Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-commerce, List Building, Tips

Schrijf eens een echte brief!

Het uitbouwen van een goede en relevante adressenlijst is een kritische succesfactor voor e-mailmarketing. Dat is een open deur intrappen. Maar besef je dat soms in je commerciële omgeving potentiële, maar slapende e-mailadressen zitten? En hoe krijg je ze actief?

De voorbije maand bracht Bol.com ons op een idee. Bol.com is vooral in Nederland bekend als het e-commerce platform voor boeken, muziek en elektronica. In tijden van carnaval wordt het assortiment zelfs aangevuld met aangepaste prinsessen- en piratenkostuums. Zij hebben dus heel wat e-mailadressen die ooit eens gebruikt werden om een bestelling te bevestigen.

Interesse

Maar op het ogenblik van die aankoop heeft geen enkele boodschap de klant er toe kunnen verleiden om in te schrijven voor de digitale nieuwsbrief. De redenen kunnen velerlei zijn. Ofwel is de koper helemaal niet geïnteresseerd. Ofwel is ie juist wel geïnteresseerd, maar was het moment verkeerd gekozen. Iets waarmee menigeen e-commerce platform meer dan eens geconfronteerd wordt.

Want het enige wat een digitale koper op zo een moment interesseert is de bevestiging dat zijn betaling is aangekomen en dat al het bestelde binnen de 24 uur op de stoep staat. Voor Bol.com op dat ogenblik een gemiste kans. Want de Nederlandse wetgeving is streng. Als er specifiek voor de nieuwsbrief geen dubbele opt-in werd uitgevoerd, kan Bol.com geen gebruik maken van het e-mailadres voor commerciële nieuwsberichten. En wees gerust, een boze noorderbuur gaat bij misbruik klagen bij de bevoegde instanties.

Een brief

Adressen die klaar staan om gebruikt te worden en ze toch niet mogen gebruiken. Een e-marketeer gaat dan op zoek naar een gepaste oplossing. En die werd gevonden in de vorm van een klassieke geprinte brief, bij de klant afgeleverd door tante post. Daarin werd de klant aangespoord om even in te loggen en het gepaste vierkantje aan te vinken om zo in de toekomst mooie aanbiedingen te krijgen.

Bol.com geeft voor deze inspanning ook een beloning. De volgende levering staat in ieder geval op de stoep zonder dat er verzendingskosten gerekend worden. En zo heeft Bol.com toch weer een extra kwalitatieve boost gegeven aan haar e-marketinglijst. Zo zie je maar weer dat soms offline communicatie de online media een handje moet toesteken!

feb 22, 2012Thomas Vangelooven
Previous storyOp 13 maart organiseert Flexmail de Crash Course Facebook MarketingNext storyBereik jij de inbox? Twee misverstanden worden twee tips!
Home Schrijf eens een echte brief!
10 jaar geleden E-commerce, List Building, Tipsdynamische mailinglijsten, e-mailmarketing tips, mailinglijst, mailinglijsten, marketinglijsten, nieuwsbrieven1,009
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Strategie, Tips

Dubbele opt-in: een blijver voor Flexmail

Een nieuwe trend in de markt zorgt ervoor dat de dubbele opt-in wordt veranderd naar een single. In dit artikel leggen we uit waarom Flexmail toch voor dubbel opt-in als standaard blijft kiezen. Waarom een opt-in? Uitbouwen van e-mailmarketinglijsten blijft een werk van lange adem. Diverse opt-informulieren op websites proberen dat werk lichter te maken. […]

E-mailmarketing, Strategie, Tips

Gebruik echte mensen in je e-mail

Als je door het televisie aanbod zapt, dan is de kans groot dat je binnen de 2 seconden door hebt dat wat voor je neus afspeelt reclame is. Waarom? De cognitieve herkenning van te afgeborstelde mensen en steeds weerkerende beelden die de realiteit mooier maken, laten in het onderbewuste een belletje rinkelen. okt 19, 2012Thomas […]

Cases, Content, Thema-mailings

Laatste nieuwsbrief voor 2011: originaliteit is troef

Als e-mailmarketeer moet je steeds op de hoogte blijven van de trends en evoluties in je sector. Om die reden ben je vast op 101 nieuwsbrieven ingeschreven. Voordat je ze één voor één opent en bestudeert, lijsten we hier al een aantal interessante best practices op. dec 28, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing, List Building

Keer je salesteam binnenste buiten!

Een gedreven e-marketeer, die heeft één grote passie: de eeuwigdurende jacht naar goede e-mailadressen. Een correct opt-in formulier is natuurlijk de basis. Maar dat is natuurlijk niet de enige zaligmakende methode. Er is nog je salesteam! jun 29, 2012Ann Flipkens

Content, List Building, Reporting, Tips

Drie tips om je lezer actief te houden

Het is een vaststaand feit dat een opt-in e-mailadres geen mensenleven meegaat. Met een beetje zorg, kan je een lezer lang actief houden. Maar dan moet je er alles aan doen om het voor hen leuk te maken. Er is niets zo erg als elke week op hetzelfde tijdstip ongeveer dezelfde e-mail toe te krijgen. […]

Content, E-mailmarketing, List Building, Personalisatie, Strategie

De perfecte welkomstboodschap (deel I)

Een nieuwe inschrijving in een e-marketinglijst verdient alle aandacht. Het is immers een prille start van een nieuwe e-relatie. Daarom mag je zeker je nieuwe contact niet vergeten welkom te heten. Tegelijkertijd kan je al je eerste stappen van je e-marketing loslaten op het verse e-mailadres. We geven tien tips hoe je dit kan realiseren. […]

Content, Design, E-mailmarketing, Tips

E-mailmarketingtips voor kleine bedrijven en starters

MarketingProfs geeft een aantal eenvoudige e-mailmarketingtips voor kleine bedrijven die je nieuwsbrief een boost kunnen geven. Wij voegen intussen daad bij het woord. feb 10, 2012Ann Flipkens

Personalisatie, Targeting

Personaliseer je nieuwsbrieven met Contact Related Content

Dankzij een nieuwe functie van Flexmail kan je de één-op-ééncommunicatie met je klanten nog verder uitbouwen. De consument van vandaag wordt graag op zijn wenken bediend. Hij wil niet zoek geraken in hopen informatie. Je moet er dus voor zorgen dat je hem écht relevante content aanbiedt op een dienblaadje. feb 27, 2012Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,257

Een animated gif als een conversie aanjager

3,171

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,109

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail