Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, Content, E-mailmarketing, Personalisatie, Tips

Slaan of zalven om een gebruiker te activeren?

Heel wat web gebaseerde diensten staan of vallen met het succes bij de gebruikers. Hoe intensiever het gebruik, hoe meer content – al dan niet zinnig – er circuleert en hoe interessanter het wordt om als gebruiker regelmatig te passeren. Om dan weer in de verleiding te komen om weer content te plaatsen.

slideshareDat is immers de essentie van elke web toepassing, zeker indien het over sociale media gaat. Bij toepassingen zoals Facebook lijkt dat gewoon vanzelf te gaan. Maar vergis je niet, zelfs de meest populaire webstekken zoals Facebook, Netlog en Slideshare om er maar enkelen te noemen, hebben steeds vaker te maken met afhakende internauten.

E-mailadres gekend

Gelukkig ken je het e-mailadres van je slabakkende gebruiker. Want in het inschrijfproces is dat adres een handig instrument om de echtheid van de nieuwe gebruiker te controleren. Dus kun je gerust een beetje e-mailmarketing inzetten om de minder actieve onder je leden weer wat extra activiteit te laten ontwikkelen. Dit kun je natuurlijk op twee manieren aanpakken.

Draai rond de oren

Je kunt dreigen met de stok achter de deur. Als je niet binnen de x tijd inlogt, dan gaan we je account verwijderen. Deze inhoudelijke boodschap sluit direct aan bij het principe van de ‘Call to Action’ met een duidelijke deadline. Daargelaten of het wel gebruikersvriendelijk over komt, kun je op deze wijze twee reacties krijgen. Er is de reactie van de onverschilligheid: ‘Je doet maar’. Weg gebruiker!

Opnieuw en opnieuw

Of er is er eentje van een snelle interventie. Vlug even inloggen, dan blijven ze van mijn account af. En vervolgens vergeet je gebruiker weer dat ze ooit eens geïnteresseerd waren. Een jaar later kun je hen opnieuw dezelfde e-mail sturen. Maar je kunt ook op de positieve toer draaien. We kregen er zo eentje onder ogen van Slideshare.

Schouderklopje

Daar werd in het e-mailbericht ter activering de gebruiker, uitgebreid bedankt voor de bijdrage die er tot nu toe geleverd werd. Dit werd op een persoonlijke manier gedaan in de onderwerpregel en in het bericht zelf. Verder werd er ook verteld wat een succes die ene bijdrage had gehad. Om tenslotte een ‘Call to Action’ te voorzien die gebruiker naar een landingspagina bracht, boordevol tips om nog meer te participeren op het platform.

Wat denk je? Wat heeft het meeste effect gehad? De draai rond de oren of het welgemeend schouderklopje?

mei 15, 2013Michelle Dassen
Previous storyKassa, CRM en dan e-mailmarketingNext storyDe juiste stappen naar conversie!
Home Slaan of zalven om een gebruiker te activeren?
10 jaar geleden Cases, Content, E-mailmarketing, Personalisatie, Tips885
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Inspiratie!, Tips

Vijf ideeën om je opt-in formulier te pimpen!

Dit formulier pikten we op in onze zoektocht naar goede ideeën voor een performante e-marketing strategie. Het ziet er wat oubollig uit, maar laat je niet misleiden. Hier is duidelijk nagedacht hoe je een contact het best kan bedienen. Laat ons er dus van leren… aug 29, 2014Ann Flipkens

Waarom niet eens een gewoon tekstbericht sturen?

Voor de meeste e-marketeers is de keuze snel gemaakt. Berichten met HTML zijn draagt de voorkeur weg boven eenvoudige tekst berichten. Met met kleuren, tabellen en figuren kan een e-mail bericht toch heel wat aantrekkelijker gemaakt worden. dec 9, 2009Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Inspiratie!, List Building, Personalisatie, Tips

Vertel in 5 stappen je klant dat je hem wil leren kennen

Eerder deden we al in enkele stappen uit de doeken hoe je een goede opt-in organiseert op je website. Uiteraard volgt daarop een welkomstboodschap. Dat is de basis. Meestal is de volgende stap dat het commerciële verhaal per e-mail wordt ingezet. Schoenenfabrikant Duo pakt eerder verrassend uit. nov 17, 2014Michelle Dassen

Afleverbaarheid, E-mailmarketing

Outlook onder vuur…

Er is via Twitter een petitie opgestart om Microsoft aan te sporen in de volgende versie van het e-mail programma Outlook geen Word als viewer en opsteller te gebruiken, maar wel een HTML-verterende module. Al enkele duizenden internauten tekenden reeds de petitie. jun 24, 2009Ann Flipkens

E-mailmarketing, List Building, Strategie, Tips

Een pop-up werkt. Hier het bewijs!

Allicht heb je al gemerkt dat je lees- of koopervaring op een website soms – of eerder vaak – onderbroken wordt door een opt-in pop-up. Meestal in een vorm van een Lightbox, net zoals er ook eentje ingezet wordt om een foto te tonen. dec 10, 2015Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Strategie, Tips

25 antwoorden voor de e-mailmarketeer (deel 2)

In de vorige blogpost gaven we al een uitgebreide inleiding over het steeds complex wordende werkveld van de e-mailmarketeer. In dit artikel geven we het tweede deel mee van de ‘wegenkaart’, waarmee de e-markteer kan manoeuvreren door het ingewikkelde e-mailmarketinglandschap. dec 15, 2010Ann Flipkens

Targeting

Nooit meer gemiste kansen met autoresponder

Zodra je abonnee actief met je nieuwsbrief aan de slag gaat, bijvoorbeeld door te klikken op een link, krijg je heel wat gegevens binnen over de interesses van de klant. E-mailmarketing is iets moois, maar hoe groter je mailinglijst wordt, hoe moeilijker het is om iedereen op te volgen. Hoe vaak heb jij niet gevloekt […]

Content, E-commerce, E-mailmarketing

Een helder verhaal in drie fases

Heel vaak zien we in onze inbox prachtige e-mailberichten binnenvallen. Er zijn e-marketeers die zweren bij e-nieuwsbrieven die overladen zijn met figuren en waarbij het ene bericht het andere opvolgt, tot diep in de inbox. Anderen gebruiken graag een mooi beeld, maar beperken hun boodschap tot één enkele kern. Zulk een voorbeeld hebben we vandaag […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,757

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail