Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-commerce, List Building, Tips

Schrijf eens een echte brief!

Het uitbouwen van een goede en relevante adressenlijst is een kritische succesfactor voor e-mailmarketing. Dat is een open deur intrappen. Maar besef je dat soms in je commerciële omgeving potentiële, maar slapende e-mailadressen zitten? En hoe krijg je ze actief?

De voorbije maand bracht Bol.com ons op een idee. Bol.com is vooral in Nederland bekend als het e-commerce platform voor boeken, muziek en elektronica. In tijden van carnaval wordt het assortiment zelfs aangevuld met aangepaste prinsessen- en piratenkostuums. Zij hebben dus heel wat e-mailadressen die ooit eens gebruikt werden om een bestelling te bevestigen.

Interesse

Maar op het ogenblik van die aankoop heeft geen enkele boodschap de klant er toe kunnen verleiden om in te schrijven voor de digitale nieuwsbrief. De redenen kunnen velerlei zijn. Ofwel is de koper helemaal niet geïnteresseerd. Ofwel is ie juist wel geïnteresseerd, maar was het moment verkeerd gekozen. Iets waarmee menigeen e-commerce platform meer dan eens geconfronteerd wordt.

Want het enige wat een digitale koper op zo een moment interesseert is de bevestiging dat zijn betaling is aangekomen en dat al het bestelde binnen de 24 uur op de stoep staat. Voor Bol.com op dat ogenblik een gemiste kans. Want de Nederlandse wetgeving is streng. Als er specifiek voor de nieuwsbrief geen dubbele opt-in werd uitgevoerd, kan Bol.com geen gebruik maken van het e-mailadres voor commerciële nieuwsberichten. En wees gerust, een boze noorderbuur gaat bij misbruik klagen bij de bevoegde instanties.

Een brief

Adressen die klaar staan om gebruikt te worden en ze toch niet mogen gebruiken. Een e-marketeer gaat dan op zoek naar een gepaste oplossing. En die werd gevonden in de vorm van een klassieke geprinte brief, bij de klant afgeleverd door tante post. Daarin werd de klant aangespoord om even in te loggen en het gepaste vierkantje aan te vinken om zo in de toekomst mooie aanbiedingen te krijgen.

Bol.com geeft voor deze inspanning ook een beloning. De volgende levering staat in ieder geval op de stoep zonder dat er verzendingskosten gerekend worden. En zo heeft Bol.com toch weer een extra kwalitatieve boost gegeven aan haar e-marketinglijst. Zo zie je maar weer dat soms offline communicatie de online media een handje moet toesteken!

feb 22, 2012Thomas Vangelooven
Previous storyOp 13 maart organiseert Flexmail de Crash Course Facebook MarketingNext storyBereik jij de inbox? Twee misverstanden worden twee tips!
Home Schrijf eens een echte brief!
11 jaar geleden E-commerce, List Building, Tipsdynamische mailinglijsten, e-mailmarketing tips, mailinglijst, mailinglijsten, marketinglijsten, nieuwsbrieven1,208
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Cases, Design, Thema-mailings, Tips

Volg deze gids en blink uit in de e-mailgekte

Met de eindejaarsfeesten voor de deur wordt de concurrentie tussen bedrijven opgevoerd. Als e-mailmarketeer slaag je erin om de klant rechtstreeks te bereiken, maar daar hebben je concullega’s ook vast aan gedacht. Ontdek hier hoe je kan opvallen tussen alle andere e-mails. dec 7, 2011Ann Flipkens

Personalisatie, Targeting

Personaliseer je nieuwsbrieven met Contact Related Content

Dankzij een nieuwe functie van Flexmail kan je de één-op-ééncommunicatie met je klanten nog verder uitbouwen. De consument van vandaag wordt graag op zijn wenken bediend. Hij wil niet zoek geraken in hopen informatie. Je moet er dus voor zorgen dat je hem écht relevante content aanbiedt op een dienblaadje. feb 27, 2012Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, List Building

Keer je salesteam binnenste buiten!

Een gedreven e-marketeer, die heeft één grote passie: de eeuwigdurende jacht naar goede e-mailadressen. Een correct opt-in formulier is natuurlijk de basis. Maar dat is natuurlijk niet de enige zaligmakende methode. Er is nog je salesteam! jun 29, 2012Ann Flipkens

Content, Design, Strategie, Tips

Staat je merk sterk in je e-mailbericht?

Herkenning is in marketing een belangrijk element. Ook in e-mailmarketing geldt het principe dat een sterk merk staat voor een goede conversie. Maar hoe krijg je dit in die digitale wereld voor elkaar? Graag zetten we enkele tips op een rijtje. sep 19, 2012Thomas Vangelooven

List Building, Strategie, Thema-mailings

Het is nu al Kerstmis!

Tenminste voor de emarketeers die er van houden hun huiswerk grondig te maken. Sinterklaas is eigenlijk bijna gepasseerd. Dus het wordt tijd om je e-mailcampagnes voor de kerstdagen al te plannen. okt 24, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, Reporting, Strategie, Testing, Thema-mailings, Tips

Opvallende stijging van leespercentages tijdens zomermaanden

De zomervakantie is de periode waarin veel marketeers hun e-mailmarketingverkeer op een lager pitje zetten. Ze gaan er immers vanuit dat een groot deel van hun lezers op vakantie zijn. Maar eigenlijk lopen ze hier een unieke gelegenheid mis om écht op te vallen. jul 26, 2012Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Tips

Nog drie krachtige tips om de klant te overtuigen (deel 2)

Met de ‘principles of persuasion’ heeft Robert Cialdini, de Amerikaanse hoogleraar in de Psychologie, een handleiding geschreven om consumenten te overtuigen een aankoop te doen. Onmisbare lectuur voor de e-marketeer dus. jan 13, 2012Ann Flipkens

Afleverbaarheid, Reporting

E-uitval als management parameter voor je e-marketinglijst?

Iedereen heeft het over conversie, doorklikratio’s en leesdichtheid. Daarmee wordt het succes van een e-mailcampagne afgemeten. Maar zouden dezelfde gegevens ook niet de basis van een parameter kunnen vormen waarbij je de gezondheid van een e-maillijst afweegt? Of er is de handicap van e-mailadressen die geen conversie meer geven. Of er is verlies aan activiteit […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,757

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail