Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, Strategie, Tips

Sleutelen aan je e-marketingproces loont

Een Nederlandse uitgever stuurt elke week een thematische e-mailcampagne naar potentiële adverteerders. Je moet toch iets doen, was de reflex van advertentie-service. En, zoals steeds gaf de campagne resultaten. Dus werd elke week op routine de actie verder gezet.

sleutelenTot op het moment dat in het uitgeefoverleg alle processen binnen de afdeling eens op de schop genomen werden. En toen kwam natuurlijk de wekelijkse e-mailcampagne op tafel. Het proces was gedurende jaren identiek gebleven. Het e-mailbericht van de huidige week was zo goed als een kopie van de week voordien. Alleen de titel veranderde en de e-marketinglijst die het bericht toegestuurd kreeg wisselde. Eens het bericht verzonden, wachtte sales de ingevulde formulieren af.

Analyse

Dringend tijd om eens kritisch naar het basisbericht te kijken. Daar vielen onmiddellijk twee elementen op. Het eerste was de Call To Action. Die was grafisch maar magertjes. Het was net pre-HTML tijdperk. Die werd omgezet in een aanlokkelijke knop met de huiskleur. De CTA viel nu onmiddellijk op. Het tweede element dat een hersenkronkel nodig had lag in de ‘meer informatie’ link. Die kwam uit op een landingspagina met heel veel informatie, maar met geen enkele reactiemogelijkheid. De mooie reageerknop uit het e-mailbericht werd op die webpagina herhaald.

Stijging

En een nieuwe wekelijkse campagne werd gelanceerd. De openratio bleef gemiddeld – een toevallige positieve uitschieter daargelaten – gelijk. Maar de doorklikratio verdubbelde van net boven de 10 procent naar gemiddeld ruim over de 20 procent. Dat was het eerste opmerkelijke resultaat. Er werd in dit zakelijk proces nog een nieuw element ingevoerd. Uit de rapportering van het e-mailplatform werden de doorklikkende lezers van de berichten geïsoleerd. Om een of andere reden kwamen zij niet toe om op de mooie reactieknop te drukken.

Nog een stijging

Zij werden telefonisch opgevolgd en ook hier kwam resultaat. Het gros van die contacten stond open voor een informatiemap. En na de stijging van de parameters, stegen ook de centjes. Er werden meer advertenties verkocht. Moraal van het verhaal, hoe lang is het al geleden dat jij je e-mail routine nog op de schop nam?

apr 10, 2014Thomas Vangelooven
Previous storyWat is jouw doorklikratio?Next storyE-marketeers rekenen op een extern platform
Home Sleutelen aan je e-marketingproces loont
9 jaar geleden Cases, Strategie, Tips464
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Cases, E-mailmarketing, Wetgeving

Ben jij klaar voor de komst van de GDPR?

Misschien ben je er nog niet mee bezig, of lig je er al een tijdje van wakker: de nieuwe Europese privacy wetgeving treedt in voege in mei 2018. Is jouw strategie klaar voor alle veranderingen? Heb je precies in kaart gebracht aan welke aspecten je moet voldoen? mrt 7, 2017Michelle Dassen

Events, Strategie, Tips, Trends

Advanced Email Conference Recap: AI, doorgedreven personalisatie en e-mail geeks

Op 16 november trok ik naar de Advanced Email Conference in hartje Londen. Mijn verwachtingen: nieuwe sprekers ontdekken, inspiratie opdoen en zien welke topics leven in het email landschap in de UK. Geïnteresseerd? Kritische noten, zelfreflectie en nieuwe leermomenten coming your way! Email geeks Eerste indruk van het publiek? Positief ingestelde marketeers die hun communicatie […]

Cases, Strategie, Trends

De e-mailbarometer is gearriveerd!

Vandaag werd door Flexmail de E-mail Barometer gepresenteerd. Het is het resultaat van een nationale bevraging die in 2013 onder de Belgische e-marketeers werd uitgevoerd. apr 2, 2014Michelle Dassen

Cases, Inspiratie!, Strategie, Thema-mailings

Seizoensbericht met 6 scherpe kenmerken

De context waarbinnen iemand een e-mailbericht ontvangt is zeer relevant. Soms helpt de kalender ons een handje met die relevantie. We zijn weer in voor een reeks seizoengebonden e-mailcampagnes. okt 9, 2015Thomas Vangelooven

Design

De truc met de achtergrondafbeelding

Welke e-marketeer heeft al niet eens een dosis hoofdpijn verzachtende middelen tot zich moeten nemen omdat de achtergrondafbeelding in zijn e-mailcampagne hardnekkig weigerde zich correct te vertonen. Vooral in Microsofts liefste, de e-mailclient Outlook, wil het vaak misgaan. Een Amerikaanse internaut puzzelde net zo lang, tot hij een sluitende oplossing gevonden had. We willen deze […]

Afleverbaarheid, Design, E-mailmarketing, Strategie, Testing, Trends

Trend, e-mailclient wordt een gateway

Een groot aandeel van het e-mailverkeer dat bij bedrijven vertrekt hoort thuis in de categorie van de transactionele berichten. Een bevestiging van een verkoop, een melding van de incheck voor het vliegtuig, een herinnering aan een jaarlijks onderhoud. sep 25, 2015Thomas Vangelooven

Wetgeving

De Nederlandse cookiewet en e-mailmarketing

Alle Europese landen conformeren zich langzaam maar zeker aan de Europse richtlijn over het gebruik van cookies. Het gaat hier om de bescherming van de privacy van de internauten.  De Nederlandse wetgeving die sinds het begin van de zomer van kracht is, is de strengste van Europa. En heeft dus ook gevolgen voor ons. sep […]

E-mailmarketing, Privacy, Wetgeving

Hoe communiceer jij veranderingen in je Algemene Voorwaarden?

Als je al in volle voorbereiding bent voor de GDPR, dan is de kans groot dat je een aantal zaken hebt aangepast in je algemene voorwaarden. Hoe kan je je deze wijzigingen – zoals het hoort – duidelijk communiceren naar je klanten? Vandaag belichten we een zeer goed voorbeeld van Linkedin. Wanneer je een wettelijke […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,759

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail