Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, Strategie, Tips

Sleutelen aan je e-marketingproces loont

Een Nederlandse uitgever stuurt elke week een thematische e-mailcampagne naar potentiële adverteerders. Je moet toch iets doen, was de reflex van advertentie-service. En, zoals steeds gaf de campagne resultaten. Dus werd elke week op routine de actie verder gezet.

sleutelenTot op het moment dat in het uitgeefoverleg alle processen binnen de afdeling eens op de schop genomen werden. En toen kwam natuurlijk de wekelijkse e-mailcampagne op tafel. Het proces was gedurende jaren identiek gebleven. Het e-mailbericht van de huidige week was zo goed als een kopie van de week voordien. Alleen de titel veranderde en de e-marketinglijst die het bericht toegestuurd kreeg wisselde. Eens het bericht verzonden, wachtte sales de ingevulde formulieren af.

Analyse

Dringend tijd om eens kritisch naar het basisbericht te kijken. Daar vielen onmiddellijk twee elementen op. Het eerste was de Call To Action. Die was grafisch maar magertjes. Het was net pre-HTML tijdperk. Die werd omgezet in een aanlokkelijke knop met de huiskleur. De CTA viel nu onmiddellijk op. Het tweede element dat een hersenkronkel nodig had lag in de ‘meer informatie’ link. Die kwam uit op een landingspagina met heel veel informatie, maar met geen enkele reactiemogelijkheid. De mooie reageerknop uit het e-mailbericht werd op die webpagina herhaald.

Stijging

En een nieuwe wekelijkse campagne werd gelanceerd. De openratio bleef gemiddeld – een toevallige positieve uitschieter daargelaten – gelijk. Maar de doorklikratio verdubbelde van net boven de 10 procent naar gemiddeld ruim over de 20 procent. Dat was het eerste opmerkelijke resultaat. Er werd in dit zakelijk proces nog een nieuw element ingevoerd. Uit de rapportering van het e-mailplatform werden de doorklikkende lezers van de berichten geïsoleerd. Om een of andere reden kwamen zij niet toe om op de mooie reactieknop te drukken.

Nog een stijging

Zij werden telefonisch opgevolgd en ook hier kwam resultaat. Het gros van die contacten stond open voor een informatiemap. En na de stijging van de parameters, stegen ook de centjes. Er werden meer advertenties verkocht. Moraal van het verhaal, hoe lang is het al geleden dat jij je e-mail routine nog op de schop nam?

apr 10, 2014Thomas Vangelooven
Previous storyWat is jouw doorklikratio?Next storyE-marketeers rekenen op een extern platform
Home Sleutelen aan je e-marketingproces loont
6 jaar geleden Cases, Strategie, Tips424
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Strategie, Targeting, Tips, Trends

Topic van de maand: Marketing Automation

Marketing automation is de ideale manier om potentiële klanten het juiste bericht op het juiste moment te bezorgen. Veel bedrijven geloven dat marketing automation voor luie marketeers is en ongepersonaliseerd overkomt, maar die veronderstelling mag je snel aan de kant schuiven. Automation heeft constante zorg en aandacht nodig om de beste resultaten op te leveren. […]

Design

Leer hier hoe je een stap voor kan zijn op de e-mail cliënt

Vele bedrijven gebruiken e-mailmarketing als een middel om brand awareness te creëren. Ze beseffen dat een consequent design voor al hun communicatiekanalen helpt om dat te realiseren. Een goede reflex, maar je bent er zeker al achter gekomen dat een website design een hele andere oefening is dan het ontwerpen van een e-mailcampagne.  jul 20, […]

Cases, Inspiratie!, Strategie, Trends

5 keer het product centraal bij UI Stencils

In e-mailmarketing zien we langzaam maar zeker de eenvoud, de rust van de lay-out en de focus op één welbepaald product als trend weerkeren. In het voorbeeld van vandaag is dat niet anders. UI stencils is gespecialiseerd in het maken van mallen om schermen voor digitale media in ontwerp te schetsen. feb 6, 2015Ann Flipkens

Mobile

Is jouw e-mailcampagne geschikt voor mobiele dragers?

Met steeds meer nieuwe platformen om je e-mail te openen en te lezen, wordt het hoog tijd voor e-mailmarketeers om een gedifferentieerde strategie voor de verschillende kanalen te bedenken. Smartphones prijken bovenaan de lijst. mrt 2, 2011Michelle Dassen

Flexmail MasterClass overtuigt opnieuw

De Flexmail MasterClass van vorige donderdag was opnieuw een succes. In intieme kring zetten Jacqueline Mahieux van Flexmail en gastspreker Kris Pattyn van Koppa hun visie uiteen over e-mail marketing. nov 24, 2010Thomas Vangelooven

Cases, Strategie, Tips

E-mailadressen verzamelen met gratis advies

Iedereen heeft wel zijn methode om e-mailadressen op een doordachte manier te verzamelen. Want e-mailadressen met een gekende geschiedenis zijn oneindig veel meer waard dan adressen die je – op het randje van het legale – zo maar her en der bijeen sprokkelt. jun 21, 2014Ann Flipkens

Testing

Wat moet ik denken van mijn open ratio?

Als goede e-marketeer bestudeer je na elke e-mailcampagne de cijfertjes. Hoeveel mensen hebben mijn boodschap gelezen? En dan zie je een open ratio die meevalt of tegenvalt. Maar blijkt wel wat lijkt? We praten beginners en zelfs gevorderden graag even bij. feb 3, 2010Thomas Vangelooven

E-commerce, E-mailmarketing, Reporting, Strategie

Het leven van een e-mailcampagne

In het e-mailplatform van Flexmail zal iedere account straks een nieuw dashboard zien verschijnen. Het plaatst op een ordelijke wijze een reeks relevante cijfers waarmee je niet alleen je e-marketing kan aanscherpen, maar ook je complete sales kan bijsturen. apr 5, 2013Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,668

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail