Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, Inspiratie!, Strategie, Thema-mailings

Seizoensbericht met 6 scherpe kenmerken

De context waarbinnen iemand een e-mailbericht ontvangt is zeer relevant. Soms helpt de kalender ons een handje met die relevantie. We zijn weer in voor een reeks seizoengebonden e-mailcampagnes.

grotte_han_anatomieHalloween is de opener, sinterklaas zit op de hielen en de kerstdagen vormen het hoogtepunt, om vervolgens met valentijn af te sluiten. Eender welk product kan inhaken op deze momenten van het jaar, mits het verhaal maar klopt. Dus naast de tijdigheid – je moet ruim op voorhand aan de bel trekken – moet je er ook voor zorgen dat het je lezer duidelijk is waarom je bijvoorbeeld de kaart van Halloween trekt.

1 Sfeer scheppen start van bij het begin. Dat gebeurt hier op een perfecte manier. Er is duidelijk voor gekozen om van het logo af te blijven. Het wordt wel in een sfeerbeeld geplaatst dat niet alleen de sfeer van een grot, maar ook van Halloween suggereert. Vaak wordt er wel voor gekozen om het logo te thematiseren. Hier zou van de O een perfecte gemaakt kunnen zijn. Maar in e-mailmarketing – waar de lezer je slechts fracties van een seconde gunt voor herkenning – laat je dit best achterwege.

2 Geef duidelijk zicht over het evenement dat in de aanbieding staat. Halloween en het domein van de grotten van Han worden hier aan elkaar vastgeknoopt. Let ook op twee bijkomende elementen. De sfeer van het donkere wordt in het gehele bericht doorgetrokken. Het is zwart tot en met de footer. Voor de datum van de aanbieding wordt gekozen voor een contrasterende kleur. Een rode blok moet als kapstok dienen. De kans is zelfs groot dat dit de plaats is waar de gehaaste lezer zijn oog voor de eerste keer op laat vallen. Dat impliceert dat hij het logo overgeslagen heeft en een stuk van de context heeft laten schieten. Maar dat wordt in 3 opgelost.

3 Hier worden de twee elementen van het park, de grotten en de wilde dieren, in echte Halloween stijl geplaatst. Ook hier kiest met voor een contrasterende kleur die lekker opvalt tegenover de zwarte achtergrond. Het zou ons niet verbazen dat heel wat grafici deze e-mail eigenlijk als lelijk zouden omschrijven. Maar wat ben je met een gelikt plaatje waar zelfs de meest lucratieve aanbieding in de achtergrond opgaat. Camoufleren, dat is niet het uitgangspunt bij e-marketing.

4 Uiteraard hebben de lezers van een nieuwsbrief voordeel. Want dat is één van de redenen waarom de lezers zich netjes ingeschreven houden. Korting, speciaal voor hen, hadden we zelf wel iets groter gezet. Want dat mag naast de data wel heel erg hard opvallen. Persoonlijk hadden we hier voor een rode blok gekozen. De kleine lettertjes volgen dadelijk op de aanbieding. Men suggereert hier ook om het bericht te bewaren. Het is dan tegelijkertijd de kortingsbon. Een opt-in adres zo ver krijgen dat ie je bericht op een speciaal plaatsje bewaart, is niet verkeerd. Want mocht hij geen gebruik maken van de aanbieding, vroeg of laat komt hij het bericht toch nog eens tegen.

5 Voor de Call-To-Action werd er geopteerd voor een opvallende knop. Zelfs de websites keren terug naar de platte lay-outs die zo uit de jaren tachtig kunnen komen. De css van vandaag heeft wat van de vintage trend. Zo ook hier de knop die er door de keuze van de kleur zo uitspringt. Het is, naast de andere CTA’s het enige witte vlak in een zee van zwart. Opvallen is duidelijk de boodschap!

6 Na de essentie volgt de uitbreiding. Want we weten het, onze lezers zitten constant in tijdsnood. De essentie is verteld: de gelegenheid, de speciale actie en de kortingsbon. Nu heb je de aandacht verloren – deze keer liever niet – of gewonnen. Gewonnen kan al dadelijk een beslissing zijn om te gaan, of eentje waar meer info nog dat extra zetje moet geven. Dat volgt in de tweede helft van het e-mailbericht waarbij de CTA’s duidelijk een helpende hand willen reiken. Het service element is al even belangrijk. Want lezers, die willen geholpen worden. Zelfs al is het om te gaan griezelen!

okt 9, 2015Thomas Vangelooven
Previous storyTrend, e-mailclient wordt een gatewayNext storyEen beetje zwarte humor in 6 stappen
Home Seizoensbericht met 6 scherpe kenmerken
5 jaar geleden Cases, Inspiratie!, Strategie, Thema-mailings121
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Tips

Het belang van een goed kapstokbeleid

In e-mailmarketing is het belangrijk om de aandacht van de lezer te trekken. Om je boodschap te lezen. Liefst zo gedetailleerd mogelijk. Maar we beseffen maar al te goed dat we die aandacht moeten delen met met de vruchten van andere e-marketeers. Daarom moeten we er ook rekening mee houden dat we soms het met […]

E-mailclients leiden tot boeiende discussie op de Masterclass van Flexmail

Vorige week verwelkomde Flexmail in haar kantoren te Brussel een nieuwe enthousiaste groep (toekomstige) e-marketeers voor haar masterclass. Naast de klassieke onderwerpen ontspon zich ook nu weer een boeiende discussie. De meest opmerkelijke vraag uit de groep? Welke e-mail clients worden het meest gebruikt? sep 15, 2010Ann Flipkens

Hoe je e-mail laten landen op een profielpagina?

De invloed van sociale netwerken op het digitale gedrag van de mensen neemt als maar toe. In het verlengde daarvan volgt natuurlijk het consumentengedrag. Een internaut beslist steeds minder alleen wat hij leest en dus interesse voor heeft. Dat doet zijn of haar netwerk. okt 1, 2009Ann Flipkens

E-mailmarketing, Tips

Plan B bij segmentatie

Segmenteren is de boodschap. Want hoe nauwkeuriger je de contacten uitkiest voor de content die gaat uitsturen, hoe groter de kans op relevantie is. En dat is nog altijd de sleutel tot een succesvolle e-marketing campagne. jan 10, 2014Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, List Building, Personalisatie, Reporting, Strategie, Targeting

Nieuwste versie van Flexmail is er!

Wakker liggen is bijna niet meer nodig. De nieuwste versie van Flexmail is er bijna. Nog beter dan het nieuwe iOS7, want naast een verbeterde interface, bulkt deze update van tal van nuttige vernieuwingen. sep 20, 2013Ann Flipkens

Afleverbaarheid, Design, E-mailmarketing, Strategie, Testing, Trends

Trend, e-mailclient wordt een gateway

Een groot aandeel van het e-mailverkeer dat bij bedrijven vertrekt hoort thuis in de categorie van de transactionele berichten. Een bevestiging van een verkoop, een melding van de incheck voor het vliegtuig, een herinnering aan een jaarlijks onderhoud. sep 25, 2015Thomas Vangelooven

Trends

Wat brengt 2012 voor de e-mailmarketeer?

Naar jaarlijkse gewoonte blikken e-mailmarketeers graag vooruit op wat het nieuwe jaar in petto heeft. Neem hier zelf eens een kijkje in onze glazen bol. dec 16, 2011Ann Flipkens

Cases, E-mailmarketing, List Building, Tips

Zelfreinigende e-marketinglijsten, een voorbeeld uit de praktijk

De grootte van je e-marketing lijst is niet het belangrijkste. Het meest actieve gedeelte wel, daar moet je immers de conversie van verwachten. Daar heeft het Engelse ‘Financial Times’ grondig over nagedacht. aug 28, 2013Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,658

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail