Yahoo begint met het recycleren van oude e-mailadressen. De actie start met het terugsturen – bouncen in een mooie vakterm – van alle e-mail van accounts die in aanmerking komen voor hergebruik.
Yahoo heeft, net als alle andere grote gratis e-mailproviders, een probleem. Ze zitten met een pak slapende accounts waar alleen maar berichten op toekomen, maar waar niemand in jaren nog naar gekeken heeft. Misschien omdat de gebruiker overleden is. Of omdat de gebruiker overgestapt is naar een andere provider en niet meer naar het oude account omkijkt. In tijden waar ISP’s met giga’s aan ruimte rond smijten, is dit nauwelijks een in het oog lopend probleem. Zo zie je maar weer dat ‘afgeleverd’ lang niet gelijk staat aan een actieve lezer.
Signaal
Maar anderzijds blijven een hoop leuke namen voor e-mailadressen en accounts geblokkeerd, terwijl een andere internaut er wel wat mee kan. Daarom wil Yahoo hiermee aan de slag. Elk adres dat meer dan jaar niet meer ingelogd heeft, komt in aanmerking. Vanaf 15 juli zal Yahoo beginnen met alle e-mail te bouncen die op deze ‘binnenkort te verwijderen’ accounts binnenkomen.
Segmenteren?
Dat zal voor e-marketeers het eerste signaal zijn dat er wat aan de hand is met het e-mailadres. Er zijn e-marketeers die aanraden om – zeker als je wat meer adressen met deze extensie in je lijst hebt staan – je lijst zelfs te segmenteren in deze zin. Dit om snel de terugkeerders er uit te halen. Zo voorkom je schade aan je reputatie.
Uitschrijven
In een tweede stap, voor de definitieve schrapping, hanteert Yahoo straks een quarantaine periode van dertig dagen. In die tijd engageert de provider er zich toe om het e-mailadres uit te schrijven op alle lijsten waar het op ingeschreven stond. Voor zover dat dit automatisch lukt natuurlijk. Bovendien is dit ook een minder prettige mededeling voor ons gevoel van privacy. Hoezo? Een provider die weet waar je op geabonneerd bent. Na deze fase wordt het account met bijkomende data vernietigd en de gebruikersnaam weer vrijgegeven.
Zoals we de wereld van e-marketing kennen, zal deze operatie door de andere giganten aan gratis e-mailaccount verstrekkers met argusogen gevolgd worden. Bij slagen, zullen we rekening moeten houden met copy-cats!