Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, Strategie, Tips

Sleutelen aan je e-marketingproces loont

Een Nederlandse uitgever stuurt elke week een thematische e-mailcampagne naar potentiële adverteerders. Je moet toch iets doen, was de reflex van advertentie-service. En, zoals steeds gaf de campagne resultaten. Dus werd elke week op routine de actie verder gezet.

sleutelenTot op het moment dat in het uitgeefoverleg alle processen binnen de afdeling eens op de schop genomen werden. En toen kwam natuurlijk de wekelijkse e-mailcampagne op tafel. Het proces was gedurende jaren identiek gebleven. Het e-mailbericht van de huidige week was zo goed als een kopie van de week voordien. Alleen de titel veranderde en de e-marketinglijst die het bericht toegestuurd kreeg wisselde. Eens het bericht verzonden, wachtte sales de ingevulde formulieren af.

Analyse

Dringend tijd om eens kritisch naar het basisbericht te kijken. Daar vielen onmiddellijk twee elementen op. Het eerste was de Call To Action. Die was grafisch maar magertjes. Het was net pre-HTML tijdperk. Die werd omgezet in een aanlokkelijke knop met de huiskleur. De CTA viel nu onmiddellijk op. Het tweede element dat een hersenkronkel nodig had lag in de ‘meer informatie’ link. Die kwam uit op een landingspagina met heel veel informatie, maar met geen enkele reactiemogelijkheid. De mooie reageerknop uit het e-mailbericht werd op die webpagina herhaald.

Stijging

En een nieuwe wekelijkse campagne werd gelanceerd. De openratio bleef gemiddeld – een toevallige positieve uitschieter daargelaten – gelijk. Maar de doorklikratio verdubbelde van net boven de 10 procent naar gemiddeld ruim over de 20 procent. Dat was het eerste opmerkelijke resultaat. Er werd in dit zakelijk proces nog een nieuw element ingevoerd. Uit de rapportering van het e-mailplatform werden de doorklikkende lezers van de berichten geïsoleerd. Om een of andere reden kwamen zij niet toe om op de mooie reactieknop te drukken.

Nog een stijging

Zij werden telefonisch opgevolgd en ook hier kwam resultaat. Het gros van die contacten stond open voor een informatiemap. En na de stijging van de parameters, stegen ook de centjes. Er werden meer advertenties verkocht. Moraal van het verhaal, hoe lang is het al geleden dat jij je e-mail routine nog op de schop nam?

apr 10, 2014Thomas Vangelooven
Previous storyWat is jouw doorklikratio?Next storyE-marketeers rekenen op een extern platform
Home Sleutelen aan je e-marketingproces loont
9 jaar geleden Cases, Strategie, Tips459
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Strategie, Tips

De harde waarheid van e-mailmarketing: acht seconden om de ontvanger te informeren

Abonnees spenderen gemiddeld acht seconden of minder aan de meeste e-mailberichten voordat ze doorklikken of afhaken. Bovendien is de kans groot dat als ze eens weg navigeren, ze niet meer terugkeren naar je e-mail. Wat kan je als e-marketeer doen om te garanderen dat je boodschap overkomt? Je leest het hier. jan 21, 2011Ann Flipkens

EU bindt strijd aan met e-mail clients

Het Europees Parlement heeft maatregelen aangenomen tegen het ongevraagd scannen van e-mail en chatberichten om relevante reclames te tonen. Dat voorstel kan ook een bom leggen onder de priority inbox van Gmail, die e-mails rangschikt op basis van de relevantie voor de gebruiker. dec 22, 2010Thomas Vangelooven

Afleverbaarheid

Priority inbox nieuwe uitdaging

Er is een nieuwe uitdaging voor de e-marketeers. Na het overleven van de spamfilters van de diverse e-mailplatformen is er nu de priority inbox. De idee is best een beetje vergelijkbaar met de vroegere priority zegel van de post. Je bericht wordt sneller verwerkt en als eerste gesorteerd. sep 3, 2010Ann Flipkens

Strategie, Tips

Opletten als je van afzender verandert!

Een voorbeeld uit het leven gegrepen. Bedrijf A neemt bedrijf B over. Tegenwoordig is dat dagelijkse kost. Als de overnemer er voor kiest om de huisstijl van bedrijf B te veranderen, dan wordt het opletten geblazen. nov 16, 2012Ann Flipkens

Afleverbaarheid, List Building

Een e-mail lijst moet je af en toe snoeien

Een sierplant laat je niet jaar in jaar uit ongemoeid groeien. Want iedereen weet dat ongecontroleerd groeien snel overgaat in verwilderen. Elk jaar, op een rustig moment de snoeischaar bijhalen levert een mooie struik op. Het klinkt misschien raar, maar de zomer is het ideale moment om je eigen mailinglijsten te snoeien. jul 1, 2009Thomas […]

E-mailmarketing, Strategie, Tips

Lezers slaan de inleiding van je e-mail over!

Dacht je soms dat iedere geadresseerde je e-mail van voor tot achter uitpluist? Het resultaat van een onderzoek van Jakob Nielsen’s Alertbox zal je snel uit deze droom halen. Maar tegelijkertijd kan je deze wetenschap omzetten in een groot voordeel. Je weet immers wat je prospect zal bekijken! okt 13, 2009Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Testing, Thema-mailings

Tijdsdruk en testen gaan niet samen…

Het einde van het jaar nadert en voor heel wat e-marketeers zijn dat nu net spannende dagen. En dan is blijkbaar het gevaar groot om even ‘snel snel’ de bulk weg te werken en een paar grote zonden te plegen tegen de spelregels van een goede e-mailmarketing praktijk. dec 5, 2012Ann Flipkens

Tips

Voorkom een dood einde!

Een van de grootste uitdagingen (49%) van e-marketeers die bij het Forrester onderzoek eind vorig jaar naar boven kwam drijven was het bevorderen van de groei en het rendement van de open en doorklik ratio’s. Daar zijn natuurlijk nog behoorlijk wat boeken over volgeschreven. Maar vandaag willen we graag wijzen op een opportuniteit die vaak […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,509

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,830

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail