Heel wat web gebaseerde diensten staan of vallen met het succes bij de gebruikers. Hoe intensiever het gebruik, hoe meer content – al dan niet zinnig – er circuleert en hoe interessanter het wordt om als gebruiker regelmatig te passeren. Om dan weer in de verleiding te komen om weer content te plaatsen.
Dat is immers de essentie van elke web toepassing, zeker indien het over sociale media gaat. Bij toepassingen zoals Facebook lijkt dat gewoon vanzelf te gaan. Maar vergis je niet, zelfs de meest populaire webstekken zoals Facebook, Netlog en Slideshare om er maar enkelen te noemen, hebben steeds vaker te maken met afhakende internauten.
E-mailadres gekend
Gelukkig ken je het e-mailadres van je slabakkende gebruiker. Want in het inschrijfproces is dat adres een handig instrument om de echtheid van de nieuwe gebruiker te controleren. Dus kun je gerust een beetje e-mailmarketing inzetten om de minder actieve onder je leden weer wat extra activiteit te laten ontwikkelen. Dit kun je natuurlijk op twee manieren aanpakken.
Draai rond de oren
Je kunt dreigen met de stok achter de deur. Als je niet binnen de x tijd inlogt, dan gaan we je account verwijderen. Deze inhoudelijke boodschap sluit direct aan bij het principe van de ‘Call to Action’ met een duidelijke deadline. Daargelaten of het wel gebruikersvriendelijk over komt, kun je op deze wijze twee reacties krijgen. Er is de reactie van de onverschilligheid: ‘Je doet maar’. Weg gebruiker!
Opnieuw en opnieuw
Of er is er eentje van een snelle interventie. Vlug even inloggen, dan blijven ze van mijn account af. En vervolgens vergeet je gebruiker weer dat ze ooit eens geïnteresseerd waren. Een jaar later kun je hen opnieuw dezelfde e-mail sturen. Maar je kunt ook op de positieve toer draaien. We kregen er zo eentje onder ogen van Slideshare.
Schouderklopje
Daar werd in het e-mailbericht ter activering de gebruiker, uitgebreid bedankt voor de bijdrage die er tot nu toe geleverd werd. Dit werd op een persoonlijke manier gedaan in de onderwerpregel en in het bericht zelf. Verder werd er ook verteld wat een succes die ene bijdrage had gehad. Om tenslotte een ‘Call to Action’ te voorzien die gebruiker naar een landingspagina bracht, boordevol tips om nog meer te participeren op het platform.
Wat denk je? Wat heeft het meeste effect gehad? De draai rond de oren of het welgemeend schouderklopje?