Werken met afbeeldingen in een e-mailbericht is altijd een beetje gokken. Zeker als je als je de complete boodschap in prentjes wil verpakken. Heel wat e-mailclients hebben immers de optie ‘afbeeldingen voorvertonen’ standaard af staan. Toch is er een truc om over die drempel heen te stappen.
We kregen een prachtig voorbeeld van Moo.com in onze inbox. De e-marketeers achter deze webshop haalden reeds meermaals deze kolommen met hun inventieve manier van e-mailmarketing. En deze kunnen we je zeker niet onthouden. Hun koopjesperiode willen ze grafisch sterk aankondigen. Maar tegelijkertijd beseften ze ook dat je met één beeld alles kan verknallen. Een rood kruisje in een scherm vertelt nu eenmaal niet zo veel.
Kolommen
Dus werd er handig gebruik gemaakt van de alt-tag. Niet om even een figuur kort te duiden, wel om de boodschap op het scherm neer te zetten. Daarvoor werd de afbeelding in zes stukken geknipt en in een tabel met evenveel kolommen gekleefd. De buitenste kolommen liet men, op een achtergrond na, met rust. De andere kolommen kregen telkens een alternatieve tag mee voor de afbeelding.
Alt-tag
Deze tag was telkens één letter lang. In leesvolgorde werd sale geschreven in kolom 2 tot en met 5. En voordien werd in de code de font-kleur op wit en de font-grootte op 230 pixels gezet. Voldoende om in één oogopslag met de afbeeldingen uitgezet, toch een boodschap mee te geven. Zo zie je dat in tijden van nood, de goede oude HTML toch je vriend kan zijn!