van een stukje reclame? Zet onderaan je bericht een korte boodschap van een paar zinnen over je website en waarom mensen daar moeten gaan kijken. Deze tagline kun je ook makkelijk veranderen als je een speciale actie hebt.