Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, List Building, Targeting, Tips

Schrijf je soms een abonnee in lange winterslaap uit?

Wij houden graag onze e-marketinglijsten zo gevuld mogelijk. Ieder e-mailadres is een extra kans op conversie. Maar soms moeten we toch tegen onze natuur ingaan en zelf een adres uitschrijven. We zetten even enkele argumenten op een rijtje…
slapende-eekhoorn-final

E-mailproviders als onder meer Google en Outlook.com houden alle e-mail verkeer nauwlettend in de gaten. Maar ook het Vlaamse Telenet volgt steeds meer het e-mailverkeer op een kritische wijze. Dat betekent dat alle interacties die je contacten met je e-mail ondernemen ook genoteerd worden. Zo bouw je ongemerkt en vooral ongewild een profiel op. En je kan daar alleen maar een invloed op uitoefenen door uitsluitend gewenste en gelezen e-mail te sturen.

Onderzoek

Onderzoek van het Amerikaanse MarketingSherpa toonde aan dat het verwijderen van slapende inschrijvers op je e-mailadressen een positief effect gaf op alle aspecten van hun e-marketing. Natuurlijk verhogen je ratio’s, dat is logisch. Maar ook de spambewakers vallen terug in slaap en laten je e-mailberichten met rust. Het klinkt extreem. E-mailadressen die je met veel inspanning verworven hebt, die werp je toch niet zo maar in de prullenbak. Ooit eens moeten zij toch wakker worden en conversie geven. En vermits het verzenden van e-mails centenwerk is, moeten we het zeker niet laten omwille van de kostprijs.

Zes maanden

E-mailcontacten die meer dan zes maanden niet meer gereageerd hebben, die zullen hoogstwaarschijnlijk nooit meer reageren. Ook dat kon MarketingSherpa vaststellen. De e-marketeers die zij onder meer in 2011 en later interviewden, waren dan allen genegen om ‘grote kuis’ te houden. Niet dat ze onmiddellijk op de delete knop duwen. Ze hebben nog een tussenfase. In ieder geval worden al deze adressen best periodiek gecontroleerd. Alles wat de periode van zes maanden winterslaap overschreed, werd door hen uit de reguliere lijsten gewied en afgevoerd naar een aparte e-marketinglijst. Het doel van deze aparte lijst is eenvoudig. Kijken of de contacten nog uit hun winterslaap te halen zijn.

Tactiek

De klassieke tactiek is al deze e-mailadressen terug een opt-in procedure te versturen. De ervaring leert evenwel dat dit – zeker bij dit type van slapende adressen – nauwelijks respons oplevert. Misschien dat je met een beloning ze weer actief kan maken is mogelijk de volgende denkfout. Want wie weet won je net deze adressen met een cadeautje en zijn ze daarom daarna responsloos geworden. Je ziet, abonnee uitschrijven is soms te beste weg voor een effectieve e-mailmarketing.

jan 16, 2013Michelle Dassen
Previous storyVijf tips voor echte originele verjaardagswensenNext storyVijf veranderingen om op de voet te volgen
Home Schrijf je soms een abonnee in lange winterslaap uit?
8 jaar geleden E-mailmarketing, List Building, Targeting, Tips522
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Afleverbaarheid, Design, E-mailmarketing, Strategie, Testing, Tips, Trends

Gebruik jij bewegende beelden in je e-mails?

Een e-mail die beweegt? Jazeker, dankzij de robuuste technologie van de goede oude ‘animated gif’ kan je een bewegend effect kan inbouwen in je e-mailberichten. okt 25, 2013Michelle Dassen

Cases, Content, E-mailmarketing, Strategie, Tips

Communiceren in tijden van crisis

We hebben lang en hard nagedacht of we een e-mailcommunicatie zouden uitsturen rond onze dienstverlening in tijden van Covid-19. Hierbij alvast een geruststelling: ons team is er volledig op voorzien om van thuis uit te kunnen werken. Er is geen enkele impact op de continuïteit van onze diensten en onze support is nog altijd bereikbaar […]

Tips, Trends

Met content kan je verleiden…

Een goede e-marketinglijst die permanent aangroeit. Dat is de droom van iedere e-marketeer. Alleen, daar moet je wat moeite voor doen. Iedere e-marketeer heeft zo zijn eigen tactiek, maar het is leuk om even naar de anderen te kijken… aug 13, 2013Ann Flipkens

E-mailmarketing

Alleen vandaag kopen zonder BTW!

Een onderwerpregel van een promotioneel e-mailbericht dat in onze inbox viel. Een postorder bedrijf probeert op deze wijze mij te verleiden om opnieuw een aankoop te verrichten. Hebben ze hun huiswerk goed gemaakt? sep 24, 2010Ann Flipkens

E-mailmarketing, Tips

Geef je e-mailstrategie een lenteschoonmaak!

De lente zit duidelijk in de lucht. Lente staat gelijk met een voorjaarsschoonmaak. Als we dat met onze omgeving doen, waarom niet met onze e-marketinglijsten? mrt 20, 2014Ann Flipkens

E-mailmarketing, Testing

Gebruik webanalyse voor je onderwerpregel

In elk overzicht van aandachtspunten voor een goede e-mailmarketing komt, zit gegarandeerd de onderwerpregel als een topper. Met de onderwerpregel willen we de lezer verleiden. Met wat je leert uit je webanalyse, kan je dat misschien nog een tikkeltje beter doen. okt 5, 2012Thomas Vangelooven

Testing

Houd jij het uur in het oog?

Het beste tijdstip om commerciële e-mail te verzenden, is niet alleen afhankelijk van de dag, ook het uur van de dag heeft een impact op het open ratio. Het e-mailmarketingbedrijf Pure 360 heeft alle informatie in de onderstaande infographic gestoken.  sep 9, 2011Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Thema-mailings, Tips

Een sprekend beeld voor je boodschap

Dit bericht van een telecomoperator  kregen we in onze inbox. De boodschap is eenvoudig, de wijze waarop ze gebracht werd was omgekeerd evenredig verrassend. dec 11, 2014Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,657

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail