We hebben het al eens gezegd en we blijven het herhalen: de sleutel tot succes is ‘relevantie’. Het segmenteren van je e-maillijsten aan de hand van een aantal criteria maakt je bericht relevanter voor de doelgroep én optimaliseert je klantenrelatie.
Segmenteer je e-maillijst eens aan de hand van het e-mailgedrag van de prospecten. Zo kan je op basis van de aanbiedingen waar ze op geklikt hebben, de interesse onderscheiden. Als de klant bijvoorbeeld geklikt heeft op een aanbieding voor golftassen, dan kan je daaruit afleiden dat hij een interesse heeft in golf en gerelateerde producten en promoties.Als het prospect niet meteen de aankoop doet na het openen van het bericht, segmenteer hem dan in een lijst voor abonnees die je e-mail geopend hebben. Tracht hem met een aantrekkelijke aanbieding over de streep te trekken.
Aankoopgedrag
Je vaste klanten verdienen vanzelfsprekend een specifieke communicatie. Maar ook in die e-maillijst is segmentatie wenselijk. Als je bijvoorbeeld een klant hebt die om de drie maanden een aankoop doet, probeer hem dan in de nakende aankoopperiode te verleiden met kortingen zodat hij niet alleen de aankoop doet, maar ook meer spendeert.
Product voorkeuren
Je weet natuurlijk wat je klanten in het verleden gekocht hebben. Gebruik die informatie dan ook om hun interesses in de toekomst af te leiden. We grijpen even terug naar het voorbeeld van de golffanaat. Als hij in het verleden een golftas en clubs gekocht heeft, dan kan je verwachten dat hij zijn uitrusting wil vervolledigen met aangepaste golfkleding. Je kan hem bijvoorbeeld een e-mailpromotie verzenden waarin je korting aanbiedt voor een outfit.
Een opportune manier om de voorkeuren van je klant te achterhalen is er achter vragen. Dat kan door een e-mailsurvey te verzenden of er bij de opt-in naar te vragen. Zo bieden bepaalde bedrijven een aantal topics aan bij het inschrijven op de nieuwsbrief, waarbij de prospecten hun interesseveld aanvinken.
Demografische data
De traditionele klantengegevens, zoals de postcode of het geslacht, bieden een schat aan informatie om een relevante e-mailcampagne te verzenden. Zo kan je op basis van de postcode de mailinglijsten segmenteren op geografische locatie. Die informatie kan bijvoorbeeld dienen om ze specifieke aanbiedingen te verzenden van een filiaal uit de buurt.
Binnen Flexmail is er een waaier aan mogelijkheden om met je mailinglijsten aan de slag te gaan. Ook voor het segmenteren van je mailinglijsten hebben we een oplossing.