Supermarkten testen momenteel de digitale snelweg uit om hun wekelijkse folder bij de klanten te bezorgen. Dat berichtte ‘Het Laatste Nieuws’op donderdag 9 juli.
Makro blijkt in deze digitale beweging reeds het verst te staan. Al haar klanten krijgen de keuze tussen een digitale of een papieren folder. Nu hoort deze folder niet echt thuis in de categorie van de huis aan huis bedeling en krijg je hier een vanwege de distributeur soort aangespoorde opt-in.
Papier vragen
Ook de andere grote speler op de markt Carrefour, blijkt met met de optie van een digitale folder in zee te gaan. Er zijn reeds enkele beperkte proefprojecten. Als deze succesvol afgerond worden, dan zouden klanten van de Carrefour in de toekomst alleen nog een gedrukte folder krijgen als ze er speciaal om verzoeken. Een opt-in voor papieren communicatie. De omgekeerde wereld als je met de bril van vandaag kijkt. In de toekomst misschien niet zo vreemd meer.
Rendabeler
Het argument dat de groot warenhuis ketens in het publiek aandragen is er eentje van een duurzaam beleid. Er zullen minder bomen sneuvelen. Het grote voordeel ligt echter ergens anders. Er zullen minder kosten gemaakt worden – de wereld van de drukkerijen zien nu al een terugloop – maar er zal een veel rendabelere vorm van marketing opgezet kunnen worden.
Getrouwheidskaart
Volgt u even mee? Iedere winkelketen heeft haar klanten getrouwheidskaart. Een bepaald bedrag staat gelijk met een vorm van korting. Maar op die kaart wordt niet alleen het saldo van uw punten bijgehouden. Men houdt er ook exact bij wat en wanneer u koopt. Deze data vormen een perfecte bron voor een e-mail folder op maat van de klant.
Verleiding
Als een gezin nooit hondenvoer koopt, dan is er hoogstwaarschijnlijk geen hond in het gezin. Een plekje in de folder dat verschillende soorten van hondenspeeltjes aanprijst is niet nodig. Maar een ander merk van luiers voorstellen voor de kinderen heeft dan wel weer zin. In de databank staat immers geregistreerd dat u de voorbije weken al een paar keer van merk veranderd bent! Wie weet welke verleidingen er nog op je afkomen?