E-mailmarketing groeit van dag tot dag. Het geniet eveneens de faam het marketing instrument te zijn met de hoogste ROI. Maar is binnen het segment van de e-mailmarketing alles wat we doen even lonend? We kwamen deze grafiek tegen in de editie 2010 van het MarketingSherpa’s Benchmark onderzoek.
Niet effectief
Meezeilen op de inspanningen van anderen is geen goede strategie in e-mailmarketing. Je boodschap verstoppen in nieuwsbrieven van collega’s in de sector of je e-mail versturen naar gekochte e-mailadressen, brengt nauwelijks meer op dan dat je er in investeerde. In een aantal gevallen mag je zelfs op een netto verlies rekenen! Alleen de sociale netwerken blijken een tikkeltje beter te presteren op het moment van het schrijven van dit artikel. Maar daar is alles nog nieuw en moet het echte effect nog komen.
Wel effectief
E-mail versturen naar in eigen huis samengestelde opt-in e-marketinglijsten blijken het goed te doen. Met een inspanning die in de sfeer van 20 % ligt en een effectiviteit van rond de 55 % is er duidelijk een netto rendement op de campagne te verwachten. Klinkt ook logisch, want je spreekt je eigen fanclub aan. Een nog hogere effectiviteit bereik je door ook nog eens voor de doelgroep relevante inhoud toe te voegen aan je e-marketing. De effectiviteit stijgt nog eens met tien procent. Alleen de inspanning die je hier voor moet leveren blijkt wel een stuk hoger te liggen. Tijd om het content verhaal eens goed te organiseren!