Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-commerce, List Building, Tips

Schrijf eens een echte brief!

Het uitbouwen van een goede en relevante adressenlijst is een kritische succesfactor voor e-mailmarketing. Dat is een open deur intrappen. Maar besef je dat soms in je commerciële omgeving potentiële, maar slapende e-mailadressen zitten? En hoe krijg je ze actief?

De voorbije maand bracht Bol.com ons op een idee. Bol.com is vooral in Nederland bekend als het e-commerce platform voor boeken, muziek en elektronica. In tijden van carnaval wordt het assortiment zelfs aangevuld met aangepaste prinsessen- en piratenkostuums. Zij hebben dus heel wat e-mailadressen die ooit eens gebruikt werden om een bestelling te bevestigen.

Interesse

Maar op het ogenblik van die aankoop heeft geen enkele boodschap de klant er toe kunnen verleiden om in te schrijven voor de digitale nieuwsbrief. De redenen kunnen velerlei zijn. Ofwel is de koper helemaal niet geïnteresseerd. Ofwel is ie juist wel geïnteresseerd, maar was het moment verkeerd gekozen. Iets waarmee menigeen e-commerce platform meer dan eens geconfronteerd wordt.

Want het enige wat een digitale koper op zo een moment interesseert is de bevestiging dat zijn betaling is aangekomen en dat al het bestelde binnen de 24 uur op de stoep staat. Voor Bol.com op dat ogenblik een gemiste kans. Want de Nederlandse wetgeving is streng. Als er specifiek voor de nieuwsbrief geen dubbele opt-in werd uitgevoerd, kan Bol.com geen gebruik maken van het e-mailadres voor commerciële nieuwsberichten. En wees gerust, een boze noorderbuur gaat bij misbruik klagen bij de bevoegde instanties.

Een brief

Adressen die klaar staan om gebruikt te worden en ze toch niet mogen gebruiken. Een e-marketeer gaat dan op zoek naar een gepaste oplossing. En die werd gevonden in de vorm van een klassieke geprinte brief, bij de klant afgeleverd door tante post. Daarin werd de klant aangespoord om even in te loggen en het gepaste vierkantje aan te vinken om zo in de toekomst mooie aanbiedingen te krijgen.

Bol.com geeft voor deze inspanning ook een beloning. De volgende levering staat in ieder geval op de stoep zonder dat er verzendingskosten gerekend worden. En zo heeft Bol.com toch weer een extra kwalitatieve boost gegeven aan haar e-marketinglijst. Zo zie je maar weer dat soms offline communicatie de online media een handje moet toesteken!

feb 22, 2012Thomas Vangelooven
Previous storyOp 13 maart organiseert Flexmail de Crash Course Facebook MarketingNext storyBereik jij de inbox? Twee misverstanden worden twee tips!
Home Schrijf eens een echte brief!
9 jaar geleden E-commerce, List Building, Tipsdynamische mailinglijsten, e-mailmarketing tips, mailinglijst, mailinglijsten, marketinglijsten, nieuwsbrieven811
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Targeting

Nooit meer gemiste kansen met autoresponder

Zodra je abonnee actief met je nieuwsbrief aan de slag gaat, bijvoorbeeld door te klikken op een link, krijg je heel wat gegevens binnen over de interesses van de klant. E-mailmarketing is iets moois, maar hoe groter je mailinglijst wordt, hoe moeilijker het is om iedereen op te volgen. Hoe vaak heb jij niet gevloekt […]

E-mailmarketing, Tips

Nog drie krachtige tips om de klant te overtuigen (deel 2)

Met de ‘principles of persuasion’ heeft Robert Cialdini, de Amerikaanse hoogleraar in de Psychologie, een handleiding geschreven om consumenten te overtuigen een aankoop te doen. Onmisbare lectuur voor de e-marketeer dus. jan 13, 2012Ann Flipkens

Content, E-mailmarketing, List Building, Personalisatie, Strategie

De perfecte welkomstboodschap (deel I)

Een nieuwe inschrijving in een e-marketinglijst verdient alle aandacht. Het is immers een prille start van een nieuwe e-relatie. Daarom mag je zeker je nieuwe contact niet vergeten welkom te heten. Tegelijkertijd kan je al je eerste stappen van je e-marketing loslaten op het verse e-mailadres. We geven tien tips hoe je dit kan realiseren. […]

E-commerce, Personalisatie, Targeting, Tips

Wacht niet te lang

E-mailmarketing kan ook een ondersteunende houding aannemen tegenover de webshop van het bedrijf. Daarbij moet je niet alleen denken aan een promo om nieuwe producten aan te kondigen. dec 19, 2012Thomas Vangelooven

Afleverbaarheid, List Building

Vraag hulp aan je lezers

Je bericht bovenaan in de inbox krijgen, dat is de droom van iedere e-marketeer. Van de grote webbased e-mail aanbieders is bekend dat zij een dikke vinger in de pap houden bij het sorteren van de inkomende e-mails. Zo dik, dat er op internet verschillende lijstjes circuleren met aandachtspunten. We zetten er graag een aantal […]

Moeiteloze één-op-ééncommunicatie met Contact Related Content

Segmentatie is heilzaam binnen de e-mailmarketingsector. Iedere hedendaagse e-marketeer begrijpt dat de consument van vandaag graag op zijn wenken wordt bediend. Hij wil niet zoek geraken in een kluwen van informatie. Hij eist content op maat op een dienblaadje. okt 19, 2011Michelle Dassen

Cases

Case study: HoLaPress Communicatie

Flexmail heeft vandaag meer dan 2.000 klanten in binnen- en buitenland. Net over de grens, in Valkenswaard, is één van de grootste klanten gevestigd. HoLaPress Communicatie verstuurt meer dan één miljoen e-mails per jaar met het e-mailmarketingplatform. okt 26, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing, Trends

Een QR-code om je e-marketinglijst aan te spekken

Je ziet ze tegenwoordig overal. De vierkantjes met blokjes zijn langzaam maar zeker een hype geworden. Waarom zou je met je e-mailmarketing niet meezeilen op dat succes? apr 6, 2012Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,658

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail