Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-commerce, List Building, Tips

Schrijf eens een echte brief!

Het uitbouwen van een goede en relevante adressenlijst is een kritische succesfactor voor e-mailmarketing. Dat is een open deur intrappen. Maar besef je dat soms in je commerciële omgeving potentiële, maar slapende e-mailadressen zitten? En hoe krijg je ze actief?

De voorbije maand bracht Bol.com ons op een idee. Bol.com is vooral in Nederland bekend als het e-commerce platform voor boeken, muziek en elektronica. In tijden van carnaval wordt het assortiment zelfs aangevuld met aangepaste prinsessen- en piratenkostuums. Zij hebben dus heel wat e-mailadressen die ooit eens gebruikt werden om een bestelling te bevestigen.

Interesse

Maar op het ogenblik van die aankoop heeft geen enkele boodschap de klant er toe kunnen verleiden om in te schrijven voor de digitale nieuwsbrief. De redenen kunnen velerlei zijn. Ofwel is de koper helemaal niet geïnteresseerd. Ofwel is ie juist wel geïnteresseerd, maar was het moment verkeerd gekozen. Iets waarmee menigeen e-commerce platform meer dan eens geconfronteerd wordt.

Want het enige wat een digitale koper op zo een moment interesseert is de bevestiging dat zijn betaling is aangekomen en dat al het bestelde binnen de 24 uur op de stoep staat. Voor Bol.com op dat ogenblik een gemiste kans. Want de Nederlandse wetgeving is streng. Als er specifiek voor de nieuwsbrief geen dubbele opt-in werd uitgevoerd, kan Bol.com geen gebruik maken van het e-mailadres voor commerciële nieuwsberichten. En wees gerust, een boze noorderbuur gaat bij misbruik klagen bij de bevoegde instanties.

Een brief

Adressen die klaar staan om gebruikt te worden en ze toch niet mogen gebruiken. Een e-marketeer gaat dan op zoek naar een gepaste oplossing. En die werd gevonden in de vorm van een klassieke geprinte brief, bij de klant afgeleverd door tante post. Daarin werd de klant aangespoord om even in te loggen en het gepaste vierkantje aan te vinken om zo in de toekomst mooie aanbiedingen te krijgen.

Bol.com geeft voor deze inspanning ook een beloning. De volgende levering staat in ieder geval op de stoep zonder dat er verzendingskosten gerekend worden. En zo heeft Bol.com toch weer een extra kwalitatieve boost gegeven aan haar e-marketinglijst. Zo zie je maar weer dat soms offline communicatie de online media een handje moet toesteken!

feb 22, 2012Thomas Vangelooven
Previous storyOp 13 maart organiseert Flexmail de Crash Course Facebook MarketingNext storyBereik jij de inbox? Twee misverstanden worden twee tips!
Home Schrijf eens een echte brief!
11 jaar geleden E-commerce, List Building, Tipsdynamische mailinglijsten, e-mailmarketing tips, mailinglijst, mailinglijsten, marketinglijsten, nieuwsbrieven1,153
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Content, Targeting, Tips

Stuur eens een cursus uit!

Met e-mailmarketing kan je veel meer dan occasioneel een e-mailbericht versturen. En zelfs dat e-mailbericht kan meer vormen aannemen dan dat je denkt. Waarom niet eens een cursus organiseren met je e-mailplatform? mrt 28, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, List Building, Tips

Recupereer de verstrooide inschrijvers

We leven nu eenmaal in een jachtige wereld en daar spelen multimedia heerlijk op in. Maar als je je aandacht tegelijkertijd over drie plekken (smartphone, tablet en de wereld rondom je) moet verdelen, dan is een tikfout in de stijl van @teelnet.be of @gmail.cmo snel gemaakt… aug 10, 2012Ann Flipkens

Afleverbaarheid

Als e-marketeer in het adresboek terechtkomen?

Het wordt als een `mission impossible` aanzien. Maar je contact zo ver zien te krijgen dat hij je toevoegt aan zijn adresboek, is de natte droom van iedere marketeer. apr 4, 2012Ann Flipkens

Content, Tips

Twee denkstappen voor je een e-mail schrijft!

Een e-mailbericht moet je echt afstemmen op de ontvanger. Daar ligt het geheim van een goede conversie. De ontvanger aan het lezen krijgen is de eerste stap. Maar de ontvanger laten lezen wat hij wil lezen, dat is de kunst! sep 28, 2012Ann Flipkens

Content, E-mailmarketing, List Building, Personalisatie, Strategie

De perfecte welkomstboodschap (deel I)

Een nieuwe inschrijving in een e-marketinglijst verdient alle aandacht. Het is immers een prille start van een nieuwe e-relatie. Daarom mag je zeker je nieuwe contact niet vergeten welkom te heten. Tegelijkertijd kan je al je eerste stappen van je e-marketing loslaten op het verse e-mailadres. We geven tien tips hoe je dit kan realiseren. […]

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Strategie, Tips

Waar ligt je focus?

Het gros van de e-mailmarketeers focussen nog steeds op de aangroei van hun adreslijsten. Dat is natuurlijk een eerste vereiste voor een succesvolle e-mailmarketing. Maar is het niet beter je focus van tijd tot tijd te verschuiven? okt 31, 2012Thomas Vangelooven

Content, Design, E-mailmarketing, Tips

E-mailmarketingtips voor kleine bedrijven en starters

MarketingProfs geeft een aantal eenvoudige e-mailmarketingtips voor kleine bedrijven die je nieuwsbrief een boost kunnen geven. Wij voegen intussen daad bij het woord. feb 10, 2012Ann Flipkens

Social media

Sociale mediatips voor durvers: een best practice

Meer doen met sociale media staat hoog in het prioriteitenlijstje van e-marketeers. Maar de vraag ‘wat gaan we er mee doen’ blijft vaak hangende. Een best practice kan altijd inspiratie geven voor je volgende brainstormsessie. Hier leer je meer over de strategie van Danone. feb 3, 2012Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,513

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,833

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail