Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, List Building, Targeting, Tips

Schrijf je soms een abonnee in lange winterslaap uit?

Wij houden graag onze e-marketinglijsten zo gevuld mogelijk. Ieder e-mailadres is een extra kans op conversie. Maar soms moeten we toch tegen onze natuur ingaan en zelf een adres uitschrijven. We zetten even enkele argumenten op een rijtje…
slapende-eekhoorn-final

E-mailproviders als onder meer Google en Outlook.com houden alle e-mail verkeer nauwlettend in de gaten. Maar ook het Vlaamse Telenet volgt steeds meer het e-mailverkeer op een kritische wijze. Dat betekent dat alle interacties die je contacten met je e-mail ondernemen ook genoteerd worden. Zo bouw je ongemerkt en vooral ongewild een profiel op. En je kan daar alleen maar een invloed op uitoefenen door uitsluitend gewenste en gelezen e-mail te sturen.

Onderzoek

Onderzoek van het Amerikaanse MarketingSherpa toonde aan dat het verwijderen van slapende inschrijvers op je e-mailadressen een positief effect gaf op alle aspecten van hun e-marketing. Natuurlijk verhogen je ratio’s, dat is logisch. Maar ook de spambewakers vallen terug in slaap en laten je e-mailberichten met rust. Het klinkt extreem. E-mailadressen die je met veel inspanning verworven hebt, die werp je toch niet zo maar in de prullenbak. Ooit eens moeten zij toch wakker worden en conversie geven. En vermits het verzenden van e-mails centenwerk is, moeten we het zeker niet laten omwille van de kostprijs.

Zes maanden

E-mailcontacten die meer dan zes maanden niet meer gereageerd hebben, die zullen hoogstwaarschijnlijk nooit meer reageren. Ook dat kon MarketingSherpa vaststellen. De e-marketeers die zij onder meer in 2011 en later interviewden, waren dan allen genegen om ‘grote kuis’ te houden. Niet dat ze onmiddellijk op de delete knop duwen. Ze hebben nog een tussenfase. In ieder geval worden al deze adressen best periodiek gecontroleerd. Alles wat de periode van zes maanden winterslaap overschreed, werd door hen uit de reguliere lijsten gewied en afgevoerd naar een aparte e-marketinglijst. Het doel van deze aparte lijst is eenvoudig. Kijken of de contacten nog uit hun winterslaap te halen zijn.

Tactiek

De klassieke tactiek is al deze e-mailadressen terug een opt-in procedure te versturen. De ervaring leert evenwel dat dit – zeker bij dit type van slapende adressen – nauwelijks respons oplevert. Misschien dat je met een beloning ze weer actief kan maken is mogelijk de volgende denkfout. Want wie weet won je net deze adressen met een cadeautje en zijn ze daarom daarna responsloos geworden. Je ziet, abonnee uitschrijven is soms te beste weg voor een effectieve e-mailmarketing.

jan 16, 2013Michelle Dassen
Previous storyVijf tips voor echte originele verjaardagswensenNext storyVijf veranderingen om op de voet te volgen
Home Schrijf je soms een abonnee in lange winterslaap uit?
10 jaar geleden E-mailmarketing, List Building, Targeting, Tips522
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing

E-mail, of hoe je tegen een minimale kost, maximaal omzet kan halen

De meest waardevolle klanten heb je reeds in je vingertippen zitten. Met e-mailmarketing haal je het beste uit deze zakelijke relaties. sep 11, 2009Thomas Vangelooven

Afleverbaarheid

Priority inbox nieuwe uitdaging

Er is een nieuwe uitdaging voor de e-marketeers. Na het overleven van de spamfilters van de diverse e-mailplatformen is er nu de priority inbox. De idee is best een beetje vergelijkbaar met de vroegere priority zegel van de post. Je bericht wordt sneller verwerkt en als eerste gesorteerd. sep 3, 2010Ann Flipkens

Afleverbaarheid

Verhoog je afleverpercentage met een SPF-record

SPF staat voor ‘Sender Policy Framework’. Het is een methode om vervalsing van het afzenderadres van e-mailberichten tegen te gaan. Met andere woorden: de technologie voorkomt dat je afzenderadres wordt misbruikt voor spam.  mei 20, 2011Ann Flipkens

Afleverbaarheid

Let als e-marketeer op je reputatie!

Spam en e-mail zijn helaas onlosmakelijk met mekaar verbonden.  Zelfs in die mate dat veel marketeers steeds meer moeite hebben om hun e-mail communicatie in de inbox van de bestemmeling te krijgen. In dat kat en muis spel tussen de e-marketeer en de reguliere spammer hebben reeds menige technieken het licht gezien. Je kan er […]

E-mailmarketing, Strategie, Tips

Lezers slaan de inleiding van je e-mail over!

Dacht je soms dat iedere geadresseerde je e-mail van voor tot achter uitpluist? Het resultaat van een onderzoek van Jakob Nielsen’s Alertbox zal je snel uit deze droom halen. Maar tegelijkertijd kan je deze wetenschap omzetten in een groot voordeel. Je weet immers wat je prospect zal bekijken! okt 13, 2009Ann Flipkens

Events

Nieuwe versie Flexmail gepresenteerd!

Dat het e-mail segment binnen alle marketing inspanningen aan een forse groei bezig is, dat zal niemand verbazen. Dat elke e-mail marketingcampagne een redelijke conversie geeft, dat weten we allemaal ook uit ervaring. Maar is meer mogelijk? Op het seminarie ”Haal nog meer uit je e-mailmarketing !” werd hierover doorgedacht en kregen de deelnemers een […]

Events, Inspiratie!, Strategie, Tips, Trends

“It’s a salesting”, wat?

“It’s a salesting”, wat? Nee, het blijkt geen typefout te zijn maar de essentie van Revenue Boulevard. Op 26 februari waren mijn collega’s sales en ik aanwezig op dé conferentie die de focus legt op de convergentie van sales en marketing. Helemaal klaar om onze activiteiten te laten samensmelten of toch om de nodige kennis […]

Huur eens een andere nieuwsbrief in

E-marketing heeft het genereren van omzet als uiteindelijk doel. Daar twijfelt niemand aan. Maar hoe vergroot je de visvijver van potentiële klanten? Bij een advertentie in een krant is dat eerder eenvoudig. Het totale lezerspubliek wordt aangesproken. Bij e-marketing loopt het een tikkeltje anders. Het totale e-mail publiek aanspreken is bijna onmogelijk. En als het […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,509

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,830

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail